Iller iFokus

Iller

Etikettkunskaps-trådar
Läst 2028 ggr
Jorma
0

redusering av lukt

Tänkte fråga efter här litegrann fick idag ett papper i brevlådan från styrelsen i bostadsföreningen som jag bor i som det stod att de har fått klagomål ang att det ibland "doftar". Tycker det är udda att det har kommit klagomål först nu men men (kan ju visserligen ha varit klagomål innan Zedd fick sitt suprelorin chipp)

Så täntke vilka knep finns det för o minska ner lukten har läst att vaniljsocker kan funka sen shälvfallet tvätta alla hans saker men vad mera tror nämligen det vore bäst att det luktar "rosor" här hemma ett tag frammöver.

fridaas
0

För att minska lukt tvättar jag illersakerna ofta och vädrar varje dag..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Sara
0

En sådan där luktpuffare man sätter i eluttaget i hallen kanske? De puffar ut lukta gott med jämna mellanrum.

Sara

Jorma
0

vart skulle man måntro kunna få tag på en såndär "luktpuffare"

Ceciliaolucifer
0

Om jag var du, så skulle jag bara hälla en massa doftolja på en dörrmatta och lägga utanför dörren ;)

Om dom inte visste att du hade iller, så hade dom inte klagat.
Men annars, städa som vanligt, tvätta filtar och leksaker.  Men bada inte din iller bara. Det är okej ngn gång, men illrar sköter det där själva.

Snart kommer du få klagomål om att det är päls i tvättmaskinerna ;)

lycka till

Jorma
0

finns en viss risk att den som klagat bara klagat pga det är en iller men hursom så får man se till att ta tag på detta  får väll acceptera att en iller måste lukta mindre än vissa andra djur för att det ska vara okej

hursom man blev helt matt när man såg detta brev. Zedd betyder ju hela välrden för mig

Ceciliaolucifer
0

#5 Klart du blir ledsen, vem skulle inte bli det? Vissa vill bara jävlas, så är det bara..

Loveferrets
0

Det är bara nån tönt som ska gnälla lite, det där med doftolja lät bra, ställ de inomhus oxå.

HannaM
0

Baka en massa bröd och bullar hela tiden=p Nej men sånna där som pustar ut lukta gott är bra. Vaniljsocker kan väl fungera. Sen är det väl mest att städa ofta och vädra om det är möjligt samt komma ihåg att tvätta filtarna. Inte glömma att tömma lådor… tja hålla rent helt enkelt. Tycker dom att det luktar även då så är det ju enbart för att jävlas dom säger det för helt ärligt, en iller som man städar och tvättar ordentligt efter luktar inte så vidrigt att det känns ut i trapphuset om den inte lägger en jätteskunk och man har pappersdörr.

sanna82
0

Ett gammalt husmors knep att få bort dålig lukt är att ställa en liten burk med ättika i rummet, det ska suga åt sig dålig lukt

Be a rainbow in someones cloud

Jorma
0

börjar bli dags att sova men imorgon blir det åka iväg och handla lite saker då sedan blir det att skicka mail till styrelsen och framförallt klargöra att det inte är en mink man har…

sarae
0

Det finns en batteridriven luftfräschare som heter Air wick.. man sätter själv in hur ofta man vill att lukten ska spruta ut (6, 9 elelr 18 min intervaller).. dessvärre finns det bara en doft att välja på i sverige.. lite herrparfyms aktig enligt mig hehe… men.. suveränt att sätta precis innanför dörren…kostar 99 kr på bla coopforum.. ofta har de även rabatt checkar på den. Jag har 2 sådan.. en annan variant som tyvärr ännu inte finns i sverige som bara reagerar på rörelser i rummet. Sedan finns de billigare  "doftblocken" från samma märke (vad nu det heter), som faktsikt oxå fungerar) (som en liten pyramidaktig sak med "nät" över doft klumpen. jag har 2 brunstiga hanar, 8 andra illrar samt 8 valpar… och jag anser faktiskt inte att det luktar döden här, som det egentligen borde göra.

Den batteridrivna kan man dessutom själv trycka på å den sprutar ut luft… perekt att göra när det te ringer på dörren, eller precis innan man pnar dörren för att gå ut.

Känner så igen ditt problem… råkade själv ut för samma sak. Och då städade jag varje dag ;) Men hade inga luftfräschare.

Sara
0

# 3 Jag vet inte riktigt men det är en sån som # 11 beskriver.

Sara

Jorma
0

Ska nu strax åka iväg och köpa lite saker bla coop forum o leta efter batteridriven luftfräschare.  Om 9 dagar är nästa gång styrelsen har exp tid så blir att då gå ner dit och prata med dem kanske även få nån/några av dem att komma upp och lukta och se vad de tycker om det…76/q2wa jaha där kom även Zedd och beklagade sig över det hela…

Aviendha
0

Vad har du för lådmaterial? Enligt min erfarenhet så luktar vissa sorters sand (ofta ur dagligvaruhandeln) pest och död bara det blir lite blött, även om inte illerns urin och avföring i sig luktar särskillt mycket alls. När jag bytte till träpellets märkte jag av en drastisk förändring i doften inne, och jag var ändå noggrann innan jag bytte materialet. Inte så illa så jag fick klagomål eller så, men det kanske kan bidra?

Jorma
0

hade tänkt mig att jag ska testa lite olika lådmaterial för att se vad som passar bäst (luktar minst)

Aviendha
0

dyrare kattsand luktar i regel mindre än de billigare (ingen regel utan undantag dock), men träpelletsen (värmepellets) luktar just lite trä, även om lådan är använd och står någon dag. Klart det bästa jag kommit över på 4 år i lådväg.

Strumpan
0

Hur känsliga är illrarna för starka dofter?

Nu när jag tog studenten fick jag en bukett liljor mamma och de doftade riktigt starkt i ca en vecka. jag kunde tom känna doften i trapphuset

Mvh Jenny

MimmieM
0

Ställ ut en kopp/fat med ättika ex. på en hylla eller annan illeräsker plats. Fungerar på allt! Fruktansvärt effektivt på röklukt inomhus också.

Carpe Diem