Iller iFokus

Iller

Etiketterfärgpälsteckning
Läst 854 ggr
Marleneojol
2009-05-12 14:49
0

Silver

Är det någon som kan mycket om silverillrar?

Som jag har förstått det så är en silver bara en iller som har ökad risk för sjukdomar om dennes båda föräldrar också är silver.

Eller har jag förstått det fel?

Om ena föräldern är tex viltfärgad & den andra silver, är deras valpar fortfarande i riskzonen?

Finns det "bevis" på att silvrar oftare får sjukdomar än andra?

sarae
2009-05-12 14:56
0

Mycket hänger på huruvida silvern är en symetrisk tomte eller ej, samt om depigmenteringarna finns i huvudregionen. depigmenteringar förknippas med Waardenburg syndrom.. därav risken bland annat. Fanns tidigare ett mycket bra inlägg på illersverige om just depigmenteringar, men det går tyvärr inte att komma åt det. Finns mycket på nätet om just waardenburg, neuralcrest, och Kit genen

lite snabba länkar:

http://www.cypresskeep.com/Ferretfiles/Deaf.htm

http://www.geocities.com/wolfysluv/deaf.html

http://tech.groups.yahoo.com/group/Ferret-Genetics/msearch?query=waardenburg&charset=windows-1252

Faxlin
2009-05-12 14:57
0

Jag hör nog till dem som itne tyckeratt silver illrar är mer sjuka än andra. Ser inget hos dem som skulle vara något som hänvisar till fler sjukdommar än hos andra illrar.
Men jag vet att jag nog är rätt ensam om det.
Dock om båda föräldrarna är silver så kan det ge upphov till blaze och panda teckningar som inte är så bra. Dessa teckningar är de enda som jag köper som klarlagda riskteckningar. Och det är för att jag själv hittat så otroligt många uppfödare som föder upp jus blaze och panda som har stora problem emd dövhet på sina illrar. Där ser man det klart i skrift liksom från många som håller på. De skriver ut på sina hemsidor att de inte lämnar garantier på att valparna hör och sådant.
Därför väljer jag inte att para min silver med en silver till exempel.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ceciliaolucifer
2009-05-12 14:57
0

Att silverillrar skulle vara sjukare har jag aldrig hört talas om faktiskt.  Var har du läst den informationen?

Men vissa teckningar  och utseenden förknippar man ofta med sjukdomar, typ blaze kan indikera på att det finns dövhet osv. Ofta har silverillrar ngn form av teckning kanske därför du tror att silverillrar är sjukare än andra illrar? Det finns silverillrar utan teckning också, men jag har inte sett några. Men dom finns :)

Faxlin
2009-05-12 14:58
0

#1: Där fick du in ordet jag tappade, fläckarna i huvudregionen. ;-) Tack.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Fruttisen
2009-05-12 15:00
0

Vad jag förstått så är det inavel som har tagit fram alla fancyfärgerna som finns, där då sjukdomar i släktleden spelade mindre roll då man fick den färg man ville ha.

Så om båda föräldrarna är silver ökar ju chansen att de dåliga gener ploppar upp och yttrar sig som en sjukdom. Men självklart finns det ju viltfärgade släktled där samma sjukdomar förekommer.

Tål att nämnas är att skötsel/foder/levnadsförhållande säkert spelar lika stor roll i sjukdomsprognoser som just gener.

sarae
2009-05-12 15:02
0

det finns även de som säger att risken för NTD (neural tube defects/ disorder) hos valparna ökar när man parar två individer med mycket depigmenteringar alternativt 2 silvrar.

Marleneojol
2009-05-12 15:03
0

#1 Ok jag ska läsa länkarna!

#3 Jag läste ett gammalt inlägg om någon som blev kritiserad (på ett engelskt forum) för hon hade en silveriller. Så jag undrade varför det är dåligt att ha en silveriller om dom nu inte oftare har sjukdomar än andra. Om dom tex oftare har sjukdomar så skulle jag förstå mer varför hon blev kritiserad för det.

sarae
2009-05-12 15:07
0

#7 kan på ett sätt förstå dem om de var tänkta till avel. Sedan går även "skrönan" i england att om du parar 2 silver illrar me dvarandra så får du alltid aggressiv avkomma.

Här kan du se ett eempel på en kull efter risktecknade illrar samt illrar med riskteckning i linjen. (vad man kallar illrar osm har depigmenteringar i teckningen) http://iller.egetforum.se/forum/viewtopic.php?t=294

sarae
2009-05-12 15:11
0

ett annat kortfattat ilnlägg om just depigmenteringar och hur de blir "till"… tyvärr fungerar inte länken i inlägget längre ner, då det forumet blivit nedlagt. http://iller.egetforum.se/forum/viewtopic.php?t=81

Marleneojol
2009-05-12 15:11
0

#5 Ah, ja jag har undrat också varför tex cancer är så vanligt hos illrar. Inavel skulle ju förklara den biten. Men om det är lika vanligt hos alla färger så skulle det idag inte spela någon roll vilken färg man köper. (såvida man inte vet att det är 2 silver som är föräldrar då det är ökad risk). För numera känns det som att de flesta strävar efter en bra hälsa hos sina illrar och inte fokuserar så mycket på färg längre.

Marleneojol
2009-05-12 15:12
0

#8 Jag tror att hon hade illern som sällskap & inte alls till avel.

Marleneojol
2009-05-12 15:13
0

#8 Jag kunde inte se bilden, för jag har inget konto där. Får skaffa snart hehe

sarae
2009-05-12 15:14
0

#11 märkligt egentligen då silver, dews och gudarna vet vad i färg och teckningsväg annars är rätt populärt i england.. då engelska illrar aaaaaaldrig är sjuka (suck från min sida)

sarae
2009-05-12 15:16
0

#12 ingen bild… utan en väldigt intressant tråd.. tar inte många sekunder att bli medlem ;)

Marleneojol
2009-05-12 15:26
0

#14 Hehe ja jag ska bli medlem men jag höllt på att läsa länkarna jag fick längre upp :)

Fruttisen
2009-05-12 16:49
0

#10 Tumörsjukdomar är väldigt vanligt hos de flesta djuren! För att inte nämna hos människan- där var tredje person statistiskt beräknas få en tumörsjukdom någon gång under livet. Arv spelar en stor roll, men kost/miljöförhållande har stor del också!

Marleneojol
2009-05-12 17:02
0

#16 Ja det är ju det tyvärr. Men varje sjukdom har ju en förklaring. Många människor får ju cancer av rökning eller för mycket solande tex. (som du själv sa..kost/miljö har stor del) Därför menade jag att inavel kunde vara en förklaring i illrarnas fall.

Pirjo
2009-05-13 14:51
0

Illern som art är ju väldigt cancerbenägen (står i dom flesta veterinärböcker) så grunden ligger nog mera där,att situationen sen förvärras av div experiment med färger, pälslag osv samt inavel brukar ju vara slutresultatet när människan börjar "avla". Och så har vi det som #16 säger, miljöförhållanden. I o m att vi människor sällan har möjlighet att hålla illrarna i en "naturlig" miljö så påverkas dom nog också förekomsten av olika typer av cancer på själva djurhållningen, div miljögifter, föda, ljus/temperatur osv.

Pirjo
2009-05-13 15:00
0

När det gäller att para silver/silver så har man sedan urminnes tider aktat sig för det - tidigare sa man att silver bar på en "dödlig gen" som gav valparna skador och var orsak till att kullar dog, numera vet man att det handlar om någon typ av NTD. Så kunskapen om riskerna med att para silver/silver har funnits länge t o m i Sverige, men hos hemuppfödarna har man lärt sig det först på senare år.

Men jag har  själv haft en silvertomte och också en tomte som ljusnade till silver med åren och en del kompisar också har alt har haft silvertomtar och tomtar och inte upplevt att dom varit på något sätt sjukare än andra, snarare tvärtom. Vet ej vad det beror på att våra varit såpass friska som dom varit.

Marleneojol
2009-05-13 15:05
0

Ja det låter ju helt logiskt!