Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 3267 ggr
Norrskenets
0

Sagas valpning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här och i valpdagboken kommer man kunna följa valpningen.

Upptäckte slemproppen kl: 19.50 så nu är det bara vänta, hon andas snabbare nu så värkarna märks en aning.

Tidigare idag (filmklipp) : http://www.youtube.com/watch?v=Xt27-Da0PTA 

Här är lite bilder för ca 1 timme sen, både jag och Saga slumrade till i sängen ett tag

Aviendha
0

Åh, spännande! Snart kommer femtioelva valpar att dra sina första andetag =)

*håller alla tummar*

Norrskenets
0

Så lugn i mammas knä, annars stog hon bara och kika efter mig över valphagen och lite orolig men direkt när hon hamnade i knät så slocknade hon.

Norrskenets
0

#1 Det är bara förnamnet, själv sitter ja här och är rödblommig om kinderna av alla blandade känslor som forsar fram i mig=9 hehe ska bli spännande att se hur många som gömt sig.

Tack vännen=´)

FerretCrow
0

ja emma det blir till att flytta din dator till valphagen nu då. hon blir lugnare av att ha dig nära och det är ett MÅSTE att informera oss hela tiden =P

Norrskenets
0

#4 hehe det blir lite krångligt att dra in allt;) men ska försöka uppdatera så fort det händer något=)

Saga och jag myser i sängen

Norrskenets
0

mera mys

Betiz
0

vad spännande! Hoppas allt går bra =) ska bli kul att se sen hur många det blev =)

myff
0

det pirrar i min mage också nu:) lääängtar!!!

Norrskenets
0

#7 Ja och nervöst =I Det hoppas jag också. Det är du inte ensam om;)

#8 hehe skönt att jag inte är ensam;)

Har ännu inte kommit någon men kollar med jämna mellanrum.

Betiz
0

#9 håll oss uppdaterade =)

mandariiin
0

hur går det? *ivrig*

terkina
0

Här är vi två som sitter med spänning framför datorn och väntar!
Hoppas allt går bra. Glad

Medarbetare på fengshui.ifokus

Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

FerretCrow
0

ja emma hur går det? nu var det en timme sedan snart du skrev sist

mandariiin
0

haha, vi är många som är nyfikna här Tungan ute

sarae
0

det kan ta upp till 48 timmar från det att slemproppen gått tills det blir valpar ;)

själv gissar jag på att de kommer sent i natt/tidig morgon ;)

mandariiin
0

åh, det är ju jätte lång tid! Förvånad

terkina
0

ska vi behöva sitta uppe hela natten å vänta!
fast det blir väl värt det hoppas jag.  Tungan ute

mandariiin
0

nej, jag måste ju upp till jobbet imorgon…..!

Norrskenets
0

Hon har börjat få värkar nu

mandariiin
0

det händer grejer! Skrattande

terkina
0

oh, exciting!

FerretCrow
0

#19 åh släng iväg ett mess till mig när första valpen kommer.

Loveferrets
0

så spännande !!, vad händer , vad händer vad händer ???????????????????

Fy va man e otålig, UPPDATERAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA Norrsken  hehehehe

Betiz
0

är såååå nyfiken och förväntansfull =)

Norrskenets
0

#22 Ja det lovar jaFlört

Förlåt att jag inte svarat alla här inne men det händer inget ännu. Kollade till henne nyss och hon ligger och sover nu men andas snabbare jämnfört med innan allt satte igång.

Jag ska ta och lägga mig nu och ställa klockan så jag kliver upp om några timmar och kollar till henne. Börjar jobba 06.30 imorn så jag kommer va som en Zombie imorgon;)

Uppdaterar så fort något händer.

Loveferrets
0

Helt okej, förstår ju att du inte kan sitta här för jämt för att vi e så hagalna haha.

Tänk om nått händer inatt, jag hade inte kunnat sova hehe.

Tänk om hon föder när du e på jobb ? Då blir man ledsen att man missat de, har du någon annan hemma som kan titta till henne ifall att ?

Tack för dina uppdateringar, måste säga, de e fruktansvärt spännande Skrattande

MiniSku-
0

Åh vad roligt! Hoppas det går bra och du trots allt får sova lite innan jobbet ^^

Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.

mandariiin
0

vi håller tummarna och tassarna för att allt ska gå bra med saga + bebisar, och att du hinner få lite sömn innan jobbet Glad

Norrskenets
0

#26/27/28

Har fortfarande inte hänt något och jag är helt slut och det skulle inte va fel att få sova e stund till.;) Satt hos henne innan jag åkte till jobbet så jag ska dit igen vid 9 fika och sen igen vid lunch, sen slutar jag 14.00 idag=) Men skulle hon sätta igång så blir jag hemma.

Det är tur att man bor så nära jobbet, tar inte ens 5min att köra hem=)

Norrskenets
0

Va hem och kollade till henne nyss, inget oförändrat. Ska bara kura ihop sig hos mig. Valparna rör iaf på sig bra i magen fortfarande. Lämnade henne med dåligt samvete..

Hon fick iaf lite lactol och olja så jag får se hur mycket hon ätit av det när jag kommer hem vid lunch.

TheHippie
0

detta var en spännande tråd!

TheHippie
0

har det hänt något än?

mandariiin
0

åh, det är tröga valpar….. Skrikandes

FerretCrow
0

#33 japp vi norrlänningar kör inte fostervatten utan klister=P

TheHippie
0

inget än?

Norrskenets
0

Ingenting än tyvärr..men uppdaterar så fort något händer=)

werner
0

Slår vad om att i det mest olägliga tillfället kommer det (dvs när du sover eller handlar)

rivstart
0

detta var ju grymt spännande! hur går det? kommer följa detta med spänning hela kvällen! åh va jag skulle vilja vara där Guld i mun vill se! hihi *nyfiken och hagalen*

// Emma

Medarbetare på Chinese Crested iFokus

Keep talking shit about me.. you're making me famous!

myff
0

för mig har det varit världens längsta dag känns det som. Jag väntar och väntar på att dom små korvarna ska komma.

plus att våran andra iller kastrerades idag..

Sara
0

Tror de flesta är förväntansfulla, jag är det iaf. Skrattande

Sara

Norrskenets
0

#37 Ja precis men hoppas jag inte måste iväg nånstanns..dock ska ja vara hundvakt (familjens två hundar) så då blir ja tvungen att gå ut med dom en gång så hon kanske passar på då;)

#38 hehe inget än.. Är du vaken om hon valpar inatt då?hihi;) Spännande men också väldigt oroligt då det gick så fort förra gången*blivit lite bortskämd med det*

#39 Det är du inte ensam om…sitter här och suckar och suckar att det dröjjer så. Hoppas kastreringen gick bra=)

#40 heheSkrattande

Det kommer bilder inom kort på tösen, man kan tro att hon har svalt en boll när man tittar på bildernaTyst Inga valpar än…

Loveferrets
0

Nå, har något hänt än ?

terkina
0

kan du inte klämma henne lite på magen så kanske hon blir motiverad att sätta igångTungan ute

Loveferrets
0

Ja kan man inte prova sätta igång henne på nått vis hehe.

FerretCrow
0

#44 varför stressa. bra att hon får spara upp batterierna lite innan det kör igång riktigt

Loveferrets
0

#45 Vi är många som är "hagalna" men jag skojade alltså bara naturligtvis.

Norrskenets
0

Här kommer lite uppdaterade bilder

Hon är väldigt mammig av sig och tycker att jag är så dum när jag inte tar upp henne.

Norrskenets
0

Hon är så duktig och tvättar efter sig så ofta hon hinner eller rättare sagt när hon får till det så hon når att tvätta.

Loveferrets
0

Men aaaaaa så söt, härligt när dom är så "mammiga" hehe.

mår hon bra annars ?

Norrskenets
0

Här kommer nytagna bilder

Saga fick lite lactol och olja*mums* Det ser ut som hon svalt en bollTungan ute

Norrskenets
0

#49 Ja helmysigt, låg och slumrade i sängen en timme hon och jag vid tre tiden idag. Va så trött efter natten. Vaknade till lite då och då, varje gång hade hon ändrat sovstil men vaknade sen till av att hon slickade på mig och då fick hon gå tillbaka. Visade sig att hon va nödig. Så duktig min tös=)

Aviendha
0

Oj, en basketboll vill jag hävda! =)

Betiz
0

så söt hon är, vilken kula hon har! =)

Norrskenets
0

TjockisTungan ute

TheHippie
0

ååååå jag vill så gärna ha en iller….

men jag får nöja mig med att titta på iller i fokus hehe

men det är bra det med

hon e jätte gullig!

Loveferrets
0

haha, de måste vara tungt att gå med. Undrar hur många där e ?

Så mysigt ni hade i sängen då, inte avis nädååååååååååååå..

Men hon är verkligen duktig !!

Norrskenets
0

#52 hehe ja det kanske va bättre jämnförelseFlört

#53 Saga tackar så mycket=) hehe ja och man blir bara mer nyfiken hur många hon gömmer.

#55 Det är bättre än ingenting;) Tack

Norrskenets
0

#56 Ja hon vankar fram också när hon går på lådan så släpar magen och blir nästan helt vilande på lådinnehållet hihi. Det undrar jag också vem vet, det kanske är en liten kull och massa fett hehe

hehe ja det är andra gången vi har haft det så mysigtOskyldig Ja det tycker jag också.

Norrskenets
0

Mamma sluta fota och gosa mera med mig istället

Loveferrets
0

ja stå inte där, kom nu då mamma !! hehehehe, så kär hon är, vill bara dit o hålla om henne ju

Norrskenets
0

För en stund sen hörde jag något från köket så jag smög dit med kameran och fångade Saga på bild, bra tecken att hon är pigg och har krafter över för ett busryckSkrattande

Norrskenets
0

#60 Hon är en riktig kelgris, dock bara så mot mig..andra måste hon visa sig lite tuff mot;)

Loveferrets
0

Att hon orkar, helt otroligt ju hehe, hon e helt j** underbar vet du de mamma ??  jag har blivit förälskad

Loveferrets
0

#62, tecken på att hon är trygg med dig och älskar dig mest i världen så tyvärr .. jag ligger i lä Obestämd

sarae
0

Haha men saga då! Sällan sett nått så sött som en hona stor som en basket boll, lekandes med en pingis boll *fniss*

Emma, ska du inte ta den ifrån henne innan hon år för sig att svälja den bollen oxå? ;)

Norrskenets
0

#63 Ja det tänkte jag också när jag såg henne men va ett kort busryck. hehe Ahha det vet jag, helt Sagolik i mina ögonFlört

Norrskenets
0

#64 hehe

#65 Visst är hon söt, inte lätt att gå runt med och framför allt inte lätt att tvätta efter sig;) Fått hjäpa henne och ibland klarar hon det när hon sitter i mitt knä..hon tar framtassen, drar ihop och drar undan fläsket mot magen hihi. 

haha tänkte inte ens på det viset, vart det ju ännu sötare=9

hehe man kanske blir tvungen om hon blir hungrig;) Hon blev av med sin älskade fleese pingelboll då hon hela tiden bar in den i boet=p

LinaN
0

Håller tummarna att allt ska gå bra för er :)

Hon är så söt med den tjocka magen :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

FerretCrow
0

#62 mig va hon ju inte allt för tuff mot i onsdags iaf =)

så otroligt go tjej detta vill jag lova. fick känna på bebismagen och dom sprattlande bebisarna i onsdags *skryter lite* =P

TheHippie
0

hur går det för Saga nu då?

TheHippie
0

man är ju så nyfiken…

Loveferrets
0

#69, så orättvist jag vill med känna Förvånad hehe

FerretCrow
0

#72 ja det var ju inte mycket rörelser men man såg och kände lite knölar och det var en upplevelse vill jag lova. tackar emma otroligt för att jag får komma och känna och även komma och valpgosa och lukta senare. det blir en bra erfarenhet innan jag själv startar min avel =)

TheHippie
0

*förväntansfull*

TheHippie
0

har valparna börjat ploppa ut än? *förväntansfull*

mandariiin
0

nu är det flera timmar sen vi senast fick info. uppdatera! haha Flört

Loveferrets
0

#76 psss. vi får inte stressa hihihi

mandariiin
0

#77 oj, nej det ska vi självklart inte göra…. men jag vill ju att det ska hända något snart Tungan ute

Loveferrets
0

#78 o de tror du inte jag med vill, hahahahaha, man sitter här o väntar o väntar o väntar o varje gång tråden blir blå markerad så tänker man nuuuuuuuuuuuuuuuuuu men nä inte denna gång heller hihihi.

mandariiin
0

har gått in flera gången och kikat när jag har varit på jobbet idag Tungan ute

FerretCrow
0

Har pratat med Norrskenet nu via sms och inga valpar ännu men saga bäddar boet lite då och då.

Hoppas du inte misstycker om att jag skrev detta Norrskenet men dom är ju så nyfiken=P

mandariiin
0

haha, bra att någon har koll Flört

Loveferrets
0

# 81  hahahahaha TACK , tur du finns så du kan hjälpa oss slappna av lite.

Loveferrets
0

#80 , då är vi 2  hehe

FerretCrow
0

hehe kan berätta att jag tok messat med Norrskenet idag och även hållt koll ifall hon ringer eller skriver här.

J*drans tur man har gratis SMS på telefonen kan jag lova annars skulle jag bli ruinerad på detta Tungan ute

mandariiin
0

#85 haha, konstigt att vi ändå är så många som sitter och följer denna valpning. för så här mycket uppmärksamhet har väl inte dom andra ille rmammorna fått när dom ska föda?

FerretCrow
0

#86 det är nog för att dom flesta bara gör en tråd och berättar att hon nu blivigt parad sedan får man inte höra mer fören valparna är födda och redan är några dagar gammal.

Så tacka norrskenet för att vi får följa med timme för timme =)

Loveferrets
0

"85 hahaha , det hade varit värt de pengarna annars.

#87 , ja vi får tacka henne sen, tycker detta är så spännande,

Tråkigt att inte fler gör som Norrskenet, Det hade varit roligare, alltid kul att följa ju.

FerretCrow
0

#88 jo det är det ju men det är jobbigt då man är arbetslös =P ja jag tycker oxå fler ska göra det för man lär ju sig en massa saker av dessa trådar.

mandariiin
0

#87 iofs, helt sant. jag gillar den här spänningen med att sitta och vänta, även om det känns som om att det tar en evighet innan något händer. haha

Loveferrets
0

#89 ja enormt mycke ska jag säga, det är det ju så olika från hona till hona oxå med beteende o sånt.

Du får hälsa henne tillbaka att vi är mycke tacksamma .

[Thiah]
0

Jag som inte ens har iller är så super nyfiken på Saga och hennes valpar… läste om henne på norrskenets hemsida(efter att ha hittat hit) och jisses…jag var så intressrad innan (mött några iller ägare på mus i fokus och andera fokus sajteroch blivit lite intresserad via dem) men inte alls så sugen som när jag började följa saga Skrattande

LinaN
0

Man får ta o rigga webkameror och direkt-sända en vy över valphagen med mamma iller o allt ;)

Nu lägger jag mig för kvällen o hoppas på mer sömn än föregående natt. Sov gott gott folk, så hörs vi imorrn o ser om det blivit några valpisar tills morgonkvisten.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Norrskenets
0

#81 Tar inte illa upp alls=)

hehe inget att tacka för, bara roligt att dela med alla=)

------------------------------------------------------------------

Nu har vätskan varit klar i färgen några timmar så jag misstänker att vattnet kommer att gå inom den närmaste tiden.  Ska dock lägga mig och ställa klockan så ja kliver upp efter varje 1½ timme och checka till henne. Hoppas på valpar inatt eller tidigt imorgon=)

mandariiin
0

men va jobbigt…. jag kan ju inte vara vaken hela natten för att vänta på dessa valpar…. haha.

du får sova så jätte gott, även om det blir lite oavbrutet Tungan ute men dte ju vara värt det för saga + valpars skull Glad

Loveferrets
0

#94 Hej välkommen tillbaka, ooooooooo så spännande men tycker dock lite synd om dig att behöva vaka så tätt.

Håller tummarna att det händer nått inom de snaraste timmarna då..

oooooooooo önskar jag var där så hade du sluppit ställa kl , så hade jag väckt dig när de var på g hehe.

FerretCrow
0

sov gott norrskenet. håller tummarna för dig att inget händer fören imorgon på morgonen så du får sova och ladda batterierna du oxå.

Norrskenets
0

#95 hehe rätt som det är så kommer dom inte förns 9-10 på morgonen;) man vet aldrig, Saga vill inte berätta något..

Tack, ja jag skulle inte förlåta mig själv om något händer och jag ligger och sover.

#96 hehe tack. Jag får ta igen det sen. Igår natt klev jag upp efter varje 2tim.

Det gör jag också eller iag inom den beräknade tiden annars har jag skrivit upp vett telefonnr. OM det skulle behövas att åka igång och få igång värkarna. Men så ska ja inte tänka nu, då blir jag bara mer orolig.

hehe hade du klarat av det? höra alla andas tungt och en Rasmus som snarkar så mysigt?tror du skulle somna på golvet till slut;)

Norrskenets
0

#97 Godnatt=) Tack vännen, hoppas också det, det skulle va väldigt tacksamt från min sida iaf;)

werner
0

Lycka till inatt.

Saga85
0

Jag har inte skrivit innan, men ändock följt tråden. Klart man blir nyfiken *och ja, jag har instinktivt reagerat enda sen jag såg tråden "Saga har blivit en tjockis" och tänkt "ey!" Flört*

Hoppas du får lite sömn inatt och att Saga får välskapta, fina valpar!

Loveferrets
0

#98 nä så får du inte tänka, de ska gå JÄTTEBRA hehe.

Nej jag hade hade bälat starkt kaffe o tvingat mig själv att vara vaken, kanske hade kunnat gå runt o dammat så länge eller nått hihihi.

rivstart
0

hur går det nu då? blev det nått  inatt?

ååh va detta är roligt, är så glad att du (norrskenet) låter oss följa Saga och de kommande småpälsarna!! Skrattande

Kram Emma

// Emma

Norrskenets
0

08.45 Klev jag upp och upptäckte att hon hade satt igång men första kom ut med baken först så hon hade försökt dra ut den. Så valpen måste ha fått syrebrist och dött innan den kom ut. Valpen var förövrigt normalfärgad och såg normal ut, bortsett från bakdelen Saga hade börjat tugga i sig.

sarae
0

Nu får de andra komma Saga! hade tänkt mig en sovmorgon, men nu sitter jag här med kaffet i högsta hugg och väntar.. går ju inte att sova nu ju ;) För övrigt börjar min gissning att luta mot sjuttioelva valpar.. alternativt bara elva fortfarande ;)

Musiken
0

Neeeeej, och jag som ska till jobbet nu! Attans! Hoppas pa manga fina bilder och uppdateringar nar jag slutat da :)

Aviendha
0

Ah, trist start, men sådant kan hända.

Här hålls diverse saker för er!

Tummar - check
Tår - Check
Tassar - Check
Fågelfötter - Check

Norrskenets
0

#105 Ja jag trodde hon skulle sätta igång med andra valpen men efter att ha bäddat, sprungit runt käkat upp nästan hela döda valpen så ligger hon nu och vilar.. själv börjar jag tveka och tror det kommer bli en liten kull.

#106 Hon kanske inte är klar på långa vägar om det tar 2-3timmar mellan varje valp.

#107 Ja jag fick en liten chock då jag va inne på att finna en levande men när chocken hade lagt sig så blev det inte så hemskt sen när hon började knapra på den döda kroppen, som tur va så såg jag inte, bara hörde.

Tack vännen =´)

Satmaran
0

Hur går det nu då?????

Loveferrets
0

Men oj, fy så tradigt att den dog, men alltså varför åt hon upp den ?

Nu har ju fler timmar gått så hon borde fått fler (levande) valpar nu.

Så???

Aviendha
0

#110 Det är inte ovanligt att mammor äter döfödda ungar. Rent krasst sett så är det förlorad energi och honan behöver energi. Dessutom kan en död valp (avkomma överlag, samma med efterbörden som även äts av div. djur) att den luktar och kan dra till sig andra rovdjur som då kan skada henne och avkomman. Alltså ett helt naturligt händelseförlopp, om än kanske obehagligt för oss människor

TheHippie
0

här sitter man på nålar *spänd*…

TheHippie
0

jag håller med #92  man blir super sugen på en Iller när man läser om Saga…Glad

Loveferrets
0

"11,  ja för mig är det en aning obehagligt faktiskt, Men de måste ju förlora enorm energi om de föder mellan 8-10 valpar då ju, men just att den luktar o kan då dra till sig rovdjur är ju en sak.

Du är verkligen insatt i mycket Aviedha. Tänk så mycke jag lär mig av dig haha. (sorry för ot Norrsken)

Loveferrets
0

Det skulle vara till 111 o inte 11 haha.

Aviendha
0

#113 Inte ett dugg. Ju mer jag lär mig ju mer inser jag bara att jag inte kan ;) Men alltid kul om något av det lilla man faktiskt vet kan hjälpa någon =)

Loveferrets
0

# 116, mig hjälper du i alla fall enromt mycke.

Saga : hur går de för dig gumman ? Säg till din mamma att hon kommer in o uppdaterar nu popp popp hehe.

FerretCrow
0

har pratat med emma och inga fler valpar ännu

TheHippie
0

oj ska det ta så lång tid?

håller tummar att allt ska gå bra!

Loveferrets
0

#118 , de var kl 17.24 men nu då hehe ?

Ska de ta så lång tid med tanke på att hon fått en. Den levde iofs inte men ändå ?

Norrskenets
0

Har suttit och jagat distrikts veterinärer, även sarae har varit så gullig att hon kontaktar uppfödare över hela jorden för att kunna hjälpa mig och Saga.

Kommer det inga valpar till imorn bitti så kommer jag åka till Hudiksvall med Saga.

Loveferrets
0

#121 okej , misstänker man att nått kan vara fel  ?

Skönt att ha nån som kan hjälpa till.

Hur mår hon nu ?

Norrskenets
0

#122 Man ska utesluta någonting, allt kan hända.

Ja jag är väldigt tacksam, har även fler men bara sarae som kontaktat uppfödare i andra länder och forskat som en galning inom illerfödslar.(alltså checkat hur andra födslar varit). Hon är pigg, äter, dricker och full av energi. Hon vill just nu ut från valphagen.

Var nyss ute med henne så hon fick röra på sig så det ska köra igång, försöker med allt jag kan komma på och den här ideén är från hur man brukar göra med dräktiga hundar att man går ut med dom så det ska köra igång. Saga var iaf stormförtjust i den ideén och kliade sig i gräsen, grävde och hade sig.

Ska sova en stund nu så ska mamma vaka över Saga sen blir det en till natt att vaka över henne.

Loveferrets
0

#123 , mycke gulligt av sarae ,

Skönt att hon mår okej ändå , tror säkert hon tyckte de var super att komma ut en stund, Bra att du har nån som kan ställa upp för er alla nu. Det gör dig säkert gott att få en skön sömn, sov så gott.

FerretCrow
0

önskar jag bodde närmare dig emma så jag kunde hjälpa dig vaka

Norrskenets
0

#124 Jag skulle göra allt för henne jag också, det är det man har vänner till. Jag har tur som har så många vänner som brinner för illrar.

#125 Tack vännen

Vi är inställda på att va i Hudiksvall strax före 9 då dom öppnar. Jag är så orolig, som tur är så är Saga pigg och äter som hon ska men kommer ändå vaka inatt och kliver sen upp 06.30,

huvudsaken är att Saga klarar sig, sen om valparna klarar sig blir isåfall bara ett plus. Vet att man utsätter sin hona att dö men jag hoppas så innerligt att det kommer gå bra imorgon och är orolig och gråter som en tok fast jag har varit förberedd att detta kan hända inom avel men det kanske blir en liten väckarklocka till dem som tar en kull bara för att honan är söt osv. utan att tänka på allt annat som kan hända sin älskling.

FerretCrow
0

#126 förstår att du är orolig gumman. och det är även jag för lilla saga. men jag kommer att ringa dig imorgon vid 10-11 tiden och höra hur det går för er där nere och jag kommer hålla tummarna för er

Aviendha
0

Även här hålls alla tummar, tassar, tår och fötter som sagt. Tänker på er. Hoppas du får sova lite även om det är svårt.

Sara
0

Håller tummarna för att allt går bra!

Sara

MiniSku-
0

Ja lycka till! Jag hoppas att det går bra för er!

Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.

UlrikaD
0

Har pratat med Sarae och hon har berättat allt som hänt och jag håller alla tassar här hemma för er!!

[Thiah]
0

Oj jösses jag hoppas allt går bra * håller tummarna*

Pirjo
0

Tyvärr är nog hoppet ute för valparna som jag ser det. Med dom uppgifter som står i tråden så ser det ut som att den första valpen har fungerat som en propp och det var därför förlossningen dröjde. Tyvärr brukar dom andra valparna då dö och när och om mamman, får ut "proppen" så avstannar förlossningsarbetet och resten blir kvar inuti.

Inget illa ment och pekar inte finger åt något håll. Men en viktig sak att komma ihåg är att om man ser att värkarna kommit igång men att det sen ändå inte kommer ut valpar, så är det veterinär som gäller direkt.

Bra att ni ska till veterinär nu, det är ju nu viktigt att få ut det som finns kvar för att slippa havandeskapsförgiftning och livmoderinflammation och rädda mammans liv.

Lycka till, hoppas allt går bra!

Loveferrets
0

Nu har jag inte kunnat vara hemma ikväll men så fort jag såg att det lös i din tråd så tänkte jag nu..men så läste jag ditt senaste inlägg.

jag lovar att hålla alla tummar o tår att allt ska gå vägen, förstår mycket väl att du är orolig, hade vem som helst variti denna situation.

Skönt att hon i alla fall äter o så, blir det ett kejsarsnitt som gäller ? (hoppas jag inte sårar någon nu för min fråga) Jag hoppas så innerligt att det ska gå bra för Saga, som du skrev är det bara en bonus om det blir valpar. (kramar om dig)

FerretCrow
0

#133 jag har hört något om att man ska max vänta 12 timmar efter första valpen och har ingen mer komme inom 12 timmar gäller vett direkt. vet du om det är något som stämmer eller?

FerretCrow
0

pratade med emma strax efter 8 imorse och då satt hon i bilen påväg till vetten i hudik. hon beräknade att vara framme så hon kunde hänga på deras lås kl 9 när dom öppnade. för övrigt så var Saga pigg och drack/åt och gick på lådan som vanligt och det är ju kanon bra.

så nu håller vi tummarna super hårt för att allt går bra för emma och saga.

ska ringa igen lite senare.

Norrskenets
0

Nu är vi hemma.

Berättade vad som hade hänt och ungefär hur lång tid det var sen valpen hade kommit. Så fick vi komma in till ett rum och där vägdes Saga (1.2kg låg hon på) och sen fick vi vänta en kort stund. Sen bar det iväg till röntgen och medans jag tog på mig röntgen kläderna så gullade ena veterinären med Saga. Sen fick jag lägga henne på sidan så hon kunde fotas.

Båda veterinärerna kollade röntgen bilden men kunde inte se nån/några foster. Sen kände även ena veterinären igenom magen och hon tyckte att hon va mjuk och fin. Alltså ingen chans att det fanns valpar kvar.

Sen att hon gått upp så mycket är det hormonerna som spelar in.

Nu är det bara att hålla tummarna att hon inte får någon inflammation

Jag är så otroligt glad och det känns som en stor stenbummling rasat från mina axlar.

Nu ska man städa i valphagen, svabba golv, byta sovpåsar m.m. och även ge Saga ett bad så hon luktar normalt så hon kan få komma tillbaka till sin vän Saffi och sin son Rasmus. 

-------------------------------------------------

Blev inte en sån lyckad tråd men den kanske är nyttig så dom som inte vet vad som innebär att avla lär sig vad som verkligen kan hända. Förhoppningsvis hindrar det endel som bara vill ta en kull "bara för att" och inte vet vad man ger sig in på och att man kan missta sin älskade hona och mycket mer.

Musiken
0

Sa det var bara en valp? :O

Vad skont att hon mar bra iaf!!

FerretCrow
0

blev så otroligt lättad då jag pratade med emma i telen direkt då dom var klar hos vetten.

denna lilla söta tös får det ju inte hända något med. hon är ju inte min iller men efter att ha gjort det vi gjorde för att få våra illrar så har hon en speciell plats i mitt hjärta.

Miilo skickar många glada popp till sin kusin =)

Satmaran
0

Beklagar att du haft en sån otur denna säsongen :(

Saga är i alla fall frisk och kry, det är det viktigaste.

Vi tänker på er och skickar tröstkramar till er båda.

rivstart
0

Ååhh.. nu är ju inte jag så bra på det här med avel.. men det var väl iaf skönt att det inte var fler valpar/foster kvar i magen på lilla saga?! de kunde ju vart döda och legat och ökat risken för en havandeskapsförgiftning så som jag har fattat detta. Rätta mig om jag har fel!

Kramar till både dig och saga

// Emma

Pirjo
0

#135 Jag skulle nog inte vänta ens 12 timmar. Oftast så finns det klara tydliga signaler om att nånting inte står rätt till och då gäller att ju tidigare man kommer till vet, desto bättre. I det här fallet var ju (om man går efter det som sägs i tråden) signalerna ganska så tydliga om att nånting inte riktigt var som det skulle och då är det säkrast med "ju tidigare, desto bättre", för går det illa så kan det gå väldigt fort. 

Och t o m när allt går rätt till men det kommer väldigt få valpar (1-3 st) så bör man besöka veterinär för att säkerställa att det inte finns några kvar.

Pirjo
0

#135 Ska tillägga att vanligtvis så kommer dom första valparna i relativt snabb takt, ofta saktar det sen av ju fler valpar som kommer. Men även det är individuellt.

FerretCrow
0

#142 & 143 okej tack så hemskt för mat nyttig info. bra att få denna infon i ryggsäcken innan man själv börjar=)

Sara
0

Så skönt att Saga mår bra!

Sara

sarae
0

Det viktigaste av allt var att allt hick bra för saga. valpar kan man alltid få en annan gång :)

Min gissning är att saga själv "tagit hand om fostren" redan under fredagsnatten. Annledningen till att damen bara blev piggare och piggare.

En stor kram till er båda, och nu drar jag en lättnadens suck här hemme!

Aviendha
0

Vilken lättnad det var att höra att allt stod väl till med henne! Äntligen kan du andas ut lite med. Kramar

FerretCrow
0

#146 jo det var min tanke oxå och sa detta till emma, men emma trodde det inte då det inte var någe blod i valphagen. Men vi kommer aldrig få veta heller men det viktigaste är ju att saga mår bra.

Marina
0

Usch vilket tråkigt slut det blev här. Men skönt att Saga mår bra, det är ju huvudsaken.

När det gäller hund brukar man säga att om värkarna inte satt igång 4-5 timmar efter att vattnet gått så måste man åka in. Om värkarna satt igång men inget händer får man bara vänta 1-2 timmar.

Vet inte om det är nån skillnad gällande iller, men tycker det borde vara samma sak i princip?

Loveferrets
0

Jag beklagar verkligen att det blev misslyckat denna gång Norrskenet men tack o lov så mår Saga bra o det är det viktigaste trots allt. Oavsett så har det ändå varit mycket spännande att följa din tråd, vad som kan hända kan man aldrig veta. Du ska ha eloge för att du orkat uppdatera då o då. Ska bli kul för hnne att komma ut till de andra nu. Jag är oehört glad att Saga klara det här.Ta hand om er allihop, många kramar

Loveferrets
0

#146, så du tror att Saga själv har "tagit hand" om fostren under fredagsnatten ? ursäkta frågan men skulle det inte funnits blod runt omkring då ? Kan inte en annan gissning vara att det bara fanns en eller är det sällsynt ?

UlrikaD
0

Väldigt tråkigt med valparna men Saga var ju ändå viktigast. Så skönt att höra att hon mår bra efter allting! Valpar kan man ju som sagt försöka få igen.

Jättebra också att folk får läsa att uppfödning inte är en dans på rosor. Ibland går det snett tyvärr och att man får vara beredd på det.

Jättegos till Saga härifrån oss iallafall!!

werner
0

Skönt att Saga mår bra iallafall och en oerhört bra poängtering för de som vill avla utan att ha riktig koll eller brinner för det mer än att det är kul en gång.

sarae
0

#151 suck hade skrivit ett långt inlägg.. men såg nu att det aldrig kom fram *suck iFokus idag*

Det är inte ovanligt att honor valpar utan att lämna nästan minsta spår utav blod. Det är inte heller ovanligt att man inte märker att de ätit upp valparna, enda sättet att se det på är genom att titta på honans avföring under dagen. Så det är enligt mig det troligaste alternativet, då det baserat på vad emma själv kände, samt på hur mkt magen rörde sig, verkar högtstroligt att de var flera valpar i magen.Honor kan även själv absorbera fostren (vanligt fram tills dess att fostrens skelett har minerliserats), däremot hörde jag igår om en hona som verkade ha reabsorberat fullvuxna foster.. vet dock inte om detta egentligen är möjligt såvida fostren är färdigutvecklade.

Loveferrets
0

#154, okej, Tack för info.

Norrskenet, Hur mår ni alla nu ?

TheHippie
0

vad skönt att höra att de gick bra för Saga!

Veronica
0

Vill inte skrämma upp din Norrskenet, men jag hoppas att veterinären kollade upp Saga ordentligt. Jag råkade närmligen ut för att ett foster var kvar i honan efter att hon fött 15 valpar. Märkte inget på honan, pigg och lugn och bökade med sina valpar. Men däremot så började valparna gå ner i vikt…och efter bara en dag så hade 4 dött. Så iväg till veterinären som tog en röntgenplåt och klämde på magen och klämde på tuttarna (kom lite mjölk). Så, ingen fara sa han. Hem igen, nästa dag levde bara 2 valpar…..som dog under dagens lopp. Kan även säga att jag under dessa dagar även kände en avlång klump i magen på honan, men eftersom veterinären inte hittade nått så trodde jag att det var som det skulle.

Men, 2 dagar senare hittar jag en valp till, helt mjuk i kroppen. Fick efter en del efterforskning reda på att det första som försvinner i ett foster är skelettet och det var därför det inte syndes på röntgen. Så efter denna händelse så skulle jag alltid kräva ett ultraljud förutom röntgen och kolla så det verkligen bara finns det som "ska" vara där om jag drabbas av nått liknande igen.

Men som Sarae sa, hon kan ju ha fött fram dem och ätit upp dem med.

Hoppas att jag inte gjorde dig allför orolig, håller tummarna för att allt är okej med Sagagumman!

Och det där med vikten känner jag igen också. Hade en hona som gick upp mer i vikt när hon väntade 2 valpar än när hon väntade 12! Så vikten har ingen betydelse när det gäller antalet valpar anser jag.

Amor vincit omnia

cannaydia
0

Skönt att höra att Saga mår bra men en tanke…skelettet på ett litet foster syns knappt på röntgen då de ej hunnit miniraliseras. Var själv akut med Layha hos veterinären förra året när hon födde en valp och instinkten sa mig att de fanns minst en till och då hon inte hade några värkar var det bara till att åka in med henne. Röntgen gjordes men visade inget, men jag stod på mig och ultraljud gjordes -ja något kunde de se som kunde vara en valp. och beslut om att hon skulle öppnas gjordes och där låg en död valp. Så ultraljud är nog att föredra framför röntgen när det gäller iller iaf då skelettet inte syns likt en hundvalps…

FerretCrow
0

Efter dessa erfaranheter kanske du bör åka på en ultraljud imorgon emma då det är öppet i sundsvall.

Norrskenets
0

Tack för allt stöd.

#157/158 Att inte göra mig för orolig var oundvikligt. Jag ska ringa veterinären imorgon bitti och se om jag kan övertala dem att ultraljuda henne så åker jag in direkt med Saga. Tyckte att veterinären kände efter så noga..usch jag som trodde jag skulle kunna sova ut inatt… Men tack för att ni vill dela med er, önskar bara att jag hade fått hört detta innan..

Ceciliaolucifer
0

Oj, hoppas att allt går väl med Saga!

FerretCrow
0

#160 det tycker jag du gör rätt i emma. vet att dagens kalas gick på bra mycket och det lär inte bli mindre pengar att lägga ut imorgon i sundsvall. men det blir nog billigare att kolla upp det nu än att det går för långt om det är något kvar. Åse i stan är ju bra på iller iaf.

Och veronica hade nog sagt något innan om hon hunnit med att läsa allt som hänt. för det gick rätt snabbt.

Norrskenets
0

#161 Det hoppas jag också, tack för omtanken

#162 Dom pengarna är Saga värd, så det svider inte så i plånboken. Okej tack, ska ha det i bakhuvudet.

Ja det tvivlar jag inte på, önskar bara det.

………………………………………………………….

Igår kväll när jag kollade till henne så fann jag faktist en hel valpkropp och ett valphuvud(Såg ut som Saga hade ätit upp kroppen om man tittade runt halsen) Så ska till veterinären i Sundsvall nu till morgonen. Hon kanske har fått ut allt då flytningarna har slutat men jag vill känna mig 100% säker så jag kommer tjata på vetten tills jag får göra ultraljud.

Hon är fortfarande väldigt pigg men det kanske är tack vare energin hon har fått tillbaka av valpkropparna hon ätit?

FerretCrow
0

#163 nemen oj. ja påstog vetten i hudik att det inte fanns några valpar och sedan kommer det två till då är det nog bäst med ultraljudet i stan.

Veronica
0

#163 Men självklart skulle jag sagt detta tidigare om jag haft tid att läsa (är inte här inne alltför mycket numera), man måste ju dela med sig av sina erfarenheter, hur ska man annars lära sig saker!

Håller tummar och tassar för att allt går bra för er idag!

Amor vincit omnia

FerretCrow
0

ursch varför måste det vara ett sådant oturs år i år för? tycker alla som avlar råkar ut för saker. i hela världen om det så är iller, hund eller kat etc. etc.

Faxlin
0

Ja jag kan bara säga samma sak som Veronica. Det är inte alltid man ser fostrena på röntgen. Men jag håller tummarna för att det verkligen går bra för tösen.

Sänder en massa kramar

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Norrskenets
0

#164 Ja så jag är riktigt besviken och försöker få tag i dem.

#165 Det vet jag, det va inte meningen att det skulle låta argt eller liknande så du får inte missförstå mig. Klandrar såklart varken dig eller cannaydia

-------------------------------------------------------------------

Jag är nu hemma från vetten, Saga fick stanna kvar. Förklarade allt vad som hänt och när det hände.

Veterinären kände noga, länge, rejält och hon trodde att det kunde finnas en valp i magen men dom kunde inte göra något förns specialisten på iller hade kommit. (Han kommer efter lunch) och då ska han titta på henne så kommer dom ringa och berätta vad som kommer att göras.

Veterinären frågade även om hon skulle öppnas om dom skulle kastrera eller ett kejsarsnitt om jag ville ha valpar igen. Sa såklart att jag helst vill kunna ta valpar på henne igen så att dom skulle göra ett kejsarsnitt men om dom blir tungen att ta bort livmodern så sa jag att dom såklart ska ta bort den för huvudsaken är att Saga överlever.

Sen pussade jag på Saga och satte henne i transportburen sen skildes vi av och hn försvann in i ett annat rum medans jag gick ut genom den långa gången och för varje steg sved det till i hjärtat och då kunde jag inte hålla in tårarna..

och inte råga på allt så måste jag jobba och låtsas vara glad..kommer inte funka såå bra..

Uppdaterar när jag vet mer och när jag hinner..

FerretCrow
0

vad bra att dom i stan tog tag i detta. men snäll gumman sjuk anmäl dig till jobbet…

Musiken
0

Oj! Hoppas verkligen att det gar bra for Saga nu! Det ar nog inget att oroa sig for ska du se :)

Norrskenets
0

#169 Det blir nog inte bättre av att bara sitta hemma och vara orolig. På jobbet kan jag iaf försöka få tankarna på annat en stund. Jag jobbar så mycket jag kan sen om veterinären ringer så åker jag direkt till dem om det blir något.

FerretCrow
0

#171 jo det är sant men gör inte mer än vad du klarar av bara. tänker på dig och saga

Sarah
0

Har missat det här helt. Håller tummarna att allt går bra med Saga. Tänker på er.

Sara
0

Å fy vad arg jag blir när jag läser att veterinärer gör fel! Det kan kosta våra djur deras liv!

Visar det sig att det finns foster kvar så anmäl!

Sara

Norrskenets
0

#172 Nä  jag tar gör mindre än hälften av det jag egentligen ska hinna..

#173 Tack gumman, det hoppas jag också. Så orolig hur det går för henne..

#174 Ja du kan tänka dig min reaktion, först säger veterinären att det är inga valpar i magen så du behöver bara hålla koll så hon inte får någon livmodersinflammation och sen senare dyker det upp två till..

Kommer jag kunna komma någonstanns med en anmälning?

-------------------------------------------------------------------

Sitter på jobbet och väntar spänt, tycker det rdöjer så länge innan dom ringer.. Den andra veterinären skulle i och för sig komma efter lunch så det kanske dröjjer innan dom ringer då han lär vilja känna igenom henne först också innan dom ringer mig..

Vill ju prata med dom så jag kan diskutera en "behandling" som ska rensa ur livmodern som jag fick tips av sarae tidigare idag.

elinn
0

Åh vad jag lider med dig Emma. Detta är inte roligt vare sig för Saga eller för dig. Trist på valparna men som du själv säger så är det viktigaste just nu att Saga klarar sig och blir frisk.

Håller alla tummar jag har!

Pirjo
0

Jag har som tur är en veterinär som automatiskt alltid använder ultraljud när det gäller dräktiga honor, men jag vet att det fortfarande finns vet. som i första hand litar till röntgen och palpering.När det gäller röntgen så är det ju, som Veronica och cannaydia säger, så att man inte alltid kan se fostrena. Palpering är ännu osäkrare - om fostrena t ex redan börjat mjukna (inför att börja upplösas) eller att dom redan är i någon stadie av förrutnelse så känns inte fostrena. Dom flesta veterinärer är ju vana vid större djur (hundar osv) och kanske inte känner till hur fort hela den här processen går på iller.

Hoppas det hela ordnar upp sig nu för Saga!

Rensa ur? Dom blir ju troligtvis  tvungna att öppna henne för att ta bort dom ev valpar som finns kvar, därefter brukar det vara antibiotikakur som gäller för att motverka ev inflammation.

Norrskenets
0

#176 Nej verkligen inte, ja precis. Jag hoppas dom ringer för ju längre det tar innan dom hör av sig ju mer börjar mina tankar skena iväg och allt blir en enda stor mardröm i mitt huvud…

Tack vännen

Norrskenets
0

GODA NYHETER!

Jag kunde inte hålla mig så jag ringde upp dem och dom hittade inga fler valpar, frågade om dom var säker och det var dom då specialisten hade med sig en riktigt bra ultraljuds maskin och är inriktad på ultraljud.

Ska åka och hämta hem henne nu också ska hon få antibiotika

Jag är så oerhört lättad och glad! Nu kan jag även njuta av det otroligt fina sommarvädret vi har idag=´)

Sarah
0

Åh så skönt! Tråkigt vad som hände, men du har din Saga kvar :)

Aviendha
0

Skönt att höra!!

Sara
0

Underbart!

Sara

Betiz
0

skönt att höra att Saga mår bra! tråkigt det som hände. Men underbart att Saga får komma hem =)

FerretCrow
0

Underbara nyheter =) hoppas nu oturen är över för dig och pälsarna =)

Loveferrets
0

Men oj, här missar jag en massa, dumma veterinär, kunde tagit ultraljud direkt istället för att bara säga att det inte fanns någon valp kvar, vilken syn du måste ha fått, stackars dig Norrskenet. Tack o lov att en annan veterinär kunde kolla upp det bättre o de var härligt att läsa de goda nyheterna sen, skönt att de gick så bra, ta hand om er alla nu.

elinn
0

Åh så skönt att höra att det slutade väl =)

Norrskenets
0

#180 Ja det är huvudsaken!=´)

#181 Man är riktigt lättad själv, jag var inställd på att jag kanske skulle missta min ängel

#182Skrattande

#183 Ja både hon och jag blev så lyckliga när vi sågs igen, det pussades i massor =´)

#184 Det hoppas jag också, jag har både haft otur med bilen,2bilar jag lånat, datorn m.m. och nu Saga. Så jag tycker att jag har fått tillräckligt med otur så det räcker flera år framöver.

#185 Ja veterinären från Hudiksvall ska ringa imorgon så man får se vad h*n har att säga. Ja det är så skönt, inatt kommer jag sova som jag aldrig gjort förut. Har ju trots allt vakat 4 nätter på raken..så man känner sig riktigt sliten.

#186 Ja jag trodde jag skulle missta min tös tack vare dom första veterinärerna.

---------------------------------------------------------------------

Åkte till veterinär mottagningen, sa glatt att jag skulle hämta hem min Saga men fick sitta i väntrummet..fick vänta läänge, det kröp i hela kroppen, jag ville ju bara ha Saga i famnen.

Upptäckte att en farbror som nästan satt bredvid kändes bekant och då sa min far som följde med som sällskap att det va han som vad med i Grannfejden som sprang i trapphuset och skrek, vågade dock inte fråga honom hur det gick med grannarna nuförtiden*fniss*

Sen skymtade jag mina illrars vaccinationskort men ingen Saga, väntade ett tag till och tillslut siktade jag transportburen och gick fram innan hon hann ropa upp.

Vi fick gå in i ett av patient rummen och vänta på veterinären, va så mycket folk så dom hade nog fullt upp.

Tillslut kom hon och då hade hon med vaccinet då jag hade sagt till om det imorse så då vaccinerades hon. Sen vägdes Saga för att räkna ut antibiotika dosen hon skulle få.

Kom in med två sprutor som skulle ges via munnen. 0.4ml per dag i 7 dagar för att förhindra livmoders inflammation. Om hon fortfarande skulle ha flytningar efter 4veckor så skulle jag ringa in igen.

Jag var beredd på en ganska så saftig räkning men det gick endast på 1.370:- och då var det ändå för allt detta: Undersökning, ultraljudsundersökning, akut/jouravgift och vaccinering. Stog dock ingen kostnad om antibiotikan, är det någon som vet varför? eller glömdes det bort?

Så nu är vi hemma och Saga med en kal men mjuk mage;)

FerretCrow
0

åh herregud träffade du den token hihi jag skulle frågat direkt jag=)

Oj då blev ju kollen i sundsvall mycket billigare men ändå riktigt gjord i jämnförelse med den i hudik för den gick väl på 2500kr eller vad va det du sa till mig?

Norrskenets
0

#188 hehe ja det blev nästan pinsamt för han berättade om sin katt och sen när det blev tyst så började jag berätta att vi väntade på att få hämta min illerhona och helt plötligt avbröt han och började berätta om sin katt igen. Efter andra försöket så gav jag upp och satte mig och pilla på mobilen medans pappa pratade vidare med honom hehe

Ja riktigt. Nej 2.025:- gick det på men jag tror att röntgen är ganska så dyrt. Hoppas det går lätt att få i Saga medicinen.

Veronica
0

Skönt att allt ordnade sig för dig och Saga =)

Amor vincit omnia

Norrskenets
0

#190 Ja jag blev så glad att hon slapp öppnas och är så stolt att hon klarade av att trycka ut dom två sista själv fast dom var så sena. Man får tänka possitivt också, man är en erfarenhet rikare=)

Faxlin
0

Underbart att läsa att det gått bra.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

[Thiah]
0

Vad bra att det gick så "bra" som det ändå gick..Tur i oturen lixo..

Ska du försöka para henne igen?? Är mest nyfiken då jag inget kan om illrar och mest undrar hur man gör efter skendräktighet och detta?

Dessutom vill jag passa på att tacka dig för att du gjort denna tråd samt din hemsida där allt om skendräktigheten och allt detta står med. Du har varit ärlig och stark och det känns bra att läsa detta då man känner själv att man hela tiden lär sig saker tillsammans med dig.

Tack en än gång för att jag fått följa dig och  Saga genom allt detta.

kramar

Norrskenets
0

#192 Ja nu ska man bara försöka byta antibiotika så hon får i sig allt=)

#193 Ja synd på valparna men det är viktigast att Saga klarar sig. Ja verkligen

Ja om hon inte får problem med livmodern, det är ungefär som en skendräktighet, bara för att en hona blir skendräktig så behöver man inte kastrera, likadant när sånt här händer för detta kan hända vem som helst. Det är så mycket som kan ha spelat in tex. Saga och hanen kanske inte matchade ihop genetiskt. Först var nog inte hanen i brunst och då blev Saga skendräktig och sen andra gången resulterade det i tre valpar men då var det något som gick snett.

Tack, känns skönt att det är så uppskattat. Då vet jag att detta har varit till användning för några iaf=)

Ärlig ser jag som en självklarhet men stark har varit svårt, särskillt att uppdatera när det var som jobbigast. hehe tack*rodnar*

Så lite så, bara så tacksam att så många har följt oss och hållit tummar m.m för att hålla mitt hopp uppe=´)

kram

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.