Illerträff i Falun den 30/5
Alla illrar, illerägare eller illerintresserade är välkomna till Falun på en liten träff lördagen den 30/5.
Vi drar igång träffen vid kl.14:00 och håller på så länge intresse och ork finns.
Individer av släktet Homo sapiens bjuds på ett urval av varma och kalla drycker samt fikabröd medan individer av släktet Mustela putorius furo bjuds på vatten att dricka och ett litet urval av kvalitetsfoder samt kycklingvingar.
Omgivningarna består av ca 1500kvm tomt varav ca 500kvm naturtomt med stenar, hål och annat roligt att undersöka. Skulle detta inte vara nog finns även ett angränsande grönområde.
För att kunna beräkna mängden fika ser vi gärna att intresseanmälan görs till e-postadressen bansaie (at) yahoo (dot) com
(ursäkta omskrivningen men det är för att försöka undvika en del spam, hoppas ni förstår ändå)
Kontaktuppgifter och vägbeskrivning får ni vid intresseanmälan till ovanstående e-postadress.
Vi räknar med att kunna vara ute så vi hoppas på bra väder.
Beroende på antalet deltagare skjuter vi antingen upp träffen eller flyttar inomhus vid dåligt väder.
Välkomna önskar
Bogey med familj och Cacao

Jag kommer gärna om det är så att ekonomin tillåter och att det inte är något med simhoppet där omkring. =)

JAAAA!!!! Som jag längtat. Hoppas nu bara att det inte är något i skolan som krockar men jag ska verkligen försöka komma. Ska kolla upp detta så fort som möjligt.
Är det någon sista dag för att "anmäla" sig?
#2 Nej inte direkt, men det är ju bra om det blir nån dags varsel om vi ska baka lite till träffen. :-)
Allmän kommentar till alla som läser tråden och tänker komma.
GLÖM INTE kolla så pälsklingarna inte har skabb med sig.

#2: Elin hojta till när du vet om du kan åka.
Och om du har plats i bilen för en Åsa med pälsar kanske. *förösker flörta lite*
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#5: Tror ingen åker på illerträff med sjuka djur faktiskt. Har aldrig varit med om det i alla fall. :-)
Audiatur et altera pars

Nej inte medvetet iaf, men gjorde ett litet tillägg till Bogeys inlägg ang skabb även om det givetvis är en självklar sak.
Har faktiskt varit på både hund och häst utställningar/träffar där folk kommit med djur som burit på parasiter och varit sjuka, så helt självklart är det kanske inte alltid.
//Suss
Medarbetare på sajten irishcob

#7: Usch vad hemskt. Att man bara kan göra sådant. Det är inte okej mot varken sitt eget djur eller andras. Men då förstår jag bättre varför du lade till det i alla fall. Hoppas iller folk fortsätter att vara som de varit tidigare och inte släpar med sig sjuka djur i alla fall.
Audiatur et altera pars

Absolut, ska hojta när jag vet Åsa =)

#9: Låter bra det :-)
Audiatur et altera pars
*putt*

Jag har kollat och det är inget som krockar med skolan den helgen =)
Men det är ju trots allt två månader kvar så vill inte säga att jag kan komma till 100%. Mycket kan hända på två månader.
*putteliput*
*putt*
Ni ska inte tro att ni ska kunna glömma av det här. Jag kommer att hålla er påminda ;-)
#17 Men plutt så go han var.
Jag har planer på att besöka vänner i Falun någon gång innan sommaren, ska se om jag kan planera in det då och få med mig en Maja.
_No way! Yes way!

#17 så lik Belsebub! Är Bogey också en liten skit eller har han fått storlek?
#19 I vinter har han hållit sig mellan 1680-1710g. Nu börjar han se smalare ut och han har börjat fälla lite grann så snart faller väl allt av, men ännu syns inget på vikten. Vi får väl se vad hans sommarvikt hamnar på.
Förra veckan vägde hans bror Eagle 1470g, men det är varmare på Gotland än här i Falun så Eagle har väl tappat det mesta av vinterhullet.

#20 Ja då blev dom större med annan pappa=) Belsebub har som mest den här vintern legat på knappa 1300

#22 en hälsning från Belsebub: Ammi var här och snosigosade och gick nyss, hon skickar säkert ett par pussar till dig!

#25 Gud så söt han är. Jag måste först se vad jag får över efter jag betalat räkningarna, jag hoppas jag kan komma ut en sväng nu efter allt träning med simhoppet som har varit. :)

#26 vi får ha illerträff i karlstad i sommar=) mina föräldrar har hus mella nsäffle och arvika så jag och småttingarna kommer vara där en del i sommar. Jag är jättenyfiken på söta halvsyster
#27 Få se om vi gör en Gotlandstur i år med, i så fall kan man alltid passera Hässelby på vägen ner om intresse finns :-)

#28 Jag är alltid intresserad av att träffa syskon, sen tror jag Belsebub är mindre intresserad=p Han har en tendens att försöka äta upp alla illrar av manligt kön som stiger innanför hans dörr=P

#27 Det låter ju jätte bra.
#28 Jag har planer på att en sommar ner till Gotland, men eftersom jag har lite ont om pengar så vill inte Ammi att jag kommer förrän om ett eller ett par år då färjan är bra dyr tydligen, men visst finns planerna att åka hem till Ammi vid något tillfälle.

#31 Nej vad söt! Han är ju för underbar! Hur lyckas du fånga så bra bilder på honom, jag lyckas bara fånga Birdie som sovande. Hur kul är det på en skala? ;)
#32 Lättare om man är 2 och jag och dottern pysslar rätt mycket med honom. Ibland lyckas jag och ibland lyckas hon ta en bra bild :-)
#33 Inga fler än så länge, men vi gör väl en lista då.
Ni som kommer mejla gärna så blir tråden inte så jättelång + att jag har möjlighet att skicka kontaktupgifter och vägbeskrivning. Vill inte lägga upp det här till allmän beskådan
Vi som kommer på träff i Falun:
Bogey + 4 människor
Cacao + 3? och 2 illrar

#34 Jo det är i och för sej sant att det är lättare om man är två, men nu när jag var på balkongen så lyckades jag väl få några skapliga bilder på henne. Hon är lite lättare att ta kort på än lillkatten till och med märkte jag nu då hon kan stå still och lyssna medans katten ska vara överallt. :P Och nu hittade hon mina "fina" "blommor" (mer döda kan dom inte bli :P) som jag ej tagit vara på ännu, gud vad kul det var att gäräva i dom tills jag sa åt henne att hon fick det, då var det typ inte kul längre. :D Ska väl fixa en grävlåda framöver åt henne.

ska se om inte vi kan komma med o vippan vill säketr ta med mormor *LER* Åsa
då finns det säketr plats för både dej o pälsar ….

ska se om inte vi kan komma med o vippan vill säketr ta med mormor *LER* Åsa
då finns det säketr plats för både dej o pälsar ….

Bogey + 4 människor
Cacao + 3? och 2 illrar
Elin + 4 illrar (om inget alldeles oväntat dyker upp, men det tror och hoppas jag inte)

Skojigt. Då har jag alltså två chanser att någon från Gävle ska dit. Både Cina och Elin. Någon borde ha plats för mig i bilen. Så då blir det ännu en till träffen :-)
Bogey + 4 människor
Cacao + 3? och 2 illrar
Elin + 4 illrar
Åsa + ? illrar ( vet inte nu vilka jag kan ta med mig men ett par blir det i alla fall )
Audiatur et altera pars

Du kan åka med mig om du vill. Jag åker ändå ensam för Johan jobbar så jag har mycket plats över =)
Eller jag kanske ska säga som det är; jag och mitt dåliga lokalsinne ensamma i en bil i en främmande stad är ingen bra kombination 

#40: Super, då åker vi ihop då .:-)
Fast jag tror inte du blir så mycket hjälpt av att ha mig med i bilen med tanke på lokalsinnet. Men det är klart, du slipper åka vilse själv i alla fall. hihi
Audiatur et altera pars

Hehe, hur som haver så är det skönt att ha någonmed i bilen så man, som sagt, slipper åka vile själv =)
Föresten så är 30 maj första dagen på mitt "sommarlov" =)

Underbart sätt att fira första dagen på sommarlovet :-)
Audiatur et altera pars

Ja visst är det ett underbart sätt att fira första dagen på. Hoppas bara man kan fira med gott samvete och veta att man pluggade ordentligt och tentan dagen innan gick bra.

#44: Det kommer du säkert kunna göra. Är säker på att det går bra för dig.
Audiatur et altera pars

Jag har sett att jag tagit fel på månad så jag ska verkligen försöka få ihop pengar så jag kan komma. :)
Jag och Sigge och Murmel kommer gärna oxå. Ska bara dubbelkolla med mikroskop att skabbisarna är borta. De är under behandling och ska vara helt utan skabb senast 12 maj. Är de borta så kommer vi!!! Drar förmodligen med mig nån kompis och hennes iller/illrar oxå. Men jag skickar ett mail lite senare längre fram. Gud va kul det ska bli!!! 
Jahaja. Det börjar dra ihop sig. 
Det är inte så många veckor kvar så de som tänker komma får gärna bekräfta det under de närmsta veckorna så vi kan börja planera fikat och antal platser.
Bogey + 4 människor
Cacao + 3? och 2 illrar
Elinn + 4 illrar
Faxlin + ? illrar
Preliminära:
Zandra--83 + 1 iller
Jennsan + 2 illrar
Jennsans kompis? + ? illrar
Vi hägnade in en liten del av altanen för att Bogey skulle kunna springa in och ut som han ville, men tror ni inte han lyckades hitta en glipa stor nog att slinka ut genom.
Bild på en smitare

Åh jag ser verkligen fram emot detta, ska bli så kul =)

Jag längtar också. Jag hoppas bara att transporten upp och tillbaka löser sej, har försökt kollat lite, men får fortsätta kolla upp det. :)
låter super trevligt =) man kanske ska ta sig en roadtrip =)
En liten *putt* och en presentation av lokaliteterna.
Det börjar dra ihop sig. För er som behöver vägbeskrivning så e-posta till adressen i #0.
Jag inser att jag kommer inte att hinna iordningställa ett större hägn som tänkt då vi håller på och gör om dotterns rum.
Vi har 2 valphagar samt jordankare så en del löser vi, men är det nån fler som har valphage så ta gärna med dem om ni kan, för säkerhets skull.
För att se bilderna högupplöst, högerklicka på bilden och välj visa bild.
Uteplatsen med vy mot lillstugan.
Vy från lillstuga snett uppåt naturtomten

Det ska bli hur kul som helst att komma upp till er. :) Ska fixa biljetter senast måndag. :)

Putt! Nu börjar det närma sig =)
Jag har två valphagar som jag tar med men jag kommer bara behöva en så det finns en extra om någon behöver.

HADDE VELAT TRÄFFA ER ALLA! Men ska ner till borlänge den 25/5 och åker hem den 29/5 och utan illrar, snacka om dålig tajming. Men det går fler tåg hoppas jag. Hälsa alla illrar från oss. GIZMO OCH SIRI från ORSA
Nu har vi bestämt oss för att komma. Jag Jenny, Jennsan på ifokus + 2 illrar, hannah som heter hannahohenrik här på iFokus + 1 iller och Karin=kakan på iFokus + förmodligen 2 av hennes illrar, minst 1 iaf. Vår chaufför hittar på annat under tiden vi är hos er.
Jag ska skicka ett pm också till dig Bogey. Vi behöver en liten vägbeskrivning eller åtminstone ett gatunamn :)
Vi ses! Kul!!!
Listan som den ser ut nu.
Bogey + 4 människor
Cacao + 3? och 2 illrar
Elinn + 4 illrar
Faxlin + ? illrar
Zandra--83 + 1 iller
Jennsan + 2 illrar
Kakan + 2 illrar
hannahohenrik + 1 iller
14 människor och runt 15 illrar.
Inga preliminära vad jag förstår men Elinn får nog skicka ett mejl om hon vill ha en vägbeskrivning :-)
#57 Vägbeskrivning skickad. Chauffören får gärna hänga kvar om h*n vill.

#58 Vadå mail? Jag har inbyggd gps ;-) Nädå, kommer ett mail inom kort.

#59: Ååååhhh, det där kommer vi få äta upp när vi ringer Uffe för fjortonde gången och säger att vi är vilse :-)
Audiatur et altera pars
Bogey, ska man ta med sig valphage?
#61 Ja det vore jättebra om du har möjlighet. Vi har 2 hagar och Elinn tar med sina 2, men nåra till är nog inte dumt. Då kan vi bygga hägn allteftersom illrarna verkar passa ihop.
Som jag skrev tidigare så hade jag tänkt göra ett större hägn, men det har och är fortfarande annat som behöver göras och som tyvärr har högre prioritet än ett illerhägn.
Vi har också ett jordankare och 2st maschallhållare som också kan dubbla som jordankare så nåra illrar kan få springa i löplina också om det finns behov och önskemål.
okej men finns det plats i bilen så kan jag nog ta med 3 hagar ev 4
nä blir nog 3 då den 4e är så isärplockad
En liten uppdatering.
Lite tidigt att ropa 'hej' ännu men just nu ser det ut att bli bra väder till träffhelgen.
Nick Pers Illrar
Bogey 4 1
Cacao 4 2
Elinn 1 4
Faxlin 1 2?
Zandra--83 1 1
Jennsan 1 2
Kakan 1 2
hannahohenrik 2? 1
Mia&Dan 2 0

Det är typ samma väder som jag får fram via msn, lite skillnad på graderna möjligen, men men inte mycket. :)
Hannahohenrik är bara en person som kommer på träffen :)
#67 Ok. Jag såg nu det var Jennsan som talade om chaufför. Jag räknade med honom (tolkade som det var en han) men det råkade hamna på dig. :-) Ursäkta. Skriver honom på Jennsan då, för han vill väl åtminstone ha fika i.a.f. även om han inte skulle villja umgås med oss illergalningar. ;-)
#67 Haha, näe han är faktiskt inte så tokig i illrar som oss. Han har tyvärr inga själv.Men snällt att han får stanna ändå, jag ska framföra detta. :) Vi ses snart! Och hurra, skabben är väck!!!

Nu närmar sig träffen. Bara två dagar kvar =)
Tänkte bara tala om att jag kommer att ha några påsar med Vitalin från HungryFerrets med mig till försäljning om det är någon som vill ha. Men som sagt, det kommer bara bli några påsar. Är det någon som vill ha en större mängd får ni gärna skicka ett pm till mig.

Jag har nu börjat packa det jag behöver under helgen, men det är inte lätt att packa då Birdie tydligen ska vara med och hjälpa mamma att göra det (eller så är hon rädd för att jag ska glömma att packa ner henne, jag vet inte). Så jag får tydligen vänta tills hon har packat klart och gått och lagt sej. ;P
En liten uppdatering
Nick Pers Illrar
Bogey 4 1
Cacao 4 2
Elinn 1 4
Faxlin 1 2?
Zandra--83 1 1
Jennsan 2 2
Kakan 1 2
hannahohenrik 1 1
Ej iFokus
Mia&Dan 2 0
Johanna 1 0
ev. okänd? 1 1 (bekant med Scorpion66 på iFokus)
Scorpion66 träffade Bogey och jag idag på vår kvällspromenad. Hon kunde inte komma men ev.hennes bekant som hade 1 illler men hon visste inte säkert. Jag fick inget namn och dum som jag var frågade jag inte heller.
Faxlin har inte angett hur många illrar hon tänker ta med sig så 2 var bara en gissning av mig så det blir väl nått mellan 0 och så många hon anser sig kunna hantera antar jag :-)
Jag har i.a.f. fixat till ca 20 sittplattser men det kommer att bli lite småtrångt om alla sitter samtidigt men det ska nog gå :-)
F.ö. så pajade kaffebryggaren så lägligt ikväll. Typiskt! Men alla koffeinister kan vara lugna, vi ska ut på bryggarjakt i morgon bitti så vi hoppas och tror att problemet är löst lagom till träffen.
Hjärtligt välkomna allihop
Åh så kul det ska bli. Nu åker vi om en halvtimme. men min chaufför är tyvärr mer intresserad av själva staden än våra illrar. Han tackar för inbjudan men avböjer alltså. Vi ses snart!!! 

Jag sitter med färdigbryggt kaffe och har ställt fram en kaffekopp åt Åsa men hon verkar inte vilja dyka upp i tid för en kopp kaffe. Vi åker om ca 40 minuter =)
Ses snart!

haha, underbart. Jag lyssnade på Uffe och släpade med mig två pälsar. Bäst att lyda värden tänkte jag :-)
Meehhh. Elin nu ska inte du var sådan. Fint folk kommer ju sent sa vi va? hihi
Kan i alla fall nu med träffen avklarad hälsa och tacka Uffe med familj för helt underbar träff. Supergott bröd (tack för receptet) och så alla underbara illrar och fantastiska iller folk som dök upp.
Audiatur et altera pars

Det var verkligen super kul. Men på vägen hem hände det en hel del.
Jag var tvungen byta tåg i Hallsberg (precis som på vägen dit), men där blev det hela fel, kom ett X2000 på spår två och gick på det, men när det började rulla 19.33 så kändes det hela inte rätt, men tänkte inte mer på det. Men så kom konduktören för att kolla biljetten och säger rakt ut "Du är på fel tåg". Jag trodde först han skämtade med mej, men så var ej fallet. Så jag hamnade i Skövde och fick där byta till inter city tåg till Laxå (jag mådde inte vidare bra då med tankte på att jag ej helt säkert visste hur jag skulle ta mej hela vägen hem, med ont om pengar och med tanke på Birdie eftersom det pratades om att jag skulle få ta buss också och alla bussar tar ju inte djur längre), men väl i Laxå var det buss som gällde till Karlskoga och den bussen gick det hela jätte bra med allt. Väl i Karlskoga var det byte av buss till Karlstad och även där gick allt jätte bra. Men jag var jätte nervös och mådde jätte dåligt hela vägen tills jag hade kommit på sista bussen. Så i stället för att vara i Karlstad 19.40 så var jag här 21.45, snack om att det känns som jag varit Sverige runt nu på e.m.
Men tack Ulf för all hjälp när det gäller att kolla bussar och tåg. Det var jätte skönt att ha dej som hjälp när jag knappt visste vad jag skulle ta vägern eller göra. 
#76 Vad bra att allt gick bra till slut. SMS'ade nyss för att kolla då det inte gick att nå dig. /Uffe