Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 304 ggr
[Mova]
0

Kan förkylningen smitta av sig??

Hej, jag har blivit jätte förkyld, snuva,halsont och febar. kan detta smitta av sig på min lilla iller hane? Om det nu är smittsamt hur gör man då för att bäst undvika att han också blir smittad? Och om han nu också blir förkyld vad gör man då? eller går det över av sig själv? :)

[Mova]
0

Eller är det något jag bara har hört? Kanske eftersom ingen svarar.

TottsiGirl
0

Nej det är så det är, att det smittar..
Det finns en aktuell tråd där det diskuteras just nu iller+sjukdom=sant heter den.. Sen tror jag även att det ska finnas en bra artikel om detta ämnet under artiklar!

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

UlrikaG
0

illrar är mottagliga för förylningar från oss, de kan även li förkylda på egen hand

det bästa du kan göra är att se till att han dricker mycket, som vi när vi har feber och inte tsätta honom för drag etc

de tar hand om det själva i regel och blir fort friska men under tiden kan de vara något slöare och hängiga liksom vi

mitt råd är att inte gosa med honom i ansiktet så mycket, om alls, under tiden du är dålig

inga pussar etc

så gör jag och hittills har mina inte blivit smittade av mig

ferretgirl
0

Illrar kan bli smittade av våra sjukdomar, bla. förkylningar, kräksjuka och andra baktriologiska sjukdomar. Så hade jag varit som dig, så hade jag iallfall inte pussat på dom. Gosa kan man göra ändå, men man behöver ju inte ha dom i ansiktet precis om man själv är snuvig och hostig.