avmaskning
hej!
min lilla tjej Sunna har blivit lite mager. Hon äter som en häst, så hon är inte mager av det.
Kan det vara mask?
Vad får hon för foder?
Att illrar får mask är rätt ovanligt.
Hur gammal är hon? Det är inte så att hon bara tappat vinterhullet? Illrar kan ju skilja rätt mycket i vikt mellen vinter och sommar..
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

hon får kyckling och orijen kattfoder. hon fyllde 1 år i april.
hon har inget hull alls, man känner revben och ryggrad ganska tydligt
Är hon kasterad?
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

nä, kan det vara så att det är brunsten som gör det?
Hur länge har hon varit brunstig? En illerhona som inte tas ur brunst kan ju bli sjuk och drabbas av anemi.. Har själv ingen erfarenhet av detta utan hoppas någon mer kunnig i ämnet kan upplysa dig mer.
Här fanns dock en artikel i ämnet http://iller.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=7e774716-f5f2-4686-91dc-b8e03d9d3472

tack! jag hade tänkt o chip kastrera henne, men har inte fått arsler ur vagnen än och göra det. Men jag får fixa det så snabbt som möjligt nu.
De låter ju bra :) Är ju inte bra för honorna att gå brunstiga länge. Sen kan ju vikten som sagt bero på att vinterhullet försvunnit, vissa illrar genomgår stora förändringar.
Men känner du dig det minsta orolig hade jag ringt en illerkunnig veterinär för rådgivning om vad det skulle kunna bero på. Hur mycket väger hon nu? Du har ingen bild på henne?

hon har så mycke päls så man ser inte så mycke på en bild. men nu har jag iaf ringt o fixat en tid så hon kommer få en kemisk kastrering på måndag.

Det är inte så konstigt att hon är mager nu. De blir det på sommaren. Men som sagt, det är inte bra med brunsten.

Mina två tjejer är som två häriga benknotor som går runt just nu =P
vad bra att du har fått en tid! =) Hoppas allt går bra för dig och din tjej. =)
#8 funkar en kemisk kastrering lika bra som en operation även på illlrar? Och på honor dessutom? vet ju att det använd på en del hanhundar, så jag undrade bara
#12 funkat kanon här iallafall.
#13 och då vet jag det inför framtiden, antar att det dessutom är billigare än en operation för att inte prata om att det är en minskad risk
#14, grejen är väl att man får göra det igen efter ett tag om jag inte har helt fel för mig nu, läste det nånstans.., då blir det kanske inte billigare långsiktigt.
#15 beror kanske på hur ofta man måste göra om det, vet inte vad någon form av kastation kostar (jo på hankatt med det hör inte hit) så jag bara antar att kemiskt är mycket billigare då det är ett mycket mindre ingrepp än en hel operation. Men det kan absolut bli billiager om man måste göra om det. Jag ser det änså som ett jättebra alternativ eftersom alla operationer innebär en risk för djuret
#16 illerhona permanent kastrenation (I örebro) 900kr
illerhona tillfällig kastrenation (suprelorin I örebro) 650kr
Dock är det mindre risk för att få rester kvar, ingen narkos och ingen smärre ökad risk för binjure tumörer, du behöver dock göra om det men som jag fattat det så om du har suprelorin tills dom är 3 år är risken för permanent kastrenation = binjuretumörer väsentligt mindre.
#17 ok, det var mindre än jag hade väntat mig faktiskt för att kastrera en hona. Då är det nog bättre att kastera med operation från första början
ok inte öfr att det är billigare utan för att det tar ju bort allting på en gång, nu trodde jag inte det om kemisk kastrering, men tänkte inte så långt att det kan ju ge problem när det ligger kvar, om ni förstår vad jag menar
#18 beroende på hur gammal hon är, helst ska hon vara i brunst för att lättare få bort allt, mycket vanligt att honor får kvar rester så dom går in i brunst sen igen, det är ganska illa för då blir det cellförändringar osv som kan leda till cancer eventuellt vanliga tumörer. Svårt de där.. men som sagt det var priserna i örebro kan vara dyrare på andra ställen.