Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 752 ggr
LinaN
2009-05-08 16:49
0

Katt/hundfoder?

Jaha, nu är det inte bara hunden som bryter sig in i skåpet där jag förvarar illermat, katt och hundmat…

En liten Alma formligen STANK kattmat på andedräkten när hon blev infångad i köket av husse som sedan langade över henne till mig.

Hur farligt är det att de stjäler mat från hunden o katten? De har ju egen mat i sin sovbur, men de bryter tydligen sig in på löpande band här… och jag föredrar inbrott i matskåpet framför städskåpet….

Har ni någon inbrottserfarenhet med matstöld?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Bogey
2009-05-08 17:05
0

Är det inte lite för lite protein och för mycket spannmål i hund och kattmat för att en iller ska må riktigt bra av det?

Om det bara händer nån gång ibland spelar det nog ingen större roll men blir det för ofta får nog inte illern i sig all näring den behöver.

Du får helt enkelt skaffa Orijen kattmat, eftersom den har tillräckligt animaliskt innehåll så den även duger bra som illermat, eller så får även kattorna äta illermat för det går nog betydligt bättre åt det hållet. Sen får du bara hoppas illrarna låter bli hundmaten. :-)

LinaN
2009-05-08 17:17
0

#1 orijens har jag tittat litet på, och häromsistens när kattmaten tog slut så fick han av illrarnas mat. inte helt impad men han åt av det ^^

Däremot hundens mat är ju i en tunna, men de rackarna klättrar ju.

Just nu är gångjärnet trasigt (ska ringa vaktis så han får komma o fixa det), sen sätta in ny låshasp/makanism som är starkare än den gamle och sen montera in barnlåset för hundens skull igen.

Frågan är ju hur farligt är det. Nu är ju marodören inlåst en stund i lekhagen då hon terrar sin syster så hon skriker i högan sky o hunden får nästan panik för hans ena valp har ont…

Aviendha
2009-05-08 17:27
0

Att det hänt en gång är ingen större fara. De kan bli risiga i magen av det och det bör inte ges, men de dör inte av det om det är det du menar ;)

Åt kattens håll så kan det kanske vara för mycket protein i illermaten om den är gammal. Det brukar väl vara mindre protein i seniorfoder? Hunden är ju inte lika strikt karnivor som iller eller katt heller. De dör inte heller av det ;)

Men bra lås är bra! Rätt som det är så finns det ju något där som de absolut inte får få tag i.

LinaN
2009-05-08 17:30
0

#3 just matskåpet är bara djurmat +potatis och lök i brist på förvaringsutrymme. Men tanken är att det bara ska vara djurmat därinne.

Katten han är mellan 3-5 år…. håller så dålig koll på när han är född. kastrat. Hans yngre syster är ju smällfet på orijens och då får hon minsta möjliga man kan ge. Även hon kastrat, så jag är litet småorolig att han skulle bli för tjock på orijens om vi tog hem det till honom också.

Zandra---83
2009-05-08 17:55
0

#1 Vilken Orijen kattmat skulle funka som illermat? Jag har idag royal canien kattunge och visst det funkar jätte bra om inte det vore för att katterna tar sej in och äter  upp hennes mat. Så jag skulle behöva hitta något som funkar för både katt och iller. :)

werner
2009-05-09 17:08
0

vi är inbrottserfarna här har ju haft syster Allora och har halvsyster MissTake och är genin angående inbrott (är något som går i släkten tror jag betsämt) vi har fått sätta upp massa hakar och grejer precis överallt.

Bogey
2009-05-09 18:54
0

#5 Jag tror det bara finns en Orijen kattmat, men jag är inte säker. Men kan inte kattorna äta Vitalin eller Totally Ferret då? De är ju bra och proteinrika foder så det kan väl inte vara fel för en katt heller?

Jag menar, om Orijen kattfoder är tillräckligt protein och fettrikt så det är bra för en iller, så varför skulle då inte en katt kunna äta illerfoder?

Zandra---83
2009-05-09 19:00
0

#7 Det är bara det att jag inte får tag på någt iller foder här så det är därför jag kör med royal kattungematen, men den maten är inte bra för mina katter som jag märkt.

sarae
2009-05-09 19:27
0

#8 beställ Totally ferret från www.teba.se frakten har tidigare iaf bara varit 39 kr. Annars finns ju www.hungryferrets.se du kanske bor nära något lager?

Zandra---83
2009-05-09 19:35
0

#9 Har kollat för bra länge sen och tyvärr bor jag inte i närheten av något som har iller foder, så det är därför jag kör med royal kattunge eftersom jag vet att det att fungerar bra. Jag vet också att Hil´s skulle funka, men det är samma sak där att det ska vara kattungematen så då spelar det ingen roll då mina katter inte tål kattungemat.

leo-
2009-05-09 22:44
0

Finns det inte fler illerägare i närheten?

isåfall kunde ni ju gå ihop och be nån djuraffär ta hem illermat det brukar inte vara några problem dom får en ny kund och du får mat till illern

jag tror iofs inte att dom tar hem bara till en illerägare annat än på beställning och då gärna lite större kvantiteter.

Zandra---83
2009-05-09 22:51
0

Men tyvärr kvarstår problemet med att katterna äter fel mat, de är kräsna i kattmat när det gäller sånt de får äta, men så fort det kommer till mat de inte ska ha så då går allt ner. Så hittar jag inget de kan äta till samman så fortsätter jag som jag gör idag då denna maten funkar utmärkt för tjejen.

Bogey
2009-05-09 22:54
0

Om nån av dina lokala djurbutiker tar hem ANF-foder till hund eller katt kan du alltid be dem beställa med en ANF-ferret nästa gång de gör en beställning. Lika dant om de t.ex. har Teba som foderleverantör så kan du be dem ta hem Totally ferret.

Annars har Amhs illertorg Totally ferret och ett sånt paket väger 1.75kg så det går att skicka i ett vaderat kuvert med brevporto för upp till 2kg vilket är betydligt billigare än att skicka som paket. Kanske funkar från Teba också men tror faktiskt Amhs var en aning billigare, åtminstone då jag beställde.

Om det går ihop för dig och du kommer på illerträffen så ska du få med dig lite olika foder att prova med så du ser vad Birdie och katterna gillar (och tål).

Zandra---83
2009-05-09 23:06
0

Ja jag får kolla runt lite, tack för tipset! :) Men det är inget jag orkar göra just nu då jag börjar bli väldigt trött. Jag räknar med att komma även om jag ej ännu vet hur allt kommer att lösa sej.

Daxter
2009-06-08 01:05
0

Daxter min iller har ätit kattmat sen har kom till oss som 2mån gammal & han mår bra men ska man inte ge kattmat ? ;o kan han äta ägg potatis elr andra människo mat ?

Aviendha
2009-06-08 01:10
0

#15 Nej han kan inte äta människomat. Rå äggula (ingen äggvita) kan man ge en gång i veckan eller så, men annars är ett bättre illerfoder att rekomendera. Man ser oftast inte direkt att de får dålig mat, det visar sig oftast senare.

tessa
2009-06-08 11:20
0

Julius har en förmåga att stjäla hundarnas mat. Ibland verkar han tom föredra den framför sin egen, - Vet inte om det är nyhetens behag med annan smak eller om det är för att han är för lat för att ta sig bort till sin skål ;) Det är givetvis inte bra så jag försöker att alltid ställa bort hundskålarna, efter måltiderna. Lite klurigt eftersom jag egentligen tycker att det är ok att hundarna äter när de vill. De brukar ibland lämna kvar mat av olika orsaker och då är det bra att de kan äta mer lite senare - men oftast försvinner allt på en gång så det är inget jätteproblem =)

Svårare är nästan att hindra hundarna, framför allt lillhunden från att äta upp illrarnas mat. De har sin matskål i en ost", en sådan där kattleklåda med hål i. Det funkar oftast bra men puttar illrarna fram skålen mot hålen, så händer det att en viss liten höna sticker in huvudet och rensar skålen…

Ack dessa bekymmer =)

Daxter
2009-06-08 11:57
0

Okeij, för min pappa har gett honnom potatis en gång när jag var borta -.- Men jag ska byta till Illerfoder & ge honnom en ägggula en gång i veckan, kan man blanda ägggulan i han s nya foder till först ?

Zandra---83
2009-06-08 13:50
0

#17 Har du ingen bur som du kan ställa skålarna i som hundarna inte kommer in i? Jag menar inte att du ska stänga in illern något, men jag tror jag kan ha löst mitt problem när det gäller katterna sm bara är ute efter illermat med att klippa till en kartong bit och fäst det med snören i gallret med ett hål i mitten så att Birdie bara kommer in, idén är ej helt utvecklad ännu, ska se om jag hittar några ringar som är lättare ett ta lös kartongen istället för snörerna. Så jag tror inte katterna kommer in i buren nu och kan ta illermaten, men jag är ej helt 100. Detta var enbart ett tips så att du kanske kunde få ha illermaten ifred. ;)

#18 Jag tror inte det är faligt om det händer någon gång, men det är ej bra om den bara får typ sån mat, men Birdie får smaka några slickar av diverse jag äter (om det ej är kryddat och så det får hon inte), så hon har smakat några slick på glass några få gånger och lite korv har också hänt, men det får ej blir för ofta som sagt.

tessa
2009-06-08 14:00
0

#19: Nix, äger ingen bur men "osten" funkar rätt bra nu när jag har en lite tyngre skål som inte kan puttas så lätt - men tack för tipset!