En liten kärring...
Hej!
Min iller har nu Tydligt gått från liten fräck tjej till en liten Kärring.. Hon är mycket lugnare, keligare vilket är mycket välkommet efter att ha lekt minst en timme varje kväll i 3,5 år. Med detta kom också problem med blåsan. Eller så är det med minnet, vet inte riktigt..
Hon har nämligen börjat bajsa och kissa på ställen hon aldrig gjort innan. Har alltid hållt sig i samma lådor och tidningar som är utplacerade, men på senare tid har det skett olyckor i sängen, i soffan, på tv-bänken…
Detta är mycket jobbiga och ofta väldigt kletiga överaskningar, för givetvis händer det alltid när jag inte är hemma..
Jag behöver väldigt bra tips! Kanske något som luktar (Har försökt med ättika, schampoo, vitlök) eller bara något som funkar helt enkelt.
Tack!! Lisa
Mer toaträning, dvs sätta henne på lådan när hon verkar behöva det. Lägg filtar och dyl på ställena hon går på, eller ställ matskålar där, det kan hindra henne från att gå där. Har inte hört att någon testat med lukter med bra resultat.
Paulina

Enligt min erfarenhet så kissar och bajsar ju illrar sällan på mjuka ställen såsom soffor och sängar osv. (eller har jag haft tur)
Det jag funderar över i och med att hon aldrig har haft detta beteendet innan ifall hon kan vara sjuk istället. Urinvägsinfektion eller någonting liknande. När ett djur ändrar beteende radikalt så brukar man försöka hitta orsaken först innan man försöker förändra beteendet.
Jag hade nog tagit tjejen till veterinären för en koll.
#2 Du har en bra poäng där!
Paulina
Det var faktiskt det första jag gjorde.. Hon är frisk som en nötkärna (som tur är) Men det är visserligen två månader sedan nu.
Det värsta är ju att hon gör det i sängen faktiskt.. När man jobbar sent och slänger sig i sängen om natten och känner att det luktar lite mystiskt..
Jag ska kolla upp en ny sängram som hon inte kan komma upp i. Hur mysigt det än är att ha henne under täcket!

Verkar ändå skumt tycker jag. Är det någoting annat hemma som är förändrat? Nya djur, nya människor, ny lägenhet osv? Någonting som inte är som det brukar vara som hon kan tänkas protestera mot?
Det är inte riktigt "friskt" att ändra ett beteende så drastiskt.