Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 448 ggr
Musiken
2009-05-22 12:29
0

Oronskabb

Nar jag var till vetrinaren sist sa sa han att Nisse hade oronskabb, sa jag gav orondroppar bade till honom och Lotta for att vara pa den sakra sidan. Nu har Nisses oron borjat lukta och bli skitiga igen, och jag funderar pa om skabben kan vara tillbaka. Men vetrinaren sa att skabb smittar fran djur till djur, och ingen av dem har traffat nagot annat djur sedan vi var till vetrinaren.. Vad jag funderar pa ar om oronskabben klarar av att leva i tyg da jag har heltackningsmatta, samt massa filtar och hangmattor at dem. Har aven skaffat en utebur at dem (begagnad), vilken de fatt spendera tva dagar i. Ar det mojligt att skabb sprids genom sadana saker ocksa?

Aviendha
2009-05-22 13:09
0

Nu är inte jag skabbdjursexpert, men det sägs ju att de kan finnas kvar i filtar osv om man har otur. Kanske kan de på något vis stött på äckeldjuren utomhus?

Någonstans kommer de ju ifrån. Min första iller fick skabb och han var innan konstaterat skabbfri, och han hade inte vart närmare än 15 mil av en annan iller eller för den delen ens tittat på ett annat djur på den tiden.

tessa
2009-05-22 14:56
0

Vad var det för örondroppar du blev ordinerad? Så vitt jag vet är stronghold (droppar) det bästa alternativet mot öronskabb hos iller.

Jag skulle deifintivt städa och tvätta allt, så gott det går. Öronskabb är ett elände!