Tingning av valp
Hej på er alla.
Ni som är uppfödare eller har planer på att bli eller liknande.
Hur gör ni med tingning av valpar?
En iller valp har ju sina riskveckor så att säga tills dom är ca 2 veckor gamla iaf.
men vissa tingar ut sina valpar redan efter någon dag och vissa kan man till och med tinga en valp hos innan dom är födda, alltså bara säga jag vill ha en hona och betala så får man första bästa hona.
Hur gör och tänker ni?
Jag kommer att ta emot intresserade innan parningen ens blir gjord men man kommer nog inte kunna tinga valparna riktigt fören dom är runt 4-5 veckor för då vet jag hur det är med dom riktigt och jag lärt känna dom lite mer som individer. absolute inte tinga dom innan dom är född eller bara e några dagar gamla iaf inte hos mig.
Men det skulle vara roligt att se hur ni andra tänker inom detta område.
Vill absolute inte har någon pajj kastning här om man inte tycker om det andra gör.
om en person gör på ett sätt som jag kanske inte skulle gjort så respekterar jag även deras sätt. tänk på det du oxå =)
jag tar emot intressenter på valpar från det att jag annonserat ut parningen. Sätter då upp folk på intresselista. Intresselistan innebär inte att man automatiskt får en valp. Utan först måste de bli godkända av mig innan de sätts upp på valplistan. Även där är det inte säkert att det blir någon valp, eftersom man inte vet hur många det blir i en kull. Man är välkommen att önska ett speciellt kön redan från början, men som sagt, det ´finns inga garantier. Bortingning utav individer gör jag först när de blivit 5 veckor, och jag ser hellre att köparna går efter personkemi än utseende etc när valpen väljs ut (yes, även här kommer jag ha åsikter, för att i största möjliga mån se till att rätt valp hamnar i rätt hem).

#1 jo men jag anser samma som dig. intresse för parningen vill man ju ha och sedan vill jag att personen väljer valp utefter personligheten den får och inte "jag vill ha en tomte hane" och sedan måste denna omplaceras för den är en trottsig kille med humör och det var inte vad personen ville ge sig in på så att säga.

jag gör som sarae.
tycker ni jag verkar kort så beror det på att jag bara har vänsterhand som fungerar. så jag skriver inte så mycket nu. och har svårt att få till stor bokstav.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#3 oj vad han hänt då skadat dig eller? men tack iaf för att du berättade hur du gjorde men på ett kort sätt =)

#4: japp skadat mig, även små hästar kan ställa till det för sin ägare om de trilskas tyvärr.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#5 jo dom kan ju de. men hoppas det inte är super allvarligt och att du snart är bättre igen. inte lätt att vara enhänt med djur, barn och hushåll.
I dom fall det behövs tingning så sker det nog hos mig ännu senare, dvs när valparna är ca 6-7 veckor gamla. I o m att urvalet av köpare är en lång process hos mig så har det hänt i vissa fall att tingning inte ens behövts utan hela betalningen har ordnats vid överlämnandet av valpen.
#3 Jobbigt att ha skadat handen, hoppas det inte är allvarligt. Men tro mig, det är bara träning som behövs. Det funkar faktiskt ganska bra att skriva med bara en hand, när man väl lärt sig hur man ska göra, hehehe.