Iller iFokus

Iller

Etikettmedlemmars-illrar
Läst 501 ggr
Ferret.YinniZ
0

Halsband på Illern

Har nu sett i en del böcker och artiklar att de tycker att man alltid ska ha ett litet halsband på illern även om de är innomhus, för att de inte ska tas som ett vildjur om den skulle smita ut osv…

så jag t'änkte höra! gör ni så?

sarae
0

Jag hade halsband på min första iller..med bjällra på när vi var på ett nytt ställe….å det e jag tacksam för…annarshhade jag aldrig märkt när hon smet ner i avloppet, eller rymde ut i trädgården å knatade iväg till grannen…men som tur var så reagerade man när man inte hörde pingel ljudet längre…. Men här hemma så har vi det inte….dessutom så tar de av sig det lika snabbt

LinLin
0

Näej, mina har inte halsband. De gillar knappt selen ens så jag skulle tycka det var hemskt att pina på dem halsband då. De skulle nog vänja sig men å andra sidan trivs de bäst utan..

Ferret.YinniZ
0

okej! ja, var det jag tänkte att det kaske inte är så skönt att ha det på sig hela tin?!:S
   då jag åker hem och hälsar på hos mina föräldrar kommer halsbandet ALLTID vara på….för att de kan ha svårt att ha dörren ständ där ibland. men jag kommer att hålla i sötnosen som en igel:P men känns trygt att ha ahlsband på då….

Faxlin
0

Klart det är bra med sele eller halsband då man är borta någonstans. Kan i alla fall göra att de kanske slipper bli skjuten som ett vilddjur med rabies. Har hänt faktiskt.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ferret.YinniZ
0

#4 urs vad hämskt:( ja, jag hoppas bara att den vill ha halsbandet på sig då vi är där….får väl försöka vnja den med det… på natten kan den ju vara utan…

JossanH
0

halsband kan fungera. se till att det är mjukt och att det går att dra åt mer än ett katthalsband då illrar har så smal hals. Vissa illrar tolererar inte halsband och då åker det av illa kvikt!! =)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Theres
0

jag tycker illerns huvud är fel utformat för att sätta halsband på dem :P Melwin har liksom tjockare hals än huvud, så det glider av ifall jag inte sätter det så hårt så jag stryper honom :D

golf.ifokus.se

Ferret.YinniZ
0

#6 aah…smart!
kan jag göra på något annat sätt ifall dden inte vil ah det på? eller får jag helt enkelt hoppas på att den inte springer ut eller att chippet funkar? finns de de som öronmärker sötisarna?

#7 haha…..tur för honom:p

Theres
0

finns det så små öronmärkningar? :P

golf.ifokus.se

Ferret.YinniZ
0

#9 haha..ingen aning:P jag har ffunderat på att öronmrka min ox´å för att en av våra förra katter blev påkörd och grannen grävde ned den innan de kollade om hon var chippmärkt eller inte=( så nu har vi öronmärkning på dem….

sarae
0

min första iller var öronmärkt….men det var för att hon var en marshall iller…ett streck för att den e kastrerad å ett streck för att analkörtlarna e borta…så visst går det att öron märka….

Ferret.YinniZ
0

#11 okej…jag vet inte hur jag sa göra än…men jag vill juh bara inte att den ska komma bort<3

finns det sökare som man kan söka efter chippet i illern?:P

Ferret.YinniZ
0

*Putt*=)

sarae
0

Yup…hos veterinären finns en så kallad chipläsare…även vissa polistationer håller sig med sådan

Ferret.YinniZ
0

hm..mjo det vet jag. men jag tänkte mer om tex illern springer ut och jag kan inte hitta den..så tar ja fram den där och "söker efter den..som en gps typ:p men ja tror inte d funkar va? :P hihih

Faxlin
0

Det finns faktiskt speciella selar man kan använda på iller, som man sedan kan söka efter sin lilla rymling. Denna används vid jakt och liknande.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars