Fräser när man leker
Hej!
Ibland när jag och Boston leker så kan han ibland backa och fräsa som om han vore rädd för mig och sen slutar han för att busa vidare. Är det normalt, en del av leken? Eller blir han ibland lite rädd för mig när jag går emot honom? Eller ser han dåligt så han tror jag är någon annan tills jag kommer riktigt nära?
Vi var förvisso i vår klubblokal och busade omkring, han kanske inte kände sig säker alla gånger. Men det var oftast när han försökte springa ut genom dörren och jag ställde mig ivägen och sa nej. Han ville kanske bara protestera och tyckte det var för jäkligt att han inte fick springa ut :)
Det har hänt några gånger hemma också.
Detta har hänt mig och Rambo också. Fast det är mest när jag är ute med honom och han ska springa hem (han hittar en bit. :P) Då när vi halvspringer vid en vägg brukar han tvärstanna vända sig om och ta formen av en ostbåge samtidigt som han fräser. Har också undrat vad detta är. Hade en tråd om det förrut om varför de gör så men den föll i glömska. Fick inget direkt svar. Några gissade på att han vände sig om för att kolla om jag var med. Men fräsandet fick aldrig en förklaring. Detta händer inte speciellt ofta men ibland…

Fräsande kan betyda så mycket. Allt ifrån protester till rädsla.
Dock är det oftast en sorts protest.
att man springer efter dem kan göra dem lite rädda, samtidigt som de vill protestera emot att någon springer om dem, eller på dem. Så en blandning.
Att de fräser när man säger nej eller på annat sätt protesterar emot deras beteende det är mer ett fräsande som säger, jag tycker inte om det här. Nu är du dum matte/husse.
Så fräsandet kan ha flera betydelser, men är oftast en protest av något slag.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Tack! Jag vill nog gärna ha det till en protest, men man vill ju inte skada busen för livet om det skulle vara rädsla. Tycker man kan urskilja när han blir rädd, men man vet ju aldrig.
Det är kul för han har krossat alla fördommar mot illrar i lördags. Han var sjukt lekfull och busig, sprang, busade och hoppade som om han gick på speed och 2 liter cola. Visade tänder, anföll, och illerbrottades som han brukar göra hemma och så fort jag tog upp honom så blev han lugn som en filbunke och man fick en illerpuss. Sen när jag satte ner honom igen så var det full rulle igen 
Cato brukar fräsa åt Kentucky när hon inte vill leka
Mvh Jenny
Men jag märker av ett sorts "hwaaaaaa" väsande från alma när man leker med henne… då är hon en ostbåge, backar och skuttar backlänges. hoppar framåt, väser, backar och håller på….
tycker inte det verkar vara något skumt med det.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Min tjej Tuva använder fräs till det mesta… Hon ber om bus genom att ställa sig bredvid foten och väsa. Hennes favoritlek är att bli jagad och brottas ned… Hon väser och backar för att sedan rusa framåt och poppa och studsa och göra volter och jaga och allt som ingår.. Ja det är utan tvivel att hon har väldigt roligt även när hon väser.

#6 Ja så gör Boston också, det är ju det som ställde mig lite att han poppade glatt och fortsatte busa vidare efteråt. :) Men då känner jag mig lite tryggare i våra lekar.
Det har hänt mig ett fåtal gånger, och då är det en protestväs; "nu räcker det!" Men man får ju tolka in mer än bara själva ljudet, det kan ju som nämnt betyda så mycket i olika sammanhang och för olika illrar =)
Paulina

Mina har aldrig väst mot mig, bara när dom leker med varandra. Då väser dom konstant till varandra :). Och poppar hela tiden, hahah

hade Lillie tidigare som mer eller mindre blev så glad så hon själv inte riktigt var medveten om vilka ljud hon gjorde ifrån sej. så hon blandade alltid pop och väs vid fullt bus. Nova, min lill-tjej är likadan.
Maja fräser till ibland på promenader. Hon kan bli bitig när vi är ute och hon är uppspelt. När jag märker att hon är på "bithumör" och kommer springande mot favoritbitplatsen (ankeln) så brukar jag stoppa henne, och då brukar det väsas till. Eller om man inte är snabb nog att ta upp henne när hon vill upp i famnen. Jag har tolkat det som ett besviket "men hallå, jag vill ju göra såhär, hindra mig inte".
_No way! Yes way!