Iller iFokus

Iller

Etikettoff-topic
Läst 303 ggr
Tina-A
0

Imorgon ska Milton ..

.. Vaccineras! Hoj, hoj vad nervös jag är!! Hoppas allt går bra!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Tina-A
0

Jusste.. Jag behöver inte ta med mig något speciellt väl? Det är väl bara att åka dit och tillbaka, eller?

sarae
0

mmm men det kan vara bra att vänta en 30 -40 minuter då de finns illrar som har reagerat på vaccinet och t.om hamnat i koma…

så sätt dig i vänt rummet ett tag efter sprutan…så är du säker..

domiino
0

eller om det är fint väder och det finns en liten gräsmatta utanför kan man gå på den istället =P

holtz
0

när vi satt i väntrummet fick vi gratis fika :P

domiino
0

håhå vilken lyx! vi brukar stanna kvar o tjöta med våran veterinär i ca en timme efteråt…fast utan fika då =P

Tina-A
0

Ojdå! Men vad läskigt.. Då blir det till att stanna kvar en timme för säkerhets skull. Tack för varningen!!

JossanH
0

Det bara att hålla koll så han inte försvinner bort och blir helt slapp i kroppen utan reaktion på omvärlden… eller om han blir väldigt blek (blå/vitt tandkött). ibland börjar dom bajsa och kräkas, ibland så det kommer blod! det är ovanligt, men det händer. Känner en tjej som höll på att mista sin iller så.. Tur att hon var kvar hos veterinären!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Theres
0

det låter nästan som om det är bättre att inte vaccinera…

golf.ifokus.se

sarae
0

#8 det är extremt sällan detta händer….och så länge man har nära till vet. så brukar det inte vara någon fara…värre är det om illern får valpsjuka, som är 99.9% dödlig

Tina-A
0

#9: Ja eller hur.. :P Det KAN hända något illa, men det är väldigt ovanligt. Och är man kvar hos veterinären verkar det inte vara någon större fara. Hellre riskera det än riskera en sjukdom som är, som du sa, 99,9% dödlig!!

Tina-A
0

Måste bara fråga.. Illern kan få valpsjukan varje gång den går ut, eller? Kan den få det också om jag varit ute och kommer in och pussar på honom?

Theres
0

hur stor risk är det att illern får valpsjukan då?
och varför heter det valsjuka om de kan få den när de är vuxna? :P

golf.ifokus.se

Tina-A
0

#12: Jag veti nte hur stor risk det är, någon annan kanske vet. Men jag vet att alla hundar måste vaccineras för det, eftersom de också kan få den

smurfb
0

Det är försumbar risk att illern drabbas av valpsjuka. Men om alla slutar vaccinera kommer valpsjukan att komma tillbaka.

sarae
0

ja…valpsjuka sprids via luften..så man kan ta med sig smittan hem även om man inte har tagit i ett sjukt djur…

Valpsjuka heter även parvovirus och leptospiros, och kan drabba en ovaccinerad iller i alla åldrar.

Än så länge är valpsjuka ovanligt i sverige MEN det finns en snledning till det, och det är för att vi är så duktiga på att vaccinera våra djur…men om folk däremot slutar vaccinera sina djur är risken stor att det blir en valpsjuke epidemi i landet. På samma sätt som vi lyckades utrota smittkoppor på 70-80 talet genom vaccinering, har vi lyckats hålla valpsjukan i schack…men den finns i våra grann länder, så att den är sällsynt är ingen ursäkt för att inte vaccinera.

JossanH
0

valpsjuka är mer eller mindre obifintligt i sverige, men det endast tack vara att vi vaccinerar så duktigt1 slutar vi med det så kommer vi få problem här i sverige. Du kan ta in valpsjuka om du varit ute..

Många djur som vaccineras med tex fel vaccin kan bli bärare av valpsjuka trots att dom själva är vaccinerade och inte får det. Så det är viktigt att vaccinera!

risken att illern blir sjuk vid vaccinering är mycket liten men man bör vara förberedd på de första tecknen. En iller kan få en reaktion vid 10 vaccineringen så den är inte helt säker bara för att den klarat de första doserna…

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

sorrry sara hann inte se ditt inlägg! =)

Sajtvärd på Iller.ifokus

holtz
0

Ja, man vaccinerar inte för att risken idag är stor. Man vaccinerar för att hålla risken minimal. Det blir liksom i förebyggande syfte, men inte bara för just din iller. Utan för alla illrar i Sverige. Så resonerade jag iallafall.

LeeLoo
0

22/11 ska vi oxå vaccinera! Ska ta med lite vetegroddsolja så det har nått att pyssla med. Vi har med oss 6 illrar imorgon!

Faxlin
0

Man riskerar mer genom att inte vacinera sin iller än genom att göra det. Visst den kan råka få en allergisk reaktion, men stannar man kvar hos veterinären en stund efteråt så klarar veterinären av att hjälpa dem ur denna situation också. Och valpsjuka vill man inte ha på sin iller.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

trollet85
0

ja kan väl säga att ja e den där tjejen som JossanH känner Glad ( om du inte känner fler än mej me samma "problem")

Bilbo blev riktigt sjuk när ja vaccinerade honom. MEN de stoppar mej inte från att vaccinera mina andra 5 illrar!
risken att illern blir sjuk är minimal. man ska inte sluta vaccinera bara därför att den KAN bli sjuk.
stanna kvar 45 min efter vaccinering, håll koll på illern o ja LOVAR du ser om den blir dålig.

ja funderar på o kolla upp me nån kunnig vetrinär om de e värt att vaccinera Bilbo me de nya vaccinet. (men ja har inte bestämt mej än)