Rengöra vattenflaska
Jag har både skål och vattenflaska till mina illrar. Vattenflaskan är mest en säkerhet om Bus skulle välta skålen.
Iaf så blir vattenflaskor slabbiga efter ett tag och de är inte lätta att diska rena.
Idag fick jag tipset om att ta 2 msk grovsalt och ett par matskedar vatten i och skaka en stund.
Provade på min egen vattenflaska av typ festispetflaska som jag alltid har med. Jag blev så äcklad när jag såg hur smutsigt vattnet i blev.
Vad är det som gör det så smutsigt? Järn? Det har ju bara varit kranvatten i efter festisen var slut.
Iaf så gjorde jag likadant med illrarnas flaska och den blev inte lika smutsig men rent var det då inte.
Sara

Okokt ris är annars också jättebra att rengöra vattenflaskor med. Ris och hett vatten och sen skaka ett tag. Har ju ett gäng vattenflaskor till smådjuren. Men efter ett tag byter jag ut allihopa, tycker inte att de blir tillräckligt rena ändå. Tydligen ska de gå att köra i diskmaskinen också, men det har jag ingen så jag kan inte testa.
troligtvis är det som så att det smutsiga i din drickeflaska är bakterier och annat mumsigt som hamnar i flaskan varje gång som dina läppar nuddar kanten. Kanske dags o rengöra flaskan oftare? ;)
Annars vet ajg att när jag hade mina råttor så blev ju vattenflaskorna rätt äckliga på sommaren då det var varmare och det blev nästan algblommning i flaskan. Även när den var nydiskad…. men det har väl med bakteriekulturen i vattenrören och vattenmnustycket i kranen att göra.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Jag brukade rengöra det med citron o socker, de gjorde susen hehe
Flaskborste är annars en höjdare för att få bort biofilmen innuti dem.
Paulina
# 2 Blä!!! Jag kommer rengöra varje vecka nu!
# 4 Fast jag tycker inte det fungeradet, kom lixom inte åt överallt.
Sara
Jag använder flaskborste och lite salt ca 2 gånger/vecka, då håller sig flaskorna oftast rena hela tiden. Sen beror det lite på hur dom hänger, häger dom så att solen kommer åt dom, så får man diska dom varannan dag då dom annars får alger på insidan. Det är solen och värmen som gör så att det blir alger på insidan av flaskan. Men detta tar en flaskborste och lite salt (ca 1 msk) bort.
Det er alltid en viss del kalk i vannet. Dette setter seg i flaskene, på samme måte som på dusjkabinettet. Man ser det på kabinettet ved at det blir hvitt. Mange tror det er såperester, men det er faktisk kalk som tilsettes vannet i renseanlegget. Dette for å nøytralisere ulike metaller i vannet.

Haha, orka sanera vattenflaskor när smådjuren dricker ur vattenpussar, duschavloppet och slickar på toaborstar =P
När jag tvättade enda flaskan mina har så använde jag bikarbonat och vinäger! Funkar säkert med citron också.