Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 664 ggr
myff
2009-05-22 12:12
0

Mat efter kastrering?

Hur länge ska det ta innan man börjar ge illrar mat när dom har kastrerats??

Förra gången som min sambo kastrerade där så gav dom råd efter en katt..inte bra!

myff
2009-05-22 13:17
0

ingen som vet??

[Cute]
2009-05-22 13:44
0

Jag fick ingen information om maten varken före eller efter kastreringen av Mynta. Men visste att dom inte ska äta innan operationen sen vi kastrerade Rocky. Dock fick vi ett eftervårds papper om operationen och om såret.

Men vår Mynta ville hungrigt äta nästan direkt när vi kommit hem från veterinären. Så hon drack vatten och åt illerfoder.

Så det ska väl inte vara några problem om dom äter efter en kastrering. Det är väl bara bra? Anser jag i alla fall..

MiniSku-
2009-05-22 13:57
0

Kollade i mina papper och jag fick klar information om att man ska ge dom mat när dom inte längre visar tecken på narkosen längre. Ibland kan de va samma dag men det är inte ovanligt att det får gå ett dygn.

Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.

myff
2009-05-22 14:24
0

tack så mycket!!

Aviendha
2009-05-22 15:50
0

#3 Min lilla erfarenhet är att om de sövs med gas är de i princip helt pigga efteråt, medan de kan vara rejält groggy under lång tid sär de sövs med spruta.

Antar att den restriktionen finns för att de inte ska sätta mat i halsen för att de är groggy, men kanske påverkar det mag- och tarmrörelserna? Dumt att jag inte vet bättre.. Har själv inte fått någon restriktion.

HannaM
2009-05-22 16:01
0

Som aviendha säger så skiljer det sig på hur dom blir sövda misstänker jag. Mina har alltid fått äta med en gång hos veterinären och varit vrålhungriga. Dom sövs med gas och piggar på sig fort. Hur det fungerar när det är med spruta är jagi nte äsker på efterosm ajg inte provat på men jag har för mig att dom inte ska äta direkt efter.

Aviendha
2009-05-22 16:02
0

#6 I mina fall har de inte ens kunnat äta om de ens velat efter spruta. Groggy värre.

MiniSku-
2009-05-22 16:05
0

Veterinären sa också ååt mig att jag inte ska ge henne mat förens jag är säker på att hon inte känner av narkosen längre och den/dom första gångerna ska jag sitta med henne för säkerhetsskull, det berodde på hur det gick första gången hon åt om det behövdes flera gånger. Man kan stanna på den säkra sidan och vänta med att ge din iller mat tills hon verkar helt återställd igen, det skulle jag gjort iaf. Glad

Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.

LinLin
2009-05-24 22:50
0

Sövs en iller på gas vaknar de vanligen på några sekunder och kan äta mat nästan direkt. Får de en injektion för att somna tar det mycket längre för dem att vakna. Mat ska man då ge först när de inte visar några tecken alls på att vara groggy (t.ex. vinglar) längre, det handlar vanligen om några timmar upp till ett dygn. Får de mat för tidigt finns risken att de sätter maten i fel strupe.

Man ger nog samma råd för de flesta djur..