Iller iFokus

Iller

Etikettin-memorian
Läst 455 ggr
rivstart
0

R.I.P. Manson & Monroe

Vet ej om jag får skriva detta här.. men känner att det måste ut. Hittade Manson och Monroe (mina yngre råttor) döda i buren imorse..*suck*.. visste att det är en risk man tar när man har iller.. men trodde ändå att nu när de klarat sig så pass länge skulle de överleva. Kan det ha vart illerlukten? för de var hur pigga som helst igårkväll när vi myste. Har ätit, druckit och betett sig helt normalt de senaste, så I didn't see it coming!

Manson måste ha ätit på Monroe för han hade ett stort hål i magen.. *skakar på huvudet* någon som vet om det är ett vanligt beteende? har inte hört talas om det förut nämligen..

mina småttingar.. de blev bara 4 månader!

// Emma

Medarbetare på Chinese Crested iFokus

Keep talking shit about me.. you're making me famous!

erikaroos
0

Usch :( Beklagar sorgen, aldrig kul när något djur går bort.

Aviendha
0

Beklagar. Råttor är allätare så det är väl inte omöjligt att den ena tuggade på den andra, men att de dog båda två var ju underligt. Kanske hade de fått någon smitta?

Illerlukten kan ju vara stressande, men hålls de åtskillda så bör det gå rätt bra när de vant sig.

rivstart
0

Jo det kan ju ha hänt.. men de andra råttorna visar inga sjukdomstecken. det gjorde iofs inte manson och monroe heller men jag fann de ändå platt fall :( Och de har ju ändå haft närkontakt. *funderar*

// Emma

Betiz
0

beklagar verkligen.

UlrikaD
0

Beklagar verkligen! Har du fler råttor än dem? Det är ingen större risk att de har dött pga att du har iller hemma. Många illerägare har även råttor. Så om inte illern fysiskt har kommit åt råttorna och ätit upp dem så är det inte pga illrarna.

Var de syskon? Hur länge har du haft dem? Var har du köpt dem någonstans? Min tanke är att de bar på någonting. Råttor så unga ska inte dö knall, fall?

Men som sagt, att det skulle ha någonting med illrarna att göra, om du inte låtit dem träffats, är ganska minimalt. Råttor är sällan rädda för någonting och lite illerlukt skulle nog inte bekomma dem.

Loveferrets
0

Usch vilken syn, beklagar verkligen.

cacao
0

Här hemma är det illrarna som är rädda för råttorna! Dom har båda fått sylvassa nafs av råttorna i sina nosar när dom varit för nyfikna.

Måste vara något helt annat än lukten av iller de dött av, helt klart. Men inte mindre tragiskt för det..

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

sotlynx
0

Det har har jag aldrig hört talas om innan. SKumt! Har ju haft råttisar i nästan tjugo år, men aldrig råkat ut för detta! Det enda jag kan komma på är att dom kan bli ruskigt förgiftade av mögelsporer i hö eller foder. Det kan sätta sig på hjärnan och ställa till med hastig död och galenskap. Usch! Beklagar verkligen!

rivstart
0

#5 de var syskon, ja. Kommer från en liten privat, lokal uppfödare. Jag har haft dem sen de var 10v. Och de har som sagt inte visat några sjukdomstecken innan.

Har två äldre råttor oxå, även de syskon. Men de är pigga och krya. Trots direktkontakt med småråttorna. Så jag tvivlar på att det kan ha vart ngt smittsamt eller dålig mat då de äter samma mat. Märker väl om mina andra små råttisar blir sämre. Då får jag åka in akut. Vilket vi hoppas att vi slipper!! Orkar inte med mer skit nu. Är/har vart tillräckligt med dåligt mående och sjuka vänner mm. Suck.. varför ska allt gå emot på samma gång.. jämt! Ursäkta mitt gnällande, är bara bitter och trött!

// Emma

UlrikaD
0

Om de var syskon så tror jag tyvärr det var någonting just de två hade. Men ytterst märkligt att båda dör samtidigt i vilket fall som helst.

rivstart
0

#10 Det är det jag misstänkte oxå. Får väl bara hoppas att de inte haft för ont/mått för dåligt.. de har det iaf bättre nu. Kan springa på gröna ängar.. och äta sin avokado hur mkt de vill!

// Emma

NinaogRaKKerUngene
0

Beklager tapet ditt og føler med deg.

Har selv hatt hamstere samtidig med ildere. De ble ikke synlig stresset av ilderlukten, så jeg tviler sterkt på at det er det som har forårsaket deres bortfall. Tror mere på no medfødt genetisk i så fall.