Fråga om vaccin
Har fått en omplacerings iller som är i 5-6 års åldern, vet inget om han fått vaccin tidigare. Bör jag vaccinera honom direkt eller finns det några faror med det? Har hört att illrar kan reagera dåligt på första dosen vaccin (kommer inte ihåg var) och är rädd att det ska ske något negativt.
Be a rainbow in someones cloud
Om han inte vaccineras så riskerar han ju att få valpsjukan, som kan vara dödlig. Hur stor risken är vet jag inte ärligt talat.
Om han vaccineras så kan han få en anafalytisk chock (om jag inte tar fel på namnet). Det är därför man rekomenderar att man stannar 20-30 min på veterinärkliniken efter sprutan, skulle han reagera på det så kan de snabbt och enkelt "fixa" honom. I övrigt har jag inte hört att vaccinering ska vara dåligt för dem, så jag skulle vaccinera om jag var du, men det är ju jag det ;)
Paulina

Har alltid vaccinerat mina illrar, men ville fråga här på grund av hans ålder. Ska ringa min veterinär på måndag och diskutera samt boka tid, vill absolut inte förlora denna mysiga gubbe.

oh, vad är detta du har fått hem?
Tror inte åldern ska göra en vaccination farlig om han är i bra skick, vet om de som vaccinerar sina illrar i den åldern.
Det kan ju dock vara som så att det bara gått mig förbi för att jag tar för givet att man ska/jag ska vaccinera mina varje år i vilket fall ;)
Paulina

jag tror sanna igentligen undrar om det kan vara farligt att vaccinera honom om han igentligen redan är vaccinerad? (att han tekniskt sett blir dubbel vaccinerad)

#3 gammel gubben Ozzy har flyttat hem till mig, kunde inte låta honom bli avlivad när han haft ett så tufft liv. Han har en riktigt cool personlighet och går lila bra som en hund i koppel :)

oh, vilken tur att han har fått ett hem till slut :)

Jag är väl mest rädd att om han skulle få en dålig reaktion av vaccinet typ chock eller liknande så kanske det är svårare att överleva när man är gammal och blivit vanvårdad men skulle han få valpsjuka så dör han ju garanterat.

#7 kunde inte låta bli, han ska få en sista fin tid i livet. Han har varit med på picknick, varit på skogspromenad, följt med till min mamma, får långa härliga promenader med mera :)

folk vaccinerar ju sina illrar "tills dom dör" så att säga, oavsett opm dom är 1 eller 7 år gamla. så jag tror absolut inte att du ska vara oprolig för åldern på honom. utan då är det väl mer hans kropp i sej som ge en reaktion. men det kan hända på vilken iller som helst. se bara till att vara kvar hos vet. tills allt är säkert. :)
när kommer du till Sthlm med dina djur och hälsar på då?
vi har ju möjlighet att gå på hel mysig iller promenad vid Lötsjön, där jag bor :)
Rådgör med veterinären om det, gärna en kunnigare sådan kanske bör tilläggas ;) Kanske kan en undersökning vara på plats samtidigt, om han blivit vanvårdad och dessutom är så gammal? Då kan man ju även avgöra om vaccinet eventuellt skulle vara farligt att ge honom.
Paulina

#10 Ja jag ska ta och stanna hos veterinären med honom samt låta honom få en ordentlig hälsoundersökning. Innan jag fick hem honom hade jag en inre bild att han skulle vara liten och raggig men han är stor och fin, får bara hålla tummarna för att han är frisk också.
Skulle väldigt gärna komma och hälsa på, tar nog bara med en del av mina djur skulle vara hel galet och näst intill omöjligt att få med alla. Tur att man har djurvakter på lager.
Får väl ta och boka en biljett längre fram så jag kan få den till ett ok pris samt transportera djur så jag får den betald :)

ta med dej illrarna, det räcker nog, annars dör sambon av allergi chock om du får med dej katten 
men du är ledig på vardagar oxå? för då är det ju billigare att boka tåg resa. så är dte ju bara att du sover kvar 1-2 nätter. så kan vi sysselsätat oss för full tmed djuren 
annars så har vi ju helgen 13-14 juni när det samtidigt är iller träff i uppsala, som jag ska på 

Pratade med min veterinär om anafylaktisk chock när vi var inne och vaccinerade i torsdags. Hon hade aldrig varit med om en iller som drabbats av det.

Nu är Ozzy vaccinerad och det gick fint, ingen reaktion på vaccinet. Han hade skabb men annars mår min lilla gubbe bra.
Om vaccin: Man tror att ju fler vaccinationer en iller fått, desto större är risken att den ska få en anafylaktisk reaktion på vaccinet. Det är också vanligare med reaktioner hos illrar än hos hundar och katter. Det handlar dock om under 1% av alla vaccinationer som sker, det är alltså inget man direkt behöver oroa sig för. Dock bör man stanna kvar 30 minuter på kliniken "ifall att".