OT Fölis?
På tisdag betäcks mitt sto med Hingsten Daytona. Jag är så spänd på om det blir något. Disney är ändå 18 år och har inte haft något föl innan. Men, hon är i god kondition och det borde kunna gå. Håll tummarna!
Vill ni se hingsten så finns han på www.flyinge.se under avel och sport, hingstar 2008.
Jättetjusig hingst!
Är Disney halvblod, eller ja varmblodig ridhäst eller vad det nu heter? Färg?
Sara

Vad skojigt. Håller tummarna att det blir ett friskt fint föl och att både mamma och bebis mår bra sedan.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

shit vilken statlig hast!
// Amanda

Vad roligt. Håller tummarna att allt skall gå bra.

Visst är han snygg ;) Min häst är halvblod/ new-forest-korsning. Pga New-foresten i henne är hon gansk grov, men hingsten har fullblod i sig. Hon är fux och ca 150 cm. Hoppas nu på ngt lite större och ädlare.

Kan nog bli en bra kombination det där.
Audiatur et altera pars

Va kul! förstår om du är spänd..
Själv väntar jag nu på att mitt halvblodsto ska få sitt första föl.. tiden går ut 4:e juli, så nu är det nedräkning…. (dräktig med camaro m) Har även ett till sto som ska betäckas i år med cartier, så det återstår att se om det tar sig.. Det är ju så otroligt roligt att få vara med hela vägen, men det blir till att vara nervös under väldigt lång tid..
jag ska hålla tummarna att allt går bra och väntar med spänning att få höra hur det går för er! Lycka till!

åh vilka fina hästar kommer bli ett kanon föl. hoppas allt går som det ska. du får berätta hur det gick sedan =)

Tackar alla! Idag är det gjort och sen kör vi en gång till på torsdag.
Insemnering eller á naturell?
Sara

Inseminering. Skulle aldrig ta mig ner till Flyinge och dessutom kan ju stoet bli skadat! Står på en betäckningsstation (Rånäs stall) så jag behöver inte göra ett skit ;) Bara välja hings och ställa in henne i insemineringsspiltan ;)
# 11 Låter smidigt. 
Sara

Hon är dräktig! Tog på första försöket ;) Anade det nästan då hon varit lite annorlund sista dagarna. Hon har alltid varit piggelutt men nu är hon galet het att rida. Galloperade fyra vändor på en stor åker igår, men hon tyckte ändå att vi skulle takta på vägen hem. Försökte även börja galoppa på ägen hem men då sa matte stopp.

Ronja hur går det för er? Är det på gång nu?
Roligt! 
Sara

nej vad roligt grattis=) så när får man se bilder på bebis då? när är hon beräknad?

Bebisbilder kommer om ca 10 ½ månad ;) nu var den bara en rund svart prick på ultaljudet ;)

#17 ja men roligt iaf =) då får man längta så länge då=)

GRATTIS Sarah! Vad kul :D

Grattis vad skojigt för dig.
Audiatur et altera pars

Tackar alla. Känns helt sjukt. Jag har funderat på det länge, men tänkte att hon nu är för gammal. När mitt stall skulle vara semistation så kom tankarna upp på nytt. Velade fram och tllbaka, ka jag verkligen ha två hästar med mera. Bestämde mig dagen innan veterinären kom. Sen rullade det bara på. Disney är nästan tjugå år och jag trodde inte att det skulle ta. Men, det tog på första försöket då hon är i så passa god kondition. Galet, har inte fattat det själv ännu.

#14 Gick inte så bra för oss.. hon kastade fölet några dagar efter jag skrivit i tråden.. så ca tre veckor innan beräknad fölning, låg det ett dött föl i boxen på morgonen och sedan hittade jag ett outvecklat foster under allt spån.. så hon kastade tvillingar.. så sorgen har varit stor
Dock glad att stoet klarat sig bra.. så vi ska göra ett nytt försök i år, så hon står nu på stationen och har seminerats med Tornesch.. så nu blir det en olidlig väntan återigen…
Men ett stort grattis till att ditt sto blivit dräktigt, det kommer att gå jättebra! Om jag nu får mitt sto dräktigt i år igen, kommer vi båda att få fölisar nästa sommar!
hur länge har dem bäbisen i magen?

Grattis Sarah!
Kommer bli en super söt liten krabat med såna föräldrar!
Önskar jag haft lika tur med mina ston =)
# 23 11 månader
Sara
hehe, då förstår jag att det är en lång väntan =D

#22: Beklagar sorgen över de mistade fölen. Men det brukar tyvärr ofta bli komplikationer med tvillingföl. Så tråkigt. Hoppas det går bättre nästa gång.
Audiatur et altera pars

#27 tack! ja, det var jättetråkigt att det var tvillingar.. jag tog bara ultraljud på 20 dygn, så de såg inte då att det var tvillingar.. med facit på hand, så skulle vi tagit ett senare också
men det är lätt att vara efterklok.

#28 visst är det lätt att vara efter klok. Vet om en annan tjej som försökte betäcka sitt sto. Det första tog inte med andra gången så försvann hennes brunst så då trodde dom sten hårt på att stoet var dräktig. Stoets mage växte och såg ut som att när som hels så kommer det ett litet föl men så dog stoet. Det visade sig att stoet hade gått tom och det hade varit något annat så hade vuxit i hennes mage.
Dom hade allså inte kollat henne alls.
Men då håller man tummarna på att Disney klarar detta fast hon är så gammal =)

Disneys dräktighet går som på räls ;) Folk som ser henne tror att hon är mycket yngre än hon är. När hon var tolv och nyinköpt och ohanterlig fick jag kommentaren "de är så när de är unghästar". När hon var arton var den en kille i stallet som sa "hon är väl fortfarande bara åtta så ni har hela livet framför er". Bra kondition med andra ord ;)

Nu är det bara 4½ månad kvar och jag har fortfarande inte fattat det. Hon är riktigt tjock och trött nu. Fick ta in henne från sto-lösdriften i november då det blev för hårt i marken. I april går hon ut igen så får hon föla ute tillsammans med alla andra dräktiga ston som ska ha samtidigt. En är dräktig sen samma dygn.
Det kommer till 50% bli ett fuxföl. 25% att den blir svart och 25% mörkbrun. Hoppas på ett svart sto ;) Magica de Hex får den heta isf.
Ronja, tråkigt med dina föl. Hoppas att nästa går bättre. Här gjorde vi ultraljud i fjärde veckan för att kunna ta bort ett foster om det var två. Annars går det ofta inte så bra.
Så spännande! Grattis!!!
Sajtvärd på Iller.ifokus

8 veckor kvar… Pållan är tjock som attan och börjar bli lite grinig. Ibland står hon och stirrar på magen när det rör sig. Väldigt sött.
Behöver lite hjälp med namn. Fantasin tryter. Gillar teman så Disneyfigurer ska det vara.Vill nog ha så att de matchar färgerna. Det jag funderar på är, men kom gärna med förslag.
Svart sto Magica De Hex
Svart hingst Berlioz
Fuxsto Ariel, dock väldigt tveksam
Fuxhingst Oliver
Brunt sto Inga ideer…
Brun hingst Scar
Spännande! =)
Bianca, Nala, Kouvo, Triton, Banzai, Zazu, Toulous, Denahi, Aquata, Andrina, Arista, Attina, Adella, Alana.
Kan säkert fortsätta i evigheter ;)
Paulina

Finns många Diseny namn Duchesse tycker jag är fint, det är kattmamman i aristocats. Sedan har vi ju två av hennes ungar Toulouse, Berlioz.
Får du en fläckig hingst kan du ju döpa honom till Pongo. ;-)

Fläckig kommer den inte att bli ;) Framfrallt letar jag efter en figur som är brun ;) Berlioz är redan med ;)

Missade att du hade med Beriloz, var nog inte helt pigg igår när jag skrev. 
http://disneyania.tonakaistudio.com/filmer/dvd.php
adressen ovanför är till en sida som listar alla tecknade Disneyfilmer som kommit ut på DVD. Finns även med beskrivning och namn på huvudkaraktärerna i filmen. Tänkte att det kan ge lite uppslag till namn på lilla fölis.

Tackar. har suttit och tittat igenom ett antal filmer här hemma ;) Haft riktigt mysigt.

Varsågod, hoppas du hittar något som kan passa.

Jag är såååå less på att vänta nu. Hon var väldigt nära och då började jag ha henne ute på nätterna. Vips bestämde hon sig för att vänta :( Nu har hon varit ute 1½ vecka för att det var på g! Nu är det inte ens nära. Jag vill ha mitt föl NU!

#40 när är hon beräknad? så spännande att följa=)
#40 Jasmines häst inne på dressyr gick ju över 15 dar eller vad det var… sen kom det ett litet hingstföl när de vände ryggen till i princip ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Attans vad lång tid det ska ta! :) Ville ju se hästbäbisbilder!
Fölet borde komma vilken dag som helst nu. 
Sara

Går alltså hästar dräktiga nästan ett helt år 
Se där, man lär sig något nytt varje dag (nästan varje dag iaf) =)
11 månader. 
Sara

Det är exakt elva månader nu… lämnade henne inne i natt då hon var såå trött. Borde inte komma men hon skyndar säkert på nu när hon får vara inne.
#47 som sagt, fölisarna kommer varken för tidigt eller för sent, de kommer precis när de avser att anlända ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Nu är jag i alla fall nyfiken på hur det går på fölfronten. Har det hänt något?h

Var på gång i natt, men det kom in lite stressmoment i stallet. Kommer med största sannolikhet i natt.

Spännande.

Oj! Vad spännande! Håller tummar och tassar att allt kommer gå bra=)

blivigt något ännu?

Ja det kom i tisdags kväll ;) Ett svart litet sto som får heta Magica de Hex. Har försökt lägga upp en bild, men min dator krånglar :)
Åh, grattis!!
Paulina

grattis vad roligt =)
Grattis till fölet. =) Ser fram emot en bild.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Får se om den här går att öppna, ofta blir de så små om man kopierar från facebook.

#58 men jag dör. så söta

Vilken skönhet, och mamma Disney ser inte alls stolt ut. ;-)

Disney är ett monster just nu dock. Från att vara en häst som kommer springande och gnäggande då jag kommer till att totalt vägra att gå in. Har jag grimskaft med mig ut springer hon all världens väg. Vilket gör att magica blir lite nervös för mig. Har inte fått in dem sen fölningen :( Annars får jag minsan klappa och fixa, men inte ta in dem.
Grattis!! 
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Grattis! riktigt söta båda två

Så söta de var tillsammans =)
GRATTIS!
Vackert! Det kanske släpper sen när det lagt sig lite. Grattis!!
Paulina
Oj, det var inte roligt.
Just det har jag inte haft problem med men min ena fölunge gick iväg på upptäcktsfärder utan mamma bara ett par dagar gammal.
Mitt sto tyckte naturligtvis inte om detta så jag blev alltid tvungen att ha med mig någon som ledde Svartan, så jag kunde leda fölet som dessutom inte uppskattade vare sig grimman eller grimskaftet.
Fölungar är inte alltid en dans på rosor. 
Sara