Snigelspår
Jag har ju hört om de fina "snigelspår" som illerhanar ibland lämnar efter sig när de markerar något de går över..
har även fått uppleva detta mkt. med mina råtthanar, något som jag inte tycker är så trevligt, men deras mysiga personligheter väger helt klart upp detta!
Nå, jag har en liten fundering.. fortsätter illerhanar med att lämna snigelspår efter att de har blivit kastrerade??
Alma och Alea lämnade också snigelspår när de brunstade… De gned/gled över något och lämnade kladdigt klet efter sig… så det är nog inte bara hanar förunnat att vara snuskiga ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

haha nej okej ;) men i och med brunsten kan jag ju förstå det.. men jag tänkte ifall hanar fortsätter med det efter kastering? Honor slutar väl med det efter kastrering?
Beror på… har en del hanar som går runt och drar sina icke existerande kulor på diverse saker, men det blir inga "spår" som med de okastrerade

ah, tack sarae, det var det jag undrade :)
Jag har en annan liten bifråga.. när man kasterar honor, det går visst att göra före och under första brunsten eller hur?
#4 yes det gör det. själv föredrar jag under brunsten, då man dels vet att honan är "mogen", samt att det blir lättare för en veterinär att få bort alla ovarierester då de är uppsvullna. Men det är inte alla veterinärer som vill göra det då, så bäst att kolla innan

aha okej :) har funderat över detta lite.. det har stått lite olika om hur man brukar göra.

#6: Anledningen till att det står olika är säkerligen den anledning som sarae skriver i #5 det är så olika på hur veterinärerna vill göra.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#6 okej.. men hur långt in i brunsten bör honan vara då? Alldeles i början, mitten eller slutet?

Det bästa är att höra med den veterinär som ska kastrera vad den vill. Så får man anpassa sig efter det.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ja klart.. men jag tänkte så att det inte är någon fara för honan? Om vetten skulle vilja vänta till slutet av brunsten t.ex..

Det finns ju inget direkt "slutet av brunsten". Honan fortsätter ju att löpa. Som Åsa säger, ta kontakt med en bra veterinär tidigt och fråga när de vill göra det. Så du inte ringer någon vecka in i brunst och de ville gjort det tidigare. Jag kastrerade min Pyret i högbrunst. Hon var en hitteiller från polisen. Det hade de inga som helst problem med att göra här. Men det finns ju ingen anledning att vänta så länge så att honan ev. hinner bli dålig.

Precis vad jag menade.. man bör nog ta kontakt med vett långt innan illern är halvåret och fråga hur de vill göra och sedan höra av sig igen när det närmar sig..
ska kolla runt lite i trådarna efter tecken på brunstighet.. då vet man ju en bit i förväg innan hon går i brunst.

Så fort hennes vulva börjar svullna då är hon har hon gått i brunst. En illerhona som inte är i brunst är ju i stort sett helt slät "mellan benen" men en illerhona i brunst svullnar upp ganska fort. Bara man vet hur en iller ser ut innan så har du inga problem med att se när hon går i brunst.

okej :) än så länge dröjer det ju innan man skaffar iller så jag har tid på mig att lära mig se det :)

#14 Oj, förlåt. Trodde att du hade en redan och funderade på när du skulle kastrera henne.
Men det är ju jättebra att veta saker och ting innan så slipper man stå där och se förvånad ut och undra vad som händer när det väl är dags!

haha ingen skada skedd ;) Hade själv reagerat likadant om en nybliven illerägare frågat :)
Jo jag tycker ju det :) Och jag vill verkligen inte vara osäker när jag väl har en liten lurvtuss här hemma. Det vore hemskt.. :S
Ska kanske fråga ifall jag kan få komma hem till någon sedan och se hur det ser ut irl, det borde underlätta eller hur? :)

Mina två kastrerade honor går också å drar sig lite här å var…av någon anledning =P Är väl fortfarande deras doft som gnids in…
#16 Om du menar att live få se hur en hona ser ut i brunst så finns det biler här på forumet i någon tråd om just det. Kommer inte ihå riktigt vilken och är för lat för att leta nu ;)
Googlar du på "ferret + heat" (bildsök) så får du upp några bilder. Det går inte att missa, och hur de ser ut innan kommer du ju att se ;)
Mina är kastrerade (hona och hane) och hanen "pungar" fortfarande och jag inbillar mig att det blivit mer nu de sista två månaderna.. Men det blir inte några snigelspår som det blev i brunsten, tack och lov! Honan kan vid sällsynta tillfällen göra samma sak. Antagligen så har själva handlingen/beteendet en stor betydelse, större än själva resultatet i kastraters fall ;)
Paulina
Her i huset er det både kastrerte hanner og steriliserte tisper. Men begge kjønn drar seg over diverse gjenstander for å markere seg. Men de setter ingen spor, i hvert fall ikke som jeg kan se, kjenne eller lukte.
Här har du en illerhona i brunst (visserligen på väg ur brunst, och som även hade vaginit), men så där stor är vulvan när de är i full bruns ungefär (finns dem som blir större också)

Oj tack för alla svar :)
#18 Haha ja enligt mig får de släpa pung hur mycket de vill så länge det inte blir en massa illaluktande spår efter ;) Det är det som jag har liite svårt för hos mina råttkillar.
#20 tack sarae! Jag ska ta och leta upp den där tråden också. Kan ju inte skada att kolla lite mer :)