Promenader
Undrar hur era promenader är/blir….Promenerar ni ute med illrarna i koppel? Hur länge? Vem bestämmer vart ni ska gå - illern eller husse/matte? Vad har ni för koppel? Hur gör ni som har flera illrar - borde väl vilja gå åt olika håll, och trassla in sig…ell.? Går ni ute i skogen ell. i stan?
Ute minst 2ggr om dagen i koppel. Ca 30 min på morgonen och 40-60 min, ibland längre, på kvällen.
Vissa dar är han extra pigg och aktiv och har vi tid att punktmarkera honom så kan han utöver promenaderna få vara ute på tomten en stund utan koppel.
Igår körde vi slut på stackars Bogey. Först morgonpromenaden, sen var han vaken tidigt på kvällen så det blev bus på tomten med lillmatte och lillhusse både före och efter middan. Lite senare på kvällen blev det sen långprommis med husse på över en timme (ca19:45-21:00)
Somnade med huvet i matskålen, lillplutten :-)
Jag går väl med mina två gånger i veckan överlag, önskar det var mer men tiden och allt annat inverkar ju..
Brukar ofta gå till kiosken i närheten för att köpa snus och då följer illrarna alltid med. Ofta har jag ju tänkt ut en rutt vi ska gå, men ibland är det kul att bara följa dem vart de vill med, det varierar. Brukar inte bli sådär jättelånga promenader (ca. 15-30 min), men de uppskattas ändå.
Jag har ju två, och det kan ju bli så att de trasslar ihop sig eller springer åt varsitt håll, men nu är de så vana vid kiosk-vägen att de oftast följs åt. Sen lär man sig att hantera kopplen och förutse vart de kommer stanna/springa så man kan anpassa sig. Innan man lärt sig det kan det vara spännande ;)
Jag har tvåmeterskoppel som är i töjbart material, men funderar på et rullkoppel till den ena av dem som är mycket mer för att gå än den andra. Hon sitter hellst i jackan och tittar, men det är ju mycket att se och lukta på i alla fall. Sista 500m hem springer hon alltid =)
Nu bor jag ju i en stad, så det blir ju inne i den jag går, även om jag bor i ett bostadsområde, men de har gått på stan med, men det är lite svårare med all trafik av bilar, cyklar, folk och hundar.
"Hemma" så går jag på byn eller på pappas gård utanför (stor) eller så kan de få skogspromenader. Det beror på vart man är, vad man känner för och hur pigga illrarna är.
Paulina
varje dag när jag ska hämta posten går vi en runda. Han har t o m börjat komma knallande vid 12 tiden för att gå på lådan och dricka lite sen går vi vid kvart tjugo över
längden och tiden varierar väldigt men vi har en basrunda vi går och ca 70-80% går han utan koppel.
Det är bara vid postlådan och så har han hittat något som ser ut som ett bo av något slag. Vildiller, råtta vem vet men det är väldigt intressant och där måste han ha koppel för ingången är ca 1 m djup och passar honom perfekt i diametern men ner dit får han inte gå
koppel är ett flexi 5 meters så även om han går i det så är det väldigt fritt
Jag och Banditen är ute så ofta som jag orkar, vilket blir minst 4ggr i veckan. På söndagarna går vi ner från min lägenhet till studiefrämjandet, det är väl en 800m kanske, han brukar gå den sträckan själv, ibland när det går för sakta får han dock åka snålskjuts ;)
När vi går hem därifrån brukar han springa hela vägen och gräva lite här och lite där.. men riktigt snabb är han iaf!
vissa dagar får han välja vägen helt själv, fast då blir det bara ut på gården där han får utforska fritt i 15-40min beroende på väder och humör.
Ska försöka gå ut oftare med honom sen när han kommer hem igen, han är "barnvakt" till sin lillebror för illfället i Habo ;)
Flexikoppel är det vi kör med.
han får även följa med till de flesta ställen jag brukar befinna mig på förutom på jobbet och i affären.. men annars följer han med till vänner, till stranden (iofs bara en gång hittills), studiefrämjandet osv.