Antibiotika
Som dom flesta vet så ska Saga få antibiotika i 7dagar (0.4ml)
Trodde det skulle va jätte lätt att ge henne i munnen, tjii fick jag. Hon hatar verkligen det och gör allt för att komma loss.
Skulle vara tacksam för lite snabba råd så hon får i sig allt idag.
Sen även blev jag fundersam, ska det verkligen skumma ur munnen efter man fått i henne lite?
Tacksam för alla tips och svar=)
Emma och Saga som just nu tycker jag är riktigt hemsk mot henne..
Hej Emma,vill först beklaga för att det inte blev nån kull
Kan ge ett tips jag brukade göra när Mira skulle ha medicin, jag lockade med kattmjölk, först fick hon slicka i sig lite grann sen gav jag medicinen o efter de fick hon lite mjölk till. för oss funkade det kanon.
Eller ett annat tips att du blandar ut det i nått Saga tycker om kanske, Man är ju rädd för att man ska bli osams o dom total vägrar alldeles.

#1 Tack, det blir nog en nästa år.
Känner jag Saga så står hon hellre över lactosfri grädde och allt hon tycker om som jag brukar ge. Hon skulle nog äta lite grädde men så fort jag gett henne lite av medicinen så skulle hon förstå min plan och dra sig undan så fort hon kan och skulle jag då börja tvinga henne så skulle hon göra ALLT för att komma loss ur mitt grepp..suck.. Om hon ändå skulle förstå att det är för hennes eget bästa.. Envisa tös
I värsta fall får jag ge henne lite sen gotta och gå därifrån en stund för att sen upprepa det tills allt är slut.

Jag brukade blanda medicin med vetegroddsolja. Dom kunde aldig motstå det.

Jag brukade blanda medicin med vetegroddsolja. Dom kunde aldig motstå det.

#4 Ska testa att dra in lite olja i munsprutan nu=)
Sorry, jag vet inget som fungerar när det är sådan medicin som smakar illa.
Ang skummet så tror jag de gör nått med munnen som ger skummet. Vet att det blev skummigt på Norpan oxå.
Sara
#3, hmhm hon är smart hehe, de gäller att hitta rätt sätt för båda, för blir ni ovänner blir det kanske ännu värre, jag vet hur svårt det kan vara, prova olika medel Emma. vetegroddsolja e oxå bra som nån skrev. kan du möjligtvis få det i hennes mat ?

#7 Jag ringde nyss sarae, Hanna visste av antibiotika som smakar gott så hon skulle sms:a dom namnen sen så får vi se vad vetten säger imorgon.
#8 jadu, det finns mycket bakom pannbenet på henne;)
Jag fick åtminstone i henne allt nu, drog i furotone i samma munspruta och höll i henne. Skummade inte lika mycket men fortfarande inte lätt att ge. Så säger vetten att det finns något annat som ger samma effekt så ska jag be om att få testa det istället, för det måste verkligen smaka ve och förbannelse att dom skummar så mycket ur munnen och som sarae sa till mig. Skummar det så får hon inte i sig allt vilket är viktigt att Saga får i sig exakt allt och hon inte riskerar att få livmoders inflammation trots behandling.
#9, bra att du fick i henne allt nu. Hoppas vett har en bättre lösning, för det är ju jobbigt för er båda 2 oxå. Som du sa är det ju viktigt att hon får i sig allt, har dock aldrig varit med om att kortison skummar så.
Vad heter antibiotikan du fått till Saga? flytande? pasta eller tablett?
jag föredrar pastan då den är lättare att lura i dem om de inte skulle gilla den, tryck ut en bit av dosen de vill ha och på med någon droppa laxolja tex så brukar de slinka ner. Hoppas ni finner ett bra sätt för er båda att äta/ge medicinen.
#11 för oss har det alltid varit bäst med flytande. Tycker varken tablett eller pasta är något vidare hehe. Tur man tycker olika.
Mina illrar fick ett piller sist.
Jag fick sitta bra länge innan jag fick i Illrarna det. Men det gick att få i de det utan något till. Däremot fick de en belöning efteråt.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Illa att det är svårt att dölja äckelsmaken. Smakar det lika illa tro om man blandar ut det med köttsaft?
_No way! Yes way!

#10 inte garanterat allt då det säkert försvann lite när hon skummade, särskillt från början.
#11 Kommer tyvärr inte ihåg vad den heter men det är flytande som ska sprutas i med munspruta. Har ringt veterinärmottagningen så dom skulle ringa upp vid 10.00 så ska jag höra vad det finns för allternativ som ger samma effekt.
#13 Vad hette dom tabletterna? det jag har fått finns i tablett form också men det fanns inte tillräckligt små för det skulle isåfall bli för stark dos och ändå ligger hon på 1.1kg efter att ha fått ut valparna.
#14 Ingen aning. Fick i henne tillslut när jag hade dragit in furotone olja i samma spruta.
Ska höra med veterinären om Bactrim eller Vetrimoxin då det ska vara godkännt av illrar, dom ska till och med tycka dessa antibiotikor är goda så jag hoppas jag kan få byta till något av dom alternativen=)
jag har aldrig fått gett till min, men när jag har gett till mina katter som jag haft genom åren, så har det iaf skummat ur munnen på dem. Men nu vet jag ju som sagt inte alls hur det är när det kommer till de som saga får.
Triton fick antibiotika i tablettform nu sist nær han var hos veterinæren och han ligger bara på knappa kilot i vikt. Jag delade så han fick en fjærdedel åt gången, sen tar jag ett grepp i nackskinnet, øppnar munnen och lægger tabletten långt bak på tungan sen håller jag ihop munnen på honom och han svæljer det- då får han groddolja efter. Han hinner knappt kænna smaken och det går fort och næstan helt smærtfritt. Pegasus kan jag också ge medicin så men inte dexter. Han tycker det ær så obehagligt och han slickar lætt i sig med groddolja så då får han det så.
Triton gick att lura en gång sen tog han inte det krossade pillret med groddolja.
Ett førslag ær att førsøka få i tablettform och førsøka ge det så som jag beskrivit annars ær det bæsta sættet med flytande att blanda ut det så det inte blir fullt så obehagligt.
Och ja, många illrar "skummar" runt munnen nær de førsøker spotta ut något æckligt som invaderar deras smakløkar :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

När jag har fått piller att ge så brukar jag krossa det & sen hälla vetegroddsolja över. Dom slickade alltid i sig alltihopa.
Pasta har jag aldrig haft problem med, det svåraste har nog varit flytande. Men det gav jag rent men det hade nog gått bättre om jag hade blandat det också med vetegroddsolja.

Jag ringde vetten imorse och fick ett av förslagen sarae hade rekomenderat, Bactrim (med banansmak) så på lunchen åkte jag på apoteket och tog ut det,åkte hem och testade då detta ska ges 2gånger per dag och 0.7ml i 7 dagar istället för 1 gång per dag och 0.4ml i 7dagar.
Jag eller jag kanske ska säga, Saga är väldigt nöjd med den nya medicinen. Endast dom 2ml sista propparna fick jag truga i henne.. Hon älskar godsaker men det får inte för mycket för då lämnar hon resten…*suck*
Så nu blir det lättare fast hon ska ha det 2gånger per dag.=)
#16 Ska kolla vad den första medicinen hette som Saga fick.
#17 Det kanske inte va samma sort? för när veterinären räknade ut dosen så var det för lite för att få tabletter. Den där metoden skulle tyvärr inte funka för Saga, hon är nästan omöjlig att lura och skulle jag få in tabletten och stänga hennes mun så skulle jag få sitta länge "med en hal orm som vägrar svälja sitt byte"=/
Okej, har som tur aldrig behövt behandla för något liknande innan så jag har aldrig behövt tvinga i dom äckliga mediciner hehe;) Hon såg iaf ut som en rabies iller eller som hon hade ätit en brustablett=9
#18 Okej, här skulle nog risken bli att det blir rester kvar på botten och det är väldigt viktigt att Saga får i sig precis allt.
Det nya som jag fick till Saga nu med banan smak är flytande och gick i som furotone oljan ungefär ;)
Flytande baytril var det första saga fick, och de smakar ve och förbannelse… även baytril i tablett form är riktigt vidrigt, oavsett hur liten mängd man ger (yes, jag har provsmakat). Bra att bactrimet fungerar bättre!

#20 Tack vännen så hette det som saga fick äta först=)
Ja det funkar förvånadsvärt bra, bara dom sista dropparna som man måste envisas lite med.
Hur är det med henne annars ? Mår hon bra efter omständigheterna ?

#22 Hon mår prima och har gjort det hela tiden men hon beter sig som en skendräktig hona nu..
Hon har tagit en stor röd pingelboll, en liten fleese pingelboll och ikea råttan och knölat in i sitt lilla bo. Hon är dessutom lite vaktig av sig, kommer Saffi och Rasmus och nosar genom gallret så är hon där ganska så snabbt och markerar med öppen käft. Sen vill hon markera mot mig också men jag ser innan hon tänker naffsa till.
Jag hoppas det går över snart men jag kan ändå inte ta bort valphagen än. Jag vill hålla henne i "karantän" så risken är mindre att hon får livmodersinflammation.
jag tycker dessutom att hon har mörknat ovanligt mycket i pälsen så hon övergår mer som en mörkare pastell, masken syns betydligt mer nu också än vad den gjort förut
#23 så skönt att höra att hon ändå mår bra, hon märker nog av att det inte finns några "barn" så därför tar hon leksakerna som tröst. Nä du ska nog inte ta bort hagen på ett tag. Hur länge är risken stor att hon får livmodersinflammation ?