Vacciantion
Hur tidigt ska man vaccinera en valp ? Om man gör det för tidigt , får man då göra om det igen ?
Vad heter det vaccin man ger illern idag ? Och visst är det en gång om året ?
Sist jag vaccinerade Mira så hette det Fervacc-d (har jag för mig) och skulle ges vart annat år.
Vilken ålder brukar man kastrera/sterilisera illern ?
mvh illertokig
ps, är osäker på vart jag skulle lägga inlägget så det blev här.

1. Man vaccinerar vid 10veckors ålder, vaccinerar man vid 8-9 veckor så måste valpen revaccineras vilket jag tycker är onödigt att utsätta en liten kropp.
2. Det heter Febrivac-Dist och med det vaccinet vaccineras illern 1gång per år istället för vart annat.
3. Man brukar kastrera vid 7mån ålder, men tex en hane är det bra att hålla okastrerad så länge man klarar och så länge hanen inte blir stressad/aggressiv. Honorna bör man ringa till en veterinär som är kunnig inom illrar och höra om dom kastrerar både innan och i brunst. Vissa veterinär kliniker kastrerar endast om honan inte hunnit komma i brunst.
Personligen föredrar jag att kastrera en hona i brunst. Det ska inte finnas en chans att vetten missar några rester. Om honan kastreras innan brunst så är det lättare att glömma kvar små rester och det medför att honan gå in i en ny brunst.
Tack ! varför är det bra att hålla hanen okastrerad så länge som möjligt ? ?
Jag trodde inte man "fick" göra det innan de var i brunst.
har veterinären det vaccinet hemma eller ska de beställas innan ?
# 1: Detta låter kanske dumt men du skrev "kastrera" honan, man kastrerar väl inte en hona eller är jag helt om flötet ? Har nämligen för mig att det hette sterilisering för honor och just kastrering på hanar. Eller är det oxå något som är nytt ?
Är veterinärer medvetna om att det i så fall ?
"om det i så fall" skulle det stå, sorry

Det heter kastrering for bada :) Sterilisering innebar att man bara knipsar av aggledarna. Det innebar att djuret fortfarande kommer i brunst, men aggen nar inte fram till livmodern. Sterilisering ar alltsa inte nagot att rekomendera for honor.
Nar man knipsar av sadesledaren pa hanarna sa heter det vasektomering. Det ar ett bra alternativ om man vill lata sin hane vara "okastrerad", men utan att kunna tillverka valpar. Vasektomerade hanar kan man anvanda for att ta honor ur brunst.
// Amanda
#2 Här kan du hitta anledningen till varför det är bra att vänta med kastrering http://trickytrixie.tripod.com/hormones.htm
#5 jaha så intressant, Men är vett medvetna om det ? Jag förstod nog inte det här med Vasektomering, Är det ofta det man gör idag ? Om man vill ha hanen helt kastrerad då ?
#2, tack ska läsa det.
#2, hur vet man hur länge man ska vänta med kastreringen ? Är det ingen risk att man kan "vänta för länge" ? Jag menar om han inte blir stressad/aggressiv, eller det blir dom till sist ?
Ni får ursäkta om jag ställer dumma frågor.
Vasketomering görs inte alls ofta, främst i avelssammanhang då de fortfarande kan para en hona och ta henne ur brunst utan att göra henne dräktig.
Med honor kan man vänta för länge. De kan drabbas av aplastisk anemi (?) om de inte tas ur brunst, vilket kan vara dödligt för dem. Å andra sidan är det ju en risk att kastrera för tidigt. Ur den synpunkten är kemisk kastrering väldigt bra.
Hannar får inga fysiska men av att vänta för länge. En del klarar det riktigt bra, andra blir stissiga, aggressiva och sen är det ju faktumet att en del inte klarar doften och att de ibland börjar revirkissa överallt.
Jag har en hane som blev agressiv till slut. Han var i brunst ett tag innan det kom och kastrerades vid 14 månaders ålder för att jag inte klarade av att ha en sådan iller och att han inte fick en sekunds ro själv då han stressades av det. Det finns de som har gått okastrerade under flera år utan att ens ha uppvisat tendenser åt det hållet, det är så olika individer emellan.
Men, skaffar man en hona bör man tänka igenom kastrationsbiten så man har en handlingsplan innan iaf. Även med hanar iofs. Bättre att veta innan än att stå där med en iller i högbrunst och inte ha en aning om vad som kan hända. Så fråga på =)
Paulina
#9 Ja det är lite så jag tänker, jag vill veta innan liksom. Du menade att man inte kunde vänta för länge med honor med tanke på att de kan drabbas av aplatisk anatami ? Hur vet man egentligen när det är dags då ? Tycker det är svårt det här, det var många år sen jag gick igenom det och på Vanja var det sterilisering, minns att hon hade bitit på stygnen så hon höll på att förblöda, vett hade sagt att illrar ej behövde tratt
.
14 mån ålder var länge när man annars gör de vid 7 mån ålder. Men man får helt enkelt kolla hur illern mår ? Kemisk kastrering är det som gäller alltså ? Är det både honor och hanar då ? Är vett medvetna om detta ?
Känner mig så dum att fråga sånt här , borde ju veta egentligen hehe.
#10 Det brukar inte gå att sätta tratt på dem och i de allra flesta fall så brukar de inte bry sig om stygnen heller, min givetvis finns det ju undantag, som du tyvärr vet.
Ja, honor är trixigare att vänta med. Svårt att säga exakt när det är "för länge". Även det verkar vara individuellt. Det man kan göra är ju att prata med vett innan och veta när de vill göra kastrationen/sätta implantatet eller vad man nu väljer att göra för att få henne ur brust.
En del vill ha det innan brunst, andra vill att de ska ha gått in i brunsten. Det är väldigt lätt att se när de går in i brunst. På honor sväller vulvan och blir som en liten utåtbuktande boll, emedan den bara är ett "hål" i princip när de inte är i brunst. Hanar får pung enkelt sagt ;) Sen kan man ofta märka det på beteende med.
Det finns vissa som inte gillar tanken på kemisk kastrering. Det får man välja själv hur man gör. Personligen ser jag fördelar med det och tycker att det finns bra studier på det hela, och det faktumet att det använts längre utomländs med bra resultat stödjer även min tanke.
Det är dock lite "nytt" i sverige, och alla vet ju inte ens vad en iller är så man kan nog inte vänta sig att de vet om det alternativet. Är det vad man vill göra kan man ju tala om det för kliniken och be dem kontakta veterinärer som har koll på det, ex marianne på roslagstull, eller om hon är på mälardalens smådjursklinik nu? (blev osäker)
Med en hane skulle jag ta det efter hans mående kort och gott. Har jag ingen okastrerad hona och han mår bra och fungerar med de andra och med oss människor så kan jag lika gärna hålla honom okastrerad.
Traditionell kastrering fungerar ju det med, och det är ju definitivt. De kemiska håller upp till 2,5 år tror jag, så den måste man ju förnya.
Man får läsa på och bilda sig en uppfattning själv helt enkelt. Kan rekomendera länken sarae postade, sen finns lite här på forumet om man söker. Suprelorin heter implantatet.
Paulina
#11, vilken bra info du kommer med tjejen, du är en pärla hehe tack så hemskt mycke. Jag tror jag kör med en traditionell kastrering .
Du är go du "Hanar får pung" hahaha. Men på hanar behöver man alltså ej kastrera OM dom mår bra alltså ? Jag trodde de var tvunget .
Förresten… Ska iväg i nästa vecka o kolla in hanar på 6 veckor, kanske t.o.m. ska tinga en då hihi.

Vem är det du ska hälsa på? Alltid spännande att hälsa på valpisar.
#13 det är en från skåne som heter Gabriella, nån du vet vem är ?
Jag är lite rädd för att jag ska bli kär i allihop o vilja rymma med samtliga haha.

råkade ramla över denna annons direkt efter jag läste denna tråd. hehe
#15 o du får inte åka dit innan mig om du nu hade fått de för dig hahahaha. (skoj)

haha, jag ska inte skaffa valp i år, och jag har redan hittat den uppfödaren jag ska köpa ifrån när det väl blir valp köp :)

Då måste du chippa och vaccinera själv då direkt? Eller är de det redan?
#12 Nej, en hane får inga problem av att gå i brunst och hållas okastrerad rent fysiskt. Jag skulle som sagt gå efter hans mående och stå ut så länge som möjligt med kastrationen just för att man kan förknippa diverse problem med en tidiga kastration.
Paulina
#18, nej vaccinera skulle hon göra men de blir kastrering, hade inte tänkt att chippa illern.
Det var därför jag oxå ville höra om de här med vaccin, för gör man det för tidigt så får man bara göra om det igen o det är ju synd om illern. Får prata med upp födaren om de. Har antecknat de oxå.
#19, aha okså det är alltså inte säkert man behöver kastrera honom, beror på illern mående okej tack,
#17, okej de var ju bra hahaha. Hoppas snart de blir valpköp då.