Iller iFokus

Iller

Etikettertipsaccessoareraktiviteter
Läst 2811 ggr
LinaN
0

Byta "lukt-trasor"

Jag fick en snilleblixt häromkvällen precis innan jag skulle somna.

Illrar tycker ju om att lukta på saker och tänkte att man kanske ska göra ett "lukt"-byte. Tanken är att det ska gå till enligt följande att man tar ett stycke fleecetyg och klipper ut en ruta som är 40x40 cm, lägger denna hos sina illrar i några veckor utan att tvätta, sen skickar man den trasan till en annan person med illrar som förhoppningsvis tycker att trasan luktar superspännande.

Självklart så ska ju alla deltagande illrar vara friska från löss, loppor, skabb och annat.

Vet inte om detta är en helknäpp idé eller om det faktiskt skulle fungera?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Betiz
0

jag tycker de låter jätte kul och spännande! inte en alls dålig ide tycker jag :D

sarae
0

bortsett från risken för smitto spridning, som u nämner ä r det ingen dum ide :)

Men frågan är om man kommer att våga lita på att personen man fick trasan ifrån har friska illrar? Vet inte hur många träffar jag varit på där personer bedyrat att deras illrar varit skabb fria.. men hoppsan! Ändå fick man skabb med sig därifrån… så för min del, är det inte så intressant. Litar inte ett dugg på folk helt enkelt, och vill inte riskera mina illrars väl och ve.

Men jag skulle gärna kunna tänka mig ett sådant utbyte med dem jag känner, och som jag vet kan lita på att deras illrar är smittofria.

Sen finns det även ECE, valspsjukerisk hos dem som inte vaccinerar sina illrar, tuberkulos.. ja.. en hel del annat också..

Aviendha
0

Förutom smittorisken så kan det som sagt vara kul, frågan är ju bara hur kul det är. När jag kommer hem från sara så är mina skor ofta rejält inpungade av hennes brunstiga hane (eller varje iller som kommer över dem) och de snifas grundligt av när jag kommer hem, men bara några minuter senare så är det inte intressant.

Att däremot dra den över en främmande (för dem) hund, kanske grannens eller låta den ligga ute eller så kanske kan vara en enklare lösning?

LinaN
0

#3 det är ju också en idé. Jag har ju möjlighet o hänga trasor i stallet. Inte alla illrar har tillgång till stall-lukt ^^

Men samtidigt så grannens hund kan också vara bärare av öronskabb och annat tjaffs…. känns som om det är en bra idé som lätt fallerar pga riskerna… :S

Betiz
0

jo risker finns det tyvärr.  nej mina har inte tillgång till stall lukt än iaf, men när vi flyttar till huset, här snart, så kommer de kunna ha det :D

Aviendha
0

#4 Jo, det är sant, mer ett ex för att belysa de andra möjligheterna eftersom jag misstänker, baserat på egna erfarenheter med mina och även saras illrar, att de inte är intressat så länge, och det är ju bök med att skicka, att man kan ta det man har. Stallet är nog en bra start! Sen kan man ju testa annat med, allt som kommer in luktas ju av så ;) Bilen, svärmor, lövhög i regn osv osv.

LinaN
0

#6 svärmor! den gillade jag :)

hon springer skrikandes iväg när man närmar sig henne med illrarna :D

Bogey
0

Klarar man inte smittorisken om man lägger trasan i en plastpåse och sen lägger den i frysen 1dygn innan man skickar den?
Borde ta kål på lite kryp ifall man missat det.

Betiz
0

#8 det var en tanke, har faktiskt också hört om det där med 1dygn

UlrikaD
0

Försvinner inte lukten med då?

Bogey
0

#10 Tror inte det, möjligen försvagas lite.

Betiz
0

#10 hmm det var en tanke, det lär den ju nästan göra!

LinaN
0

Man får väl testa med en påse o luktande trasa :D

För kvalster dör ju om man stoppar kudden i frysen, det är ju en sån sak som alla kvalsterallergiker lär sig.

men tror att sålänge trasan är kall så luktar den ju inte något särskilt men när den uppnått rumstemp igen så bör den ju börja lutka igen.

Saga85
0

Dumma smittorisk. Man får väl helt enkelt hitta någon eller någon man litar på och byta med dem. Kanske kan det även vara intressant att lägga in en katt- eller hundfilt till illrarna?

LinaN
0

#14 fast det är litet samma sak där…. vet av svägerskans katter får öronskabb varje sommar… så det är ju inte helt säkert med annat djurslag iaf inte som bär samma parasiter som illrar….

däremot så stalltrasor är ju inga problem så sett. hästar o illrar har ju inte alls samma parasiter. :)

andra djurslag som kan funka? fiskar? ödlor?

Aviendha
0

#15 Fick upp en bild i huvudet där jag gnuggar min förra guldfisk med en trasa. Han skulle nogha gillat det dock men trasan lär inte ha luktat annat än akvarie förutom vattnet ;)

Saker de inte sett är kul. Testa ta hem en ryktborste eller så. Gammelfarmors peruk, lillebrors svettiga fotbollsstrumpor. Olika material. Tja, har man fantasi går det att göra en hel del =)

LinaN
0

#16 där vart nått ^^

Jag ska byta ut mina ryktborstar nu efter sommaren då jag haft dem ett år, kanske någon som vill ha en borste eller två? ;) Lagom inpyrt med hästsvett, päls och damm ^^

Fruttisen
0

Mina brukar gilla å sniffa på mig efter jag varit hos min mamma- som har två hundar. Dom brukar kunna springa efter en kvart iaf…hade tre illerherrar på besök för ca en månad sen som bodde i halva delen av lägenheten- då blev det sniffning i två veckor efteråt- OCH markeringar…*mummel*

Saga85
0

#15 Jag tänkte mer om man har någon man litar på (att deras djur är friska), men som inte har iller Glad

Innan jag skaffade Maja var jag uppe och hälsade på och gosade iller. Senare på kvällen var jag hemma hos en bekant med hund. Och den lämnade mig knappt ifred, utan tryckte in nosen på mig, nosade nosade nosade. Det gick inte att få bort huvudet, hon blev som en magnet, haha. Bara på tal om dofter.