Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1239 ggr
Safarikungen
0

Smutsiga öron?

Jag skulle gärna vilja ha lite tips angående hur man rengör öronen på sin iller.

Jag har uppenbarligen inte riktigt koll på det då min lilla flicka nästintill alltid har skitiga öron. Hur rengör ni era illrars öron?

Detta är min första iller och det känns som vad jag än gör, så är öronen skitiga på henne. I början rengjorde jag dem inte särskilt ofta då jag läst att det kan stimulera att det bildas mer öronvax men sen vill man ju inte heller ha ett djur som är helt brun i öronen.

Så rengöringen har blivit av oftare och oftare för att de ska hållas fräscha men det känns inte riktigt hållbart att behöva rengöra dem var tredje dag, så ser situationen ut idag.

För övrigt kanske jag ska berätta öronen ser fina ut, torkar jag bort det bruna är de hur fina som helst och det luktar inte äckligt eller så men jag reagerar på att det bildas nytt så pass snabbt som det gör…ja, jag vet inte kanske är det såhär för alla illrar?

SÅ; lite tips tas tacksamt emot. HUR rengöra öronen och hur OFTA?

Loveferrets
0

Man bör inte rengöra deras örom så värst ofta då det oftast blir värre då , vet dock inte vad du kan göra åt problemet men hoppas nån annan kan svara.

sarae
0

smutsiga öron kan ofta bero på öronskabb. Så börja med att kolla din tös öron för skabb. Det är både obehagligt och farligt för en iller att gå med. Förövrigt är det något som är väldigt vanligt hos illrar.

För det andra, ju oftare man rengör öronen, desstå smutsigare blir det. Normalt sett behöver man bara göra det 1 gång i månaden ungefär.

Safarikungen
0

Är öronskabb något jag kan konstantera själv eller är det bara någon med ett tränat öga, ex veterinär, som kan se det?

sarae
0

#3 med ett mikroskop… man kan skaffa ett fickmikroskop och kolla själv, men har de skabb, så behöver ändå en veterinär skriva ut ett recept på stronghold för att behandla… men ett fickmikriskop är i övrigt en bra investering ;) om inte annat smidigt för att kolla sin iller innan man åker på tex träff

Safarikungen
0

Jahapp då får det bli en tripp till veterinären då, har för mig att öronskabb smittar? Har inte sett något på min hund än men det kanske är bäst att ta med henne då också?

sarae
0

även om skabb är artspecifikt.. så ka en hund smittas av illerns öronskabb… det är möjligt att du kan få stronghold utskriven till hunden utan att ha den med.

Om det skulle visa sig vara skabb kan det vara snällt av dig att medela dem du köpt tösen av att hon har skabb… så även de kan kolla sina djur ;)