Iller iFokus

Iller

Etiketterfärgpälsteckning
Läst 1644 ggr
Betiz
0

Päls förändring?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Är lite fundersam  när det kommer till min iller Phoebe. Hon har förändrat färg på väldigt kort tid.  hon var mycket mer "mörk" beige/brun. Nu börjar hon bli mer vit/ "ljus" beige. Hon har fått en mask, vilket hon knappt hade förut. Eftersom jag inte kan så mycket om illrars förändring när det kommer till päls och färg, så undrar jag om någon här kanske vet varför denna förändring sker? Hon är även dräktig.

Tack på förhand.

Mvh

Elisabeth

Betiz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här såg hon ut förut.

Betiz
0

Jag tänkte att det kanske är vinter pälsen som försvunnit???

Aviendha
0

Generellt brukar de bli mörkare och få skarpare mask till sommaren, men nu är hon ju dräktig med. Det kan leda till stora pälsförändringar vad jag snappat upp. Men när och exakt hur vågar jag inte svara på. Jag är inte påläst på den biten.

Fruttisen
0

Vilka söta öron =P

Aviendha
0

Tillägg: På det övre fotot ser det ut som att hon är inne i fällning. Då kan de se ljusare ut iom. att de fäller olika lager av pälsen i olika omgångar ibland. Aviendha såg ut som en silver-råtta innan hon fick till sommarpälsen nu senast ;)

Betiz
0

Okej, tack så mycket. Jag hade lite misstankar men var inte hundra. Men är jätta tacksam för ditt svar!

#4 *hiihi* visst har hon! =) Tack :)

sarae
0

är hon dräktig…så ja där har du förklaringen till varför hon byter päls… dräktiga (och skendräktiga) honor brukar fälla som tokar 1-3 veckor innan det blir valpar.

Bra koll!

MiniSku-
0

Har du inte sett bilden på maya som jag la ut för någon dag sen? Hon har ju fått ögonbryn, dom blir skarpare och skarpare, antagligen för att hennes vinterpels börjar försvinna.. Tungan ute

Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.

UlrikaD
0

Så du fick reda på hennes bakgrund till slut? Vart kom hon ifrån?

Och vem är den blivande pappan måste du ju berätta också såklart.

Betiz
0

#7 Du behöver inte var så otrevlig, jag har läst lite här och var, men jag frågar ju här för att vara 100% och få höra andras erfarenheter. Trodde ändå den här sidan var till att man kunde få hjälp, råd och svar, utan en massa otrevligheter och dömande.. men det visar ju väldigt tydligt otrevligheter ifrån dig iaf. Bara för jag ville vara säker på att allt är som det ska med henne. Då jag varit bortrest i två veckor, så kanske de var lite chockande att komma hem till en sådan förändring! Trodde nästan illern var utbytt! Tills hon kom fram till mig! och man kan ju inte heller lära sig om man INTE FÅR FRÅGA!

#8 Ja jag har varit in och kikat på de bilderna. Tack så mycket! Jo när du säger det också. Men jag var osäker på om de hade med vinterpälsen att göra, eller dräktigheten, men det är nog en mix. men tack så mycket för ditt svar =).

#9 Tack UlrikaD, Jag hittade vart hon kom ifrån. Hon kom från en familj som födde upp illrar i sitt hem,  ej i bur eller så där de handskades mycket med dem. Tyvärr ingen stamtavla eller sådant. Men de verkade ha jätte bra hand om deras valpar. Jag frågade om de fanns med i uppfödarlistor eller så, men det gjorde de inte. Men jag fick information till dit syskon har hamnat så jag kunnat kontakta och se hur hennes syskon mått och tidigare kullar. Och alla som jag pratat med är friska och mår bra. Fick också foto från när hon var valp. Så det var jätte kul. Tog ett bra tag och mycket ringade och letande, men det var värt det. Och det är kul att veta nu.

och ang blivande pappan är Elmer, det är becka89 ( som hon heter här) hane, han 'är jätte fin och go. Men självklart kommer all info sen. =)

sarae
0

Jag var inte otrevlig… men jag blir så ledsen när folk som planerar att ta en kull inte kollar upp sådant här innan. När man väljer att ta en kull på sin hona, så väljer man också att man är villig att riskera hennes liv. Då anser jag att man är skyldig sin hona åtminstonne 15 minuters påläsning, som gengäld för att man eventuellt sätter hennes liv på spel. Det finns mycket att läsa när det kommer till just det grundläggande om avel (vad som händer under dräktigheten, vad som händer och kan hända under förlossningen, och vad som sker under en valpsutveckling), även på iller. En mycket bra bok, som jag redan tipsat om är Ferrets for dummies, lättläst, och avelskapitlet innehåller väldigt bra basic  info.

Du får gärna ta en kull på din hona, och självklart får du fråga.. men vad som gör mig ont är när folk (nu riktar jag mig åt alla), inte ens tar sig tid att läsa på det allra mest grundläggande innan de parar sin hona. Varför inte stanna upp, ta en dag, läsa på, och ta reda på vad som händer under dräktigheten, förlossningen osv. ställa frågor etc. Så att man har klart för sig vad man bör vara beredd på, innan honan paras? Mycket kan gå snett under bara dräktigheten, för att inte tala om förlossningen, och tjänar inte både du och din iller på att du är förberedd på det?

Betiz
0

du kanske inte tycker att du låter otrevlig, men jag tycker det. Du dömer ut folk direkt av en fråga av att man inte läst på. Även om man läst på och vet att det är så det kan bli, så kan man fortfarande vara orolig och vill bara höra och få det bekräftat av någon annan för att få en själv lugn.

jag har läst väldigt mycket och jag har frågat andra uppfödare här också om råd och tips etc etc. Men ville vara säker med pälsen eftersom jag varit borta och blev lite rädd att det inte var något annat.

och ang förlossningen så är min granne veterinär och har haft iller sedan 10 år och ska vara med mig och hjälpa mig under allt detta. Men eftersom hon var bort nu, så skrev jag frågan om pälsen här. Och min veterinär vän kommer 3 ggr i veckan och tittar till Phoebe och väger etc etc.

Betiz
0

och jag har 6 olika iller böcker hemma på både engelska och svenska. som jag läst.

sarae
0

#12 Jag har inte dömt ut någon alls, om du tar åt dig, så är det faktiskt upp till dig.

Hade du verkligen läst på så hade du vetat att pälsfällning under dräktigheten är fullt normalt, och en utav de få saker man i princip kan säga är universiellt för dräktiga illrar.

Bra att du har stöd, och möjlighet till hjälp! I år har inte varit ett "lätt" valp år, många uppfödare har blivit av med hela kullar, även honor, runt om i skandinavien. Tyvärr verkar sådana här saker komma då och då med några års mellanrumm och drabba många uppfödare. Så det är bra att vara uppmärksam, och har nära till hjälp.

sarae
0

#13 nu blir jag nyfiken, då jag samlar på illerböcker. Vilka böcker har du? Är några av dem bra? Är alltid på jakt efter fler bra, roliga, intressanta böcker att utöka min samling med.

Betiz
0

jo när du skriver så där med bra koll! det är otrevlig sagt, för även om jag läst det och så. så fick jag en chock och ville bara hade bekräftat utan en massa spydigheter. men jag fick trevliga svar från andra, vilket jag är enormt tacksam för.

Betiz
0

men nu har jag iaf fått de svar jag ville ha och gjort mig lugn. tack alla !

Betiz
0

som person så frågar jag alltid även om jag läst, för jag anser mig inte kunna någon som jag inte fått uppleve i erfarenhet som att jag kan det. fast jag kanske läst om pälsförändring, så anser jag mig inte kunna något om det förän jag fått uppleva det. men nu har jag gjort det.

sarae
0

#16 du fick även svar utav mig. Och ja, jag tyckte inte att det verkade som att du hade koll. Då du först längst ner nämner att hon är dräktig, efter att ha spekulerat i om det var vinterpälsen. Och innan mitt inlägg, så fick du inte svar på varför hon verkligen fällde.

Eftersom du tar åt dig, så känner du upenbarligen igen dig, eller hur?

Hade du verkligen gjort din läxa så borde du ha nog skin på näsan, och strunta i det, istället för att gå i försvarställning. Som uppfödare får man vara beredd på att ta mycket skit, så är det helt enkelt, trust me i know. Så länge man tror på det man själv gör, så är det faktiskt rätt så lätt att sluta bry sig om vad andra tycker. Man inser att det inte är så viktigt att ha allas stöd.

Betiz
0

jag menade inte att jag fick hjälp av dig , för de fick jag. men jag tycker inte man behöver avsluta otrevligt, men jag kanske har missuppfattat att det inte var menat så. men sedan så trodde jag detta fokus var till att få hjälp. utan att man ska bli otrevligt bemött. kanske missuppfattade det med. sedan läste jag det jag skrev och såg nu att jag har formulerat mig fel på mitt inlägg. men var lite stressad och när jag skrev.

jag tänkte att hon kanske också fällde av att det är någon annan som tagit hand om henne, att det kunde vara något sådant med, att hon inte kände sig trygg. för jag vet att sådant händer hos andra djur. så jag ville ju kolla möjligheterna

UlrikaD
0

När är valparna beräknade att komma?

Jag trodde Elmer var kastrerad, var inte han också omplacering utan någon som helst känd bakgrund? Eller blandar jag ihop honom med någon annan? Men det är väl han som bor med Mercedes?

Betiz
0

#21 jo det är han som bor med Mercedes. Ja kastrerad var han inte då,men det ska väl vara om han kanske blev det efter? För jag vet att de hade de tankarna om att kastera honom. Valparna är beräknade i slutet av vecka 22, början av vecka 23. Så jag håller på med massa förberedelser nu.

UlrikaD
0

#22 Det var en tråd från februari jag tänkte på när Becka89 precis fått hem honom där det pratades om vilken kastreringsmetod som var bäst. Trodde han blev kastrerad då.

Men var kommer Elmer ifrån då? Trodde inte det fanns uppgifter om honom bakåt, fast det kanske hittades senare?

Vill inte bli missförstådd som andra i tråden redan utan undrar mest bara hur man vet att två illrar inte är släkt om man inte har mer bakgrundsinfo?

Vecka 22, 23 det är ju snart…förstår att det pågås massa förberedelser nu! Vilket datum parades de?

Betiz
0

jag förstår.  de hade fått fram uppgifter på honom, men nu kommer jag inte ihåg exakt, men jag vet att de inte är besläktade. Har infon på min email. ska skriva ut papper för att själv skapa något form av "släktträd" så att man kan hålla koll.

Vi hade honom ifrån den 17 - 20:e april. Så jag har räknat ifrån den 19:e är beredd på att de kan bli några dagar föra samt efter.

UlrikaD
0

#24 Det finns ju program så man kan skriva ut sina egna stamtavlor. Alltid trevligt för valpköparna att få med sig tillsammans med sin valp. Också bra att lägga ut  info om var föräldrarna är ifrån till folk som eventuellt är intresserade av att köpa valp.

Parade de sig alla fyra dagarna? Kan vara svårare att hålla koll på när honan verkligen ska föda då. Var bl.a en i Danmark nu som gick över tiden och hon förlorade alla sina valpar.

Betiz
0

nej de parade sig inte alla de 4 dagarna. 2 av dagarna. men vi hade honom i 4 dagar så att de fick chansen att bekanta sig.  eftersom jag inte vet exakt vilken dag hon blev dräktig men är ganska säker, är de en av anledningarna att min granne som är veterinär kommer regelbundet och håller koll på Phoebe. hon har sin klinik även i närheten i fall det skulle bli något, så det känns tryckt.

Jo jag såg de där stamtavlorna som man kunde skriva ut själv, så de har jag tänkt skriva ut, och som du säger så är de också kul för de som är intresserad av en valp att få med sig.

mandariiin
0

oh, dom kommer när som helst! kom till sthlm och visa upp dom, jag vill se valpar!Förvånad

Norrskenets
0

#25 Vart kan man hitta sånna program? Förra året fixade illervänner stamtavlorna åt mig men ska göra egna detta året pga. krångel förra året. Så det skulle vara perfekt att få det så snyggt det bara går=)

Betiz
0

jag hittade dem på illervänner jag med. finns på deras hemsida på registrera iller. längst ner på sidan kan du öppna filen som du sedan kan spara. Men sedan har jag hållit på lite med powerpoint för att designa lite själv och få det som jag vill, och lite snyggare, men jag använde mig av de på illervänner som insperation och modell hur jag skulle skriva och så.

jag vet det är jätte snart, så jag går och längtar och hoppas på det bästa. Phoebe är så go just nu och ska ligga och gosa och följa efter vart man än går. Gjorde en "valpsäng" igår. ett litet projekt, den verkar iaf populär av Phoebe då hon ligger bara där ju nu. lät den stå kvar där jag suttit och haft mig :P *hihihi* Jag skickar iaf bilder :D Förresten har du sålt den andra transport buren ännu?

sarae
0

#28 det finns gratis på nätet, kasnke inte de snyggaste dock. Sök på tex "pedigree generator + free " så kan du få några träffar.

jag har gjort min egen i word tror jag det var…

mandariiin
0

åh, bilder vill vi nog alal se sen :)

båda burarna är nu sålda tyvärr.