Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 732 ggr
Esko
0

Kroppsspråk

För mig som inte vet allt om illrar så är jag lite nyfiken på deras kroppspråk. Alla har väl lite olika men antar att det finns ett generellt som gäller alla.

Mest intresserad av hur de beter sig när de tex håller på göra upp rangen och bråkar lite. ( Det som händer här hemma nu )

ferretgirl
0

Mina här när dom gör upp rang skriker mest, men dom kan också släss. Då biter dom tag lite varstans på kroppen på varandra samtidigt som dom då skriker ganska så högt. Dom kan också gå och poppa väldigt dovt till skillnad när en iller pratar med sig själv, då är poppningen mycket ljusare.

Faxlin
0

Svårt att beskriva kroppsspråket så här över nätet tycker jag. Är absolut inte så bra på den biten.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

[Falo]
0

Jag har märkt att kroppspråket varierar mycket från iller till iller och varierar efter vilken miljö de befinner sig i. Ett bra exempel är Freja som i sitt förra hem väste mycket under lek med sin kompis som även hon väste ordentligt. Det språket fungerade mellan dem. Då hon kom hem till mig väste hon alltid vid lek första månaden men har efterhand slutat med detta, troligtvis för att Tengil inte väser själv. Numera väser hon alldrig. Poppandet verkar också ha olika betydelser hos olika illrar. Vissa gör det vid lek andra då de är förbannade.

LeeLoo
0

Stacy spänner musklerna på huvudet så att öronen inte blir så avslappnade samt poppar argt och låter som hon tjatar (skäller ut någon) hon drar fram halsen och hugger efter nackskinnet. Hon var snabb och ettrig och jag tänkte detta kommer aldrig att gå. Hon väste och han väste. Casper som visar underlägsenhet skriker och lägger sig som för att visa att ja ok du vinner. Men det ska bråkas och gnabbas tills han är helt förstörd knappt vill se på henne och springer undan när hon kommer. Sedan den dagen då han blev riktigt ledsen så vände Stacy och jag hittade dem när de sov de ihop.

Robinsnel
0

Tuva gör som stacy.. Det ser ut som hon trycker ihop öronen mot varandra lite.. ja sen spänd o allt det där.. o sen på o brottas med tjejerna.

Sara
0

De flesta av mina illrar har krafsat med tassarna, väst, poppat "argt", bitit varandra, dragit varandra i nackskinnet, burrat upp sig, tagit den andra illerns mat och sovplats, när de gjort upp rangen.

Det har aldrig hänt att illrarna gått bra ihop från början som en del andra har haft erfarenhet av och jag har satt ihop 11 illrar med varandra. Oftast så blir de jättebra vänner efter ett tag som kan variera mellan ett par veckor till några månader. Oscar och Funny accepterar oftast varandra nu men ibland ryker de ihop fortfarande efter snart 2 år.

Sara

Robinsnel
0

Det är härligt att se framstegen iaf! Nu har thea o nova ockuperat tuva o woodoos garderob totalt, nu äger de hängmattan också. Tuva o woodoo har flyttat in till sovrummet. Thea besatt oanade krafter.. Är det så att det oftast är en hona som tar ledarskapet?