Cerezas Kryddor - 3 veckor!
Så var de då 3 veckor gamla=)
Tiden flyger iväg, bara 5 veckor innan de börja "lämna boet"
Här kommer först på Arrack!

Det verkar inte gå att lägga upp bilder, något strul på serverna?

jag har haft problem i 2 veckor nu att lägga upp bilder=(
Vill ju se , dumma server (morrar)
jo de gick, det är inte så att bilden är för stor ?

Va trist att det ska krångla. Ska snart testa då jag ska lägga in några nya bilder på Saga så får se om det funkar för mig.

Nopp funkar inte för mig, får testa senare igen

Vissa dagar funkar det. Andra dagar inte alls! Ibland går det att lägga upp en eller två, sen blir det tvärnit och hela sk*ten låser sig. Bara att starta om hela datorn. Attans irriterande!!!

Funkar det idag då? Det funkade att lägga upp bilder för mig igår så det kan inte ha varit ifokus

Vilken cliffhanger ;) Hoppas det löser sig snart.

Min lilla favorit mynta! <3

Chamomille

Så strular det igen, blev inte fler bilder=(
Man kan ju undra om det är en bugg …. irriterande när det inte funkar. hoppas du kan få en bild på Chamomille oxå.

Jag pysslar med dem så ofta jag kan=) De är riktigt mysiga och ögonen ser ut att vara på gång att öppnas snart=)
När är det dags att servera lite ersättning och färs?=)

Är de tre veckor nu så kan du ju ge dem nu direkt.

Jag ser en blivande charm kille som kommer sätta många hjärtan i brand och i kras 
Å herregud så många underbara svansbilder! 
Sara

Vad för ersättning rekomenderas? och vilken färs? Fläsk eller nöt?

Jag använder Royal Canin Baby catmilk tror jag den heter.? En rosa "burk". Fläskfärs/ skinkfärs eller kycklingfärs funkar bra hos oss.
Själv skulle jag inte använda RCs ersättning. För dåligt näringsinnehåll till iller enligt mig. Testade en gång i ett kut läge… never again.
För övrigt rekommenderas ofta ersättning för hund, då det är mycket fetare, än den för katt. Bra märken är Lactol, KMR och Esbilac.
Själv använder jag lactol, som jag blandar med fetfärs av olika slag, sedan har jag även i benmjöl (tänk på att köpt benjöl har riktigt höga mängder bly, säkrast att göra det själv), dels för att de behöver mycket calcium/fosfor sedan även för att fasta upp avföringen. mjölkersättning ger som regel dåliga magar, något man helst vill undvika med små valpar som behver varje gnutta energi de får i sig. Sedan blandar jag i bland i lite äggula, andra dagar lite olja av animalsikt ursprung. Ibland smälter jag även i lite rent hönsfett.
söta barn! hoppas iFokus börjar samarbeta mer, så vi får se resten av undervekren!

Så gulliga !! fräckt att dom skiftar så i färg haha

Införskaffade denna ersättning i dag, kan det funka att blanda ut med färsen?
det var den jag testade akut förra året… förutom att den knappt åts överhuvudtaget, så var valpen så taskig i magen, trotts benmjöl. Att det bara stärkte min aversion emot det….. Men om man tittar på näringsinnehållet så ska den vara helt ok att ge, i vissa avseende till och med något bättre än lactol. Vad som i övrigt skiljer sig är Calcium/fosfor kvoten mellan lactol och RC, där lactol ligger något högre.
Glömde.. en anledning till att RC kan göra illrar dåliga i magen är att det innehåller 18,5% lactos.. vilket illrar ofta är intoleranta emot.
Om du inte planerar att helbarfa valparna, så rekommenderar jag även att du blandar i lite uppblöttt torrfoder i ersättningen, på såvi vet du att de får i dig vad de behöver i protein, fett och vitaminer och mineraler.

Men är det inte farligt att ge så små illervalpar någonting som innerhåller laktos?? Med tanke på att illrar är laktosintoleranta? Vet ju bara hur mina vuxna blir i magen ifall de stjäl av mjölken till flingorna. Det måste ju kunna ställa till med massa elände i så små illermagar.

Innehåller inte modersnmjölken laktos?
Jo modersmjölken innehåller laktos, men för att kunna bryta ner det, så tillverkar kroppen en enzym som kallas laktas, men den här enzymen kräver rätt så mycket energi för att tillverkas, och allt eftersom djuret blir avvant (det är ju därför man börjar ge dem ett alternativ till bröstmjölk, just för att det ska börja bli avvanda) så slutar den producera laktas, vilket är anledningen till att illrar blir laktosintoleranta.

Testa nu när du ändå köpt det, om de inte fungerar så byt illa kvickt så de inte blir uttorkade.
Såg att du använt några av mina namnförslag, vad roligt :)
Carpe Diem

Kolla gärna in min blogg, har uppdaterat lite där idag=)
#37, japp tack för tipsen=)

PS, glöm inte kommentera när ni kollar DS

Poträttbilder kommer här!!
Först ut! Chamomille som är en liten diva som vägrar att bli fotad, hon piper för minsta lilla=)

Näst ut är Mejram, en fin liten mörk dam med vit mage.

Näst ut är min lilla favorit flicka: Mynta, en riktigt mörk skönthet med fin mörk mask=)

Här kommer Salvia, inte lika mörk och inte samma mörka mask, men väldigt fin ändå=)

Rosmarin, kanske en tomte to be ? =)

Grabbarna så, Arrack först ut!
En bastant och fin kille, störst i kullen=)

Och muskot till sist, min lilla tomte=)
Så söta! och så stora det blivit!
som jag ser det, så är alla hittils, tomte tecknade, förutom lilla mynta :) Men jag skulle nog även vilja kalla de flesta av dem ör multicolor.

Trodde inte det fanns multicolor i Sverige alls.
#48 det gör det nog nu :)
# 47 Med multicolor menar du fläckiga magar?
Sara

Oj!
Det blev ännu mer vita teckningar på dina kryddor!!
Riktiga sötnosar hela högen :)
#50 nja hela teckningen, kallas även för american panda eller harlequin, beorende på vem (och i vilket land) man frågar, men det vita på magen, osymetrisk tomte teckning, plus vitt på huvudet är väl vad som gör det.

Ojdå där ser man, spännande spännande=)

Hur ser "Multicolor" ut sm vuxna? Någon som har bild?

Sen om du tittar i danska forum så finns det en hel drös med multicolor illrar där.

aha tack tackt=)
De växer på sig snabbt! =)
Vad väger de nu? *nyfiken i en strut*
Paulina

Det som ni beskriver som multicolor i #52 låter mer som iller med en färg i detta fall viltfärgade med annan teckning än tomte. Jag skulle inte vilja kalla en viltfärgad panda för multicolor inte heller en viltfärgad iller med blaze för det.
En multicolor för mig är en spräcklig iller med en hel del färger. Dvs du kan inte ställa den i vilt-, silver- eller pastellklassen. Ferretgirl kanske kan lägga ut en bild på sin Lilleman som enl mig är ett typ exempel på multicolor.
Såg honom tyvärr bara som gammal irl men på bilder jag har sett som lagts ut på forumet så syns nästan hela färgpaletten när det gäller pälsfärg på iller. Dvs vilfärgad, silver. pastell och så vita fläckar.
Det är i alla fall grymt söta valpar.
åh jag vill ha en ! :D

Kan vi få se denna bild? =)
Jag blev förälskad i lilla Arrack :)

Ja, han är charmig=)
Chamomille är verkligen en liten "donna" piper för minsta lilla som inte passar henne=)

#61 Den bilden ligger ju i tråden som jag länkade till i #55.

Helt förälskad i muskot och Arrak*dregglar*
Arrak är min pärla, så charmigt utseende hehe

Kom hem från jobb precis och upptäckte att de små liven börjat snylta på mamma Cerezas torrfoder….

Och kom på ett av monstrena med att snylta på mammas goda kycklinghjärta=)

Underbart att dunbollarna har aptit =)

Då borde man väll kunna introducera möss nu med eller?
#70 Det tycker jag du gott kan ge dem! om inte mamma hjälper dem öppna musen får du ev göra ett snitt i den annars kan det blir "tuggumi" av musen till en början =)
va mysigt! :D mums me hjärta! :)
Ang multicolor så är de trefärgade illrar, likt Nea förklarar det. Harlequin är vitfläckiga/spräcklig teckning. Men vist lite beror de på vilket land man talar i, men jag skulle vilja säga detta i sverige?! :-)

#73 Vad är då den svenska beteckningen på dessa valparna?

Gott gott=)
de är så underbart söta =)

#74 Det beror på vilken färg de får, blir de tex viltfärgade med tomtetecken skulle de troligtvis kallas viltfärgad tomte även om de får fläckar på magen eller huvudet. Ialla fall om man skall utgå från de klasser som finns på svensk utställning.
Blir det tex en viltfärgad tomte med blaze anser jag dock att det skall stå så i stamtavlan. Samma om det blir en viltfärgad panda då skall det stå så, osv.
För mig är en multicolor just illrar som har fler än två färger dvs minst tre (en "normalfärgad" iller har ju två, en underullsfärg och en stickelhårsfärg).
Hoppas ni hänger med är inte helt pugg så här dags på dygnet. ;-)
#77 yes.. en multicolor har 3 färger, iaf enligt de definitioner jag sett.. och ja, svart/brunt, grått och vitt tycker jag mig se:) Sen är det ju svårt att utgå bara från magen för att bestämma en färg också.. ännu svårare när valparn är så här små
Självklart ska det ju stå i stamtavlan, även om det inte finns med i svenska standarden tex. Själv antecknar jag om valpen så bara har några vita strån, vart de är placerade. Som tex med chaos förra året som hade vit fläck på huvudet i början, då stod det med i tingningsavtalet att han kunde riskera att vara döv samt bärare utav wardenburg syndrom. Nu var han som tur var inte döv, men ägaren var medveten om risken, samt vad waardenburg kunde innebära.

#78 Jag ser bara den normala skiftningen i päslens färg. Dvs där pälsen är lite tunnare ser det grått ut och där den är tjockare är den svart/brun. De vita fläckarna syns dock tydligt. ;-)
Vad jag minns så skiftade mina valpar på samma sätt i pälsen, förutom de vita fläckarna, beroende på hur tjock den var men också hur mycket den hade växt samt utvecklade sin "riktiga" färg.
Alla valpar jag har sett på bild, även de som bara skall ha vilt bakom sig, skiftra från grått till svart/brunt.
Men som sagt på valpar är det svårt att avgöra eftersom pälsen ändrar sig så otroligt mycket när den växer ut.