Analsäckarna?
Om illern börjar lukta "illa". Kan det då vara så att den har problem med analsäckarna?
Vart sitter det och vad gör man åt problemet?
Det luktar riktigt illa när en iller släpper analsäckarna och det bör de göra ganska ofta.
Analsäckarna sitter på var sida av analöppningen. De känns som små små mjuka "kulor" eller inte alls när de är friska. Man känner dem om man tar tummen och pekfingret på sidan om analöppningen och klämmer försiktigt.
En iller som inte släpper analsäckarna som den ska kan få inflammation som följd. Då blir säckarna stora och hårda samt illern kan antingen sluta lukta eller lukta värre och oftare.
En akuthemsiller jag har här hemma har svår analsäcksinflammation och innan tömningen/spolningen så var hennes analsäckar lika stora som sista leden (där man har nageln) på mitt lillfinger och hårda.
Om man inte behandlar inflammationen så kan de spricka (förutom att illern blir allmänpåverkad).
Man ska inte tömma analsäckarna själv om man inte är riktigt duktig på det, detta för att det gör ont på illern (kan behöva sövas) samt de kan spricka och det är farligt för illern.
Sara
Okej, tack så mycket :)
Vad är ofta?

Ofta är helt individuellt. Vissa illrar luktar typ aldrig skunk, andra gör det dagligen. Så det beror nog på din iller. Mina illrar luktade endast illa (släpte analsäckarna) vad jag märkte, när de blev skrämda/förbannade. Tex när de fick besök av annan iller.

Vill även förstärka lite det Sara sa så bra. Många veterinärer vill bara klämma analsäckarna när de får in illern. Mina erfarenheter är dock att det inte räcker med att bara klämma dem utan att de behövs spolas åxå. Spolar man inte så får man inte ut ev klumpar som sitter i de minimala gångarna. Alltså kloggar gångarna igen inom en snar framtid igen. Alltså kan man göra detta på direkten när man ändå är där och "retar" illern och när man ändå söver den. Det gör nämligen så ont att sövning nästan är ett måste. Mina illrar har aldrig blivit bra av att bara klämmas, spolning har krävts åxå, ibland i upprepade behandlingar med nån månads behandling.
Har illern börjat få problem med analsäckarna kommer det oftast tillbaka under dess livstid, med kanske några månaders/halvårs mellanrum. Så det är bara att hålla koll.
#3-4
Okej :)
Så vissa luktar mer än andra. Kan man veta om illern luktar lite eller mycket när man letar valp? ^^
Vad innebär det att de släpper analsäckarna? Vad släpper det ut?

När de är valpar har de sällan analsäckproblem. Alla mina illrar som fått problem har fått det först vid 3-5 års ålder.
Jag tycker nog att valpar luktar mer än vad de äldre gör, dvs att de yngre släpper körtlarna mer än när de blir äldre.
Analsäckarna är som små doftkörtlar som sitter i rumpan och som illern väl använder för att sprida sin doft (revirmarkera?) i det vilda. De är ju släkt med skunkar. men även hundar har analsäckar som de kan få problem med om det blir stop i dem. Det är oftast inget man ser, men som man känner på lukten när de släpper dem normalt. Skulle de ha problem och storskunka så kanske det kommer ett lite var-aktig stinkande gegga. Luktar verkliegn superlurk, man spyr nästan. Det räcker oftast att vädra lite bara och doften försvinner på 15 min. menibland kan man behöva tvätta av illern med liet vatten i rumpan/baken för att det ska släppa. :-)
Najs ha?
Aha, då förståt jag lite till i alla fall.
Ja det låter ju kalas ^^

Då vet även jag varför Silke stank skunk inatt. Trodde jag skulle kräkas. Han låg och sov i mitt knä och helt plötsligt började att stinka värre. Trodde först att han myssläppte sig men stanken gick inte bort. idag luktar han lite bättre men ska tvätta av honom lite med en babytvättlapp senare idag.
Tack för att ni gav bra info, nu vet man lite mer. Hade i och för sig läst om det innan men man blir ändå lite orolig som nybörjare då man inte har 100 % koll på allt. Blir ju annorlunda när man är ute i praktiken för första gången, även om man har läst på mycket så är man orolig. Men nu är jag ännu en erfarenhet rikare