Iller iFokus

Iller

Etikettkunskaps-trådar
Läst 1146 ggr
rabbitlove
0

hej äntligen=p

hej nu äntligen har mina föräldrar bestämt sig! jag ska få en iller=p kul va?? men jag har ingen erfarenhet av dom så finns det någon här som kan dela med sig om sin det skulle vara jätte snällt men jag undrar om hanarna är snällare och lungnare än hononarna??? och om det finns någon här sm har en iller till salu??

UlrikaD
0

Har du träffat illrar förut? Om inte så tycker jag du ska göra det först. Och inte bara en utan så många du kan. Det är väldigt stor skillnad att titta på illrar på bild och äga en. Det är otroligt många som blir omplacerade inom några månader pga att ägaren inte vetat vad de gav sig in på.

Det finns massa info att läsa här på forumet. Om du skriver var du bor så kanske det finns någon illerägare i närheten av dig som du kan få komma och hälsa på hos.

Det man också ska tänka på är att det kan kosta mycket pengar att ha en iller. Den minsta utgiften är inköpspriset. En iller kan äta mycket konstigt och även om man har illern försäkrad (vilket är ett måste) kan det gå på många tusenlappar ändå. Bara så att dina föräldrar vet om detta för jag antar att det är de som betalar.

Illrar är individer så att säga att hanar är lugnare än honor är inte alltid sant. Men de är större och i och med det kanske de också rör sig lite långsammare och är inte lika benägna till att komma in överallt dit de inte får osv.

sarae
0

#1 host hrm host.. har du träffat ludde och avanti? Tungan ute

rabbitlove
0

MENAR DU MIG NE KEJ MEN ÄR DET SVÅRT JAJAG HAR TRÄFFAT MIN PAPPAS MEN DEN ÄR TYVÄR DÖDSEN LÄNGE

UlrikaD
0

#2 Jag menar rent generellt.Flört

rabbitlove
0

KEJ JA DET ÄR LUNGT MEN vad kan det kosta i månaden då??

UlrikaD
0

Såg på din sida att du har kaniner. Bor kaninerna någon annanstans, typ ute eller så? Du kan inte ha både iller och kanin inomhus tillsammans. Illrar jagar och dödar kaniner.

rabbitlove
0

ja det vet jag men jag har dom utomomhus så det är lungt men kan man ha en iller ute i typ ett garage eller någt liknande en hundhage kanske?

MimmieM
0

#7 Varför ska du ha en iller om den ska bo i en hundhage eller ett garage? En iller kommer garanterat ta sig ur en hundhage och skulle högst troligt att må pyton av att bo i ett garage.

Carpe Diem

MimmieM
0

… Många uppfödare har dessutom en undre gräns för köpare, som är 18 år.

Carpe Diem

rabbitlove
0

okej men då letar jag på olika anonser då ne jag tänkte int5e ha den i garaget men jag bara undrade jag ska ha den i mitt rum=p

UlrikaD
0

En iller är inget utomhusdjur på det sättet som ute-kaniner är. En iller vill ha värme och kärlek dygnet runt. Det är ett mellanting mellan hund och katt. De ska vara inomhus och vara med sin husse/matte när den vill. De finns många som har illrar både inne och ute men det är en annan sak.

Hade du träffat illrar tidigare? Tycker du ska be dina föräldrar läsa på mer om illrar så att de vet vad det är de har lovat dig. En iller är inget burdjur som kanin utan ska gå löst i lägenheten/huset vilket kräver en hel del jobb med att illersäkra så att den inte kan skada sig på något vis.

Och du frågar vad en iller kostar i månaden? Det är nog inte så mycket egentligen. Mat och försäkring. Men om det händer någonting så kan det lätt gå på flera tusen hos veterinären och det finns nog inte många illerägare som inte varit där om man säger så. En iller är tyvärr inte heller ett särskilt friskt djur just nu. Många får cancer odyl och då är det mediciner och ev. operationer som ska kostas på. Man måste vara beredd på att detta kan hända när man köper en iller. Man kan inte bara stå där en dag och säga: hoppsan, vad hände?

Bara man läser på ordentligt, vet vad man ger sig in på och verkligen vet vad illern är för något djur så kan man ju såklart skaffa det. Men lika lite som att man sätter en kanin i en hamsterbur och tror att den ska trivas där, lika lite stoppar man undan en iller i ett garage och tror att den ska må toppen.

rabbitlove
0

men den ska ju bo på mitt rum så vrf tjatar ni och jag läser och läser hella tiden och när jag är redo för en så får jag en men det kan dröja tilloch med till nästa år=x

UlrikaD
0

Jag tycker inte att jag tjatar. Men du frågade om den kunde bo ute i garaget, inte om den kunde bo i ditt rum. Man svarar ju naturligtvis på det du frågar, inte någonting annat.

Och det är jättebra att du läser men jag måste fråga ÄNNU en gång, har du träffat illrar på riktigt? Känt hur de luktar? Vet hur en brunstig hane luktar tex. Är du villig att plocka bajs varje dag? En iller blir inte alltid rumsren. Osv, osv….

rabbitlove
0

kej förlåt ja men bara en gång men berätta lite snälla jag vet inte men finns det ingen i närheten av alingsås\borås som jag kan få hälsa på hoss och era illrar tack för svar=p

UlrikaD
0

Det är en illerträff i Viskafors som ligger strax utanför Borås den 30 maj. Här är länken du kan läsa om det och även anmäla dig ifall du vill. Då får du möjlighet att möta mååånga illrar och deras ägare.

http://www.iller.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=baf0ac66-da10-4876-b108-14cc1cef0e8c&GroupId=a01094f4-c795-4597-b14d-745cf7e72841&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

Loveferrets
0

Den bör inte bo i bara ett rum heller enligt mig, illern behöver o vill ha mer yta att springa på. men iofs, det beror kanske på hur stort/litet rum du har. Men som sagt tänk dig noga för o berätta för dina föräldrar att det KAN kosta stora summor oxå så de är medvetna om det. Har dina föräldrar någon som helst erfarenhet av just illrar ?

Sara
0

Jag bor i Alingsås om ni vill komma och hälsa på?

Sara

MiniSku-
0

Varför köper du itne en katt istället? Hur gammal är du? Köp en katt istället, en iller är sjukt mycke jobb, utan att överdriva så går en iller att jämföra med ett barn, så stort ansvar är de och så mycke tid måste man nästan ge den.

Menar inget illa, bara kan tycka att det kan vara lite för stort ansvar, annars får vi verkligen hoppas på att dina föräldrar är snälla och berädda att hjälpa till när du behöer de, för det är jätte dyrt och jag klarar mig INTE på mitt studiebidrag bara till Maya. En iller tar dessutom mer illa vid sig än vad t.ex en kanin skulle göra ifall du ledsnar efter någon/några månader. Tänk igenom de regält och be dina föräldrar läsa på minst lika mycke som du gör.

Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.

rabbitlove
0

okej tack men nej tack jag har haft katter och det är inget för mig jag vill testa på att ha en iller jag är 14år och jag vet vad jag vill och han kan få ha hur mycket yta han vill hella huset om det är så.och jag har råd

MiniSku-
0

#19 Okej, hoppas du vet vad de innebär då.. Om du säger att du klarar de så har jag ingen rätt att tvivla på de. Men som sagt läs på och träffa illrar, de är nog de bästa för att ge din iller de allra bästa. Lycka till i sökandet!

rabbitlove
0

tack så mycket det ska nog gå bra och jag lär inte tvivla på dessa små underbara och nyfikna djuren ja det skulle vara kul och helsa på dig i alingsås jag bor tio min ifrån om jag tar tåget ihi men på sommarlovet då ir???

sanna82
0

Det är verkligen en jättebra idé att hälsa på hos någon som har ett par illrar, då kan du fråga tusen frågor och se hur de är. Ett tips är även att köpa din iller från en seriös och bra uppfödare. Då kan du ha kontakt med uppfödaren så länge din iller finns, ställa frågor, be om råd och diskutera olika saker.

Läs allt du kommer över och lycka till!

Be a rainbow in someones cloud

rabbitlove
0

okej tack så jätte mkt a det ska jag jag ska läsa tills att jag känner mig redo för en livsvän

sotlynx
0

Jaha? Och vad kallar du kaninerna då? Garagevänner eller?

rabbitlove
0

ne mina små ögonstenar dom bor inte i garaget=x dom bor i sina uteburar nu när det börjar att bli varmt men när det är kalla årstider bor dom inomhus i mitt rum och måste du hålla på? var det en elak fråga från din sida och det vart isånafall inte så snällt=x

MiniSku-
0

Men du kan inte ha kanin innomhur sammtidigt som du har iller!

sotlynx
0

Nej jag är inte snäll mot dig nu. Jag är stygg för att du ska tänka efter ordentligt. Igen. Tjat och gnäll. Det är jag det.

Loveferrets
0

Svar på "*19", har råd ? men det är ju dina föräldrar som betalar det då du bara är 14 år gammal. Och "testa" att ha iller ? Det är nämligen så att har du tagit ansvar för en iller så måste du fortsätta med det, Man kan inte bara lämna bort den sen om det ej "passar" längre, som någon annan skribent sa så kan man likna det med att ha en bebis. Enligt mig bör man vara minst 18 år innan man tar sig an ett sådant ansvar för det är ingen lek. Tycker du bör ha denna tiden till att gå på mässor och illerträffar istället eller t.o.m. beöka dem som har iller först.

rabbitlove
0

kej jag skiter i en iller då men bara du inte är arg jag vill inte ta fel beslut så ni får gjärna rätta mig förlåt=x jag har ju faktist en kull på g och den kommer nog nästa vecka eller på torsdag vet inte

sotlynx
0

Ta du hand om dina kaninungar istället. Hoppas det går bättre den här gången! Kram på dig!

MiniSku-
0

Läste din press och du verkar verkligen gilla dina kaniner.. Ägna dig åt dom tills vidare så går du i iller tankar senare i livet istället.. De är ett tips bara.. För att om dina kaniner är dina ögonstenar så borde du inte ha iller och kanin, då kommer inte dina ögonstenar finnas länge till…

Sara
0

Om du kommer hit och tittar så vill jag att du har med någon av dina föräldrar.

En iller är ett familjedjur precis som hunden eller katten. Därför är det viktigt att inte bara du, utan båda dina föräldrar vet vad de ger sig in på.

Ni är välkomna!

Sara

sanna82
0

Hoppas att du inte blir ledsen av allas åsikter, om du vill ha en iller i framtiden så kan du ju mycket väl skaffa det när det passar lite bättre. Du kan säkert bli en jättebra illerägare om ett par år.

Lycka till med kaninungarna :)

Be a rainbow in someones cloud

rabbitlove
0

ne det har jag åxo tänkt på illrar äter ju upp mina ögonstenar om dom får tag i dem och tack för att du blir snäll sotlynx jag skall nog lystna mer på¨dig gör att du har illrar och du vet hur man gör och hur mkt tid och pengar det krävs förlåt för att jag ens tänkte på illrar jag har ju redan det jag älskar mest i världen och snart kommer det fler som behöver mycket tid och kärlek ännu en gång tack jag ska satsa på ninisar det är det som jag brinner för<3

sotlynx
0

Det är bra! Ninisar är underbara! Tyvärr är dom inte lika underbara när man kommer och vill gosa med en illerluktande tröja. Då får jag stryk av mina stora kaniner ibland. Det gör ont. Jag lovar!

PMa mig gärna om du vill babbla om illrar, kaniner eller annat! Glad

rabbitlove
0

okej det har jag redan gjrt du är riktigt snäll när jag gör rätt men annars är du litte taskig men då är det bara att du leder mig tack änu en gång<3

sotlynx
0

hehe..Skrattande

Loveferrets
0

Du gör rätt i att ta hand om dina kaniner istället, mycket bra beslut, Ägna dig åt dem så kan du skaffa iller senare i livet. Lycka till.

rabbitlove
0

japp men det är bra att ha dig här men bara ibland hihi skoja bah

MiniSku-
0

Mycket klokt beslut må jag säga! Hoppas ungarna överlever denhär gånger.. Vi kanske hörs om ett par år! =)

rabbitlove
0

ja kanske om jag inte håller mig fast vcid kaninerna men det är 99,9% säkert att jag gör det tack så mkt

werner
0

Om inte så kom tillbaka, jag ville ha iller när jag var 14 och skaffade mig inte iller förens jag var 19 tillsammans med min sambo och den tiden krävdes tror jag inte skulle orkat med en iller när jag var 14 ^^

rabbitlove
0

kej ja det var det nog men va kul vilken färg har din iller nu???

werner
0

Min iller? vi har några stycken nu alla viltfärgade, en som är ganska mörk jätte fin :)

rabbitlove
0

oj det låter underbart vad kul för er ska ni försöka med valpar alltså att skaffa??

werner
0

Nej vi vill absolut inte ha valpar.