Iller iFokus

Iller

Etikettoff-topic
Läst 1860 ggr
Sara
0

OT - Ångest över flytt

Som flera av er vet så söker jag lägenhet inom ett speciellt område här i Alingsås.

Det är treor i parhus, alltså en granne, skyddad trädgård bak och liten uteplats fram. Kallhyra knappt 5000:-. Läget är tyst, lugnt och nära naturen.

Problemet är att det är mååånga som vill ha dem och även om jag står på förtur så har jag fått nej på 2 st som jag varit och kollat på, antagligen så får jag kanske nästa eller nästa där på, men det har bara varit 2 st sådana lägenheter lediga på ett år.

Enda negativa med de här lägenheterna är just att det är kallhyra och att området ligger långt från centrum.

Idag såg jag att en lägenhet med liten trädgård blir ledig här i mitt område. Det är en 3 rok 2 våningslägenhet på bottenplan med grannar på båda sidorna och över mig.

Negativt är att trädgården är ganska liten och många går förbi så att sola toppless lär inte gå. Grannar överallt och oskyddat läge mitt i centrum.

Positivt är att det är varmhyra 5100:-, centralt (jag vet, både positivt och negativt, nära att flytta.

Så nu har jag ångest över vad jag ska göra, har anmält intresse och ska kolla på den men å denna ångest!

Sara

Aviendha
0

Käner du inte "jaaaa!" så avvakta, om det inte är så att du måste flytta av någon anledning. Så hade jag gjort iaf.

Sara
0

Fast jag känner inte Jaaaa! över den andra heller pga avståndet. Men jag vill ha en trädgård till illrarna så jag ska iaf kolla på den.

Sara

Aviendha
0

Ah, då var det svårare Obestämd

FerretCrow
0

kolla vilket som ger dig mest fördelar och välj efter det. tar du första bästa kanske du ångrar dig och måste stå i en ny lång kö. lycka till

Madde
0

Det bästa är väl att du går och tittar på lägetheten och utefter det bildar dig en uppfattning. Du kanske blir stormförtjust i den eller raka motsatsen.

Jag vill oxå ha större lägenhet, men jag vet när jag ser den. Annars säger jag för det mesta nej till lägenheter.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

leo-
0

Har en kompis som bor som alternativ 2 alltså med liten trädgård och jag skulle inte flytta dit om dom så hade låtit mig slippa hyran

alltid liv och en hel del festande i ¨trädgårdarna¨

Men det beror ju en hel del på grannarna oxå

Sara
0

Jo, en trea måste det vara, gärna 4:a oxå om jag hade haft råd.

Här i området i centrum är det mkt ljud och stojande både från barn och fester. I det andra området är det mest äldre och barnfamiljer som bor, så det är lugnare om bortser från barnen.

Cyklade förbi förut och trädgården såg hemsk ut. Ska kolla på den men jag väntar nog. Jag har tänkt bo där länge och det är lyxigt att bo i radhus utan att behöva köpa.

Sara

ferretgirl
0

Vad ingår i kallhyran? Reparerar hyresägaren dina vitvaror om dom går itu? Allt sådant hade jag tagit reda på, har blivit lurad 3 gånger när jag har hyrt hus. Det lät bra när jag var och tittade på det, men när jag väl hade flyttat in så var det annat ljud i skällan. Då var det inget alls som ingick i kallhyran på dom olika ställena, på ett ställe fick jag t.o.m själv köpa en frysbox för att kunna ha hemma middagar, bröd och sådana saker. På ett annat ställe lurade dom mig på strömmen, dom sa där att dom som bodde där innan mig (vilket var hyresvärdens egen mamma) hade betalat ca 2000:-/var 4:e månad. Bra tyckte jag eftersom jag bara har tänt där jag är + i köket. När jag fick första elräkningen bra ca 1 månad efter inflyttning, så var den på nära 3000:-. Och det jag fick sen aldrg under 2500:-/månad efter det. På det 3:e stället jag hyrde, regnade det både in på 2:a våningen, + att jag hade översvämning på bottenplanet då rören visade sig vara under dimotionerade (stavningen kan vara fel), så allt bajs och slaskvatten kom upp igen i mitt badrum. Detta ville min hyresvärd att jag själv skulle betala, sa nej och flyttade sen ut en vecka senare. Så nästa gång jag ska hyra hus ska jag ha skrivit ut en lista som ska gås igenom, och hyresvärden måste bevisa för mig att allt är som det ska med huset.

leo-
0

privata värda verkar kunna göra nästan som dom vill, men är dom någorlunda seriösa så brukar iallafall vitvaror och liknande ingå iallafall här i sverige

Jag köpte mitt lilla hus och trädgård och det var det bästa jag gjort hittils

70 kvm hus och 600 kvm trädgård med hönsnät längs hela staketet (förra ägarens barn hade kaniner) skog 1 m utanför staketet  

Det enda som jag stör mig på är alla katter som springer runt

Men grannarna vet att rör katterna Ricky så blir det livat

Sara
0

# 8 Det är ett kommunalt bostadsbolag så de tar hand om allt som går sönder.

# 9 Får jag och 5 illrar flytta in? Kyss

Jag vill egentligen bo enskilt ute i skogen utan nära grannar. Gärna med ett litet stall och betesmark. Meeen för det behöver man köpa (praktiskt taget omöjligt att hyra häromkring) och då behöver man pengar.

Sara

leo-
0

Hehe jag vet iallafall en som hade blivit överlycklig. Tror jag  

Och grannarna och deras halvvilda katter hade nog inte blivit särskilt lyckligaSkrattande

(vilken katt hade blivit det med 6 st vildbasar som inte hade jagat dom hela tiden )Skrattande

Sara
0

Skrattande

Sara