Iller iFokus

Iller

Etikettuppfödare
Läst 2708 ggr
EmmaSkoog
0

Uppfödare *** ********

Tänkte hörra om någon har iller ifrån *** ******** i *******. och om ni har några bilder på dom illrarna?

*redigerat av sajtvärd*

[Cute]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja jag har en hane som heter Rocky född 4 September 2005..

EmmaSkoog
0

Jätte fin! Fick du med stamtavla när du fick honom? :)

cacao
0

Jag har illern Blixtra, sitter på lånad dator just nu så tyvärr har jag ingen bild men bilder på henne finns i mina album på min profil här på iFokus.

Vi fick ingen stamtavla, bara ett kort där mor, far och födelsedatum var ifyllt. Valpen såldes också ovaccinerad och ej chippad.

Hon var och är än idag lite småskygg, ingen "kel-iller" och har varit svår att "tämja" och få rumsren. Annars är det en mycket speciell och söt dam!

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

EmmaSkoog
0

okej!

[Cute]
0

#2 Nej fick ingen stamtavla bara det lilla gula kortet med mor & far.

Rockys personlighet är lite speciell då han är en mans iller, för honom gäller bara matte.. Alla andra naffsar han på & är inte alls bekväm med.

Men alla illrar är ju olika! :)

EmmaSkoog
0

Okej!

Finns det inte fler som har illrar ifrån ***?

Faxlin
0

Jag har tre stycken därifrån. Det är Stella, Eris och Mirra. Det finns kort på dem på min presentation på min sida.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

EmmaSkoog
0

Okej!

sarae
0

Jag har Ludde och Dweia därifrån

EmmaSkoog
0

hur ser Dweia ut?

sarae
0

#10 som en tjock skogsmus :P Jordens största öron, spetsigaste nos, och världens tjockaste mage ;)

Royalz
0

Är han en seriös uppfödare? :D

cacao
0

Vi kan säga så här.

Illrarna bor utomhus i minkburar. Ägaren ser ut att vara mån om sina djur och dom vi såg var alla friska. Uppfödaren har i många år fött upp och arbetat med iller och mink vad han berättade.

Skulle jag köpa iller idag så skulle det definitivt bli en iller från en uppfödare som föder upp sina illrar i hemmiljö/inomhus och hanterar sina valpar från dom är nyfödda samt säljer dom registrerade/ev chipade.

//Suss

Aviendha
0

Som tillägg kan jag säga att minkburar är små. På tok för små sett till de lagliga måtten för att hålla iller.

EmmaSkoog
0

Jag har oxå en iller pojke därifrån och han älskar att bitas i ansiktet han blir förbanad om man piper med en pipleksak. han är väldigt mager och man kan känna hans revben. / Tycker väldigt synd om honom för han går inte upp i vikt.. :(

[jenkass]
0

vi har den mörka skönheten Tuuva därifrån (fyller 2 år i maj) helt underbar tjej, älskar att gosa och vaknar alltid när någon kommer på besök och ska hälsa. har aldrig bitit någon (om nu det är relevant)

cacao
0

Helt rätt, minkburarna är ej av lagliga mått.

//Suss

EmmaSkoog
0

Tänk om alla som har syskon till illrarna skulle ha en träff va roligt det skulle vara!

sarae
0

#18 HAHAHA det skulle nog bli världens största illerträf.. garanterat… tror inte man kan svinga en dö katt (ursäkta uttryket!) utan att träffa en släkting till dessa illrar :)

EmmaSkoog
0

Det här är min iller som oxå kommer ifrån *** ******** som jag berättade i nr 15

*redigerat av sajtvärden*

EmmaSkoog
0

#19 hehe det finns säkert en massa syskon och släkt till våra underbara illrar :  ) det kanske skulle bli sveriges största illerträff då!

NathaliiieA
0

vilken?! :P

Bilden borttagen av sajtvärden då vi inte jälper till med att hänvisa folk till de som föder upp på detta sätt som denna uppfödare gör. Alltså farmare.

EmmaSkoog
0

Den! -->

Bilden borttagen av sajtvärden då vi inte jälper till med att hänvisa folk till de som föder upp på detta sätt som denna uppfödare gör. Alltså farmare.

emoflickan
0

Jag har två härliga grabbar med stor personlighet från *****, bilder finns på min sida, Tjabo och Gimli.

*redigerat av sajtvärden*

EmmaSkoog
0

Okej!

Illemann
0

har en underbar go kille därifrån :D Tog jätte lång tid att få honom att bli bitfri, vilket han är just nu till ungefär 98% tycker fortfarande om att tugga på mina öron och bitas i näsan när jag ligger och sover :P Älskar honom fruktansvärt mycket, och skulle inte byta honom mot någon annan! Anledningen till att jag själv köpte honom från Jan karlsson var att det var den enda iller annons på valpar jag hittade på internettet, och blev helt kär i valparna… men nu vet jag att det finns många fler uppfödare!

Illemann
0

blev fruktansvärt ledsen då jag så hur minkarna lever! Även om de ska pälsas tycker jag att det är fruktansvärt synd att de ska leva såhär, och i små burar! illrarna hade i och för sig mycket större bur än minkarna, men håller fortfarande inte lagliga måttet på 5 kvm…

för er som int vet hur minkarna bor lägger jag ut en bild, så ni får se…

Soffi
0

Även vår Lucifer är från *****. har bilder på min sida.

Startade en liknande tråd för länge sen, men du kan ju kika på den om du vill :)

http://iller.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=b16ef048-494d-44bd-986f-b8ac102912cc#threadlist-anchor

JossanH
0

Min farror Pegasus är därifrån. Han fyller 5 år den 24 Maj.
Efter ett veterinärbesök för ett tag sedan kom veterinären fram till att han antagligen lider av lymfom.. :(
Jag kommer aldrig mer att köpa iller uppfött i minkbur.

Sajtvärd på Iller.ifokus

EmmaSkoog
0

Okej vad är Lymfom?

Stackars lilla pojke :(

sarae
0

#30 titta under artikelfliken, så hittar du artiklar angående cancer på iller (lymfom = en cancer typ)

StickyKitten
0

Min pojkväns tjockis är därifrån. Han är världens snällaste, 100 % bitfri och jättemysig =) Har aldrig varit några problem med honom.

StickyKitten
0

Fluffig <3

Samma tjockis som ovan…

Pirjo
0

En liten fråga - vilka namn är det tillåtet att nämna här? - namnet i den här tråden vet jag verkar ok eftersom det står var och en fritt att göra det och då hänvisas det inte till PUL, men jag har också sett en annan tråd där det i rubriken används ett personnamn och det verkade också OK.

mandariiin
0

#35 har oxå funderat på detta då en annan farmares namn censureras med *. och jag förstår då inte varför denna tråd inte censurerats….

Pirjo
0

Jag har förstått att det här namnet är OK att nämna eller i alla fall ange så tydliga beskrivningar att det enkelt går att ta reda på vem personen är (vilket är likvärdigt med att ange namn), men att namn på andra inte är OK. Så långt är jag med. Men nu verkar det ju finnas fler vilkas namn får nämnas rakt av….så jag är lite nyfiken på vilka namn som får nämnas och vilka som inte får nämnas.

FerretCrow
0

verkar tyvärr som alla farmare är ok att slänga ut namnen på bara för att sajten inte stödjer dom….

mandariiin
0

okay, hoppas att Åsa inte blir arg, hon får redigera.

Det finsn en tidigare tråd när ******* nämndes, och hans namn redigerades bort direkt.

Och som jag har förstått det så räknas iaf *******, *** och *** som farmare.

Faxlin
0

#35: det är lite svår fråga det där. tyvärr.
Saken är den att jag av respekt till reglerna tar och sätter * istället för namnet på en viss sorts uppfödare. Detta då vi enligt reglerna inte hjälper till att få folk att hämta valpar därifrån.
Denna tråd fick vara av anledning att det är en medlem som har en iller därifrån och vill prata med andra som har det.
Så jag tog besslutet att detta inte var en elak tråd och inget som skulle skada varken iFokus eller den namngivna. Således så fick namnet vara kvar. Lite som när folk tidigare har frågat efter om någon har släktingar till sina illrar som kommit från Leeloo eller Pirjo elelr ja du förstår, andra uppfödare här inne helt enkelt.
Så blir det här en medlem som söker släktingar till sin iller. Och i mina ögon är alla illrar lika mycket värda och deras hussar/mattar måste få en chans att fråga efter släktingar oavset vem som fött upp deras iller. Ibland (eller okej  ofta) så spårar sådana trådar ur direkt, och då redigeras de. Men jag lever på hoppet att det ska gå någon gång.
Hoppas detta förklarar lite bättre hur jag tänkte.

Mvh Åsa Faxlin sajtvärd

Audiatur et altera pars

Faxlin
0

Kan tillägga att jag missat denna tråd sedan och att den urartade. Så denna ska redigeras med att man tar bort namnen. Ledsen att jag missat.

Mvh Åsa Faxlin sajtvärd

Audiatur et altera pars

mandariiin
0

jag redigerade själv :) hehe.

med respekt till dej åsa, så slipper du sitta och redigera all inlägg Tungan ute

mandariiin
0

men då är det alltså okay om jag försöker hitta syskon till mina illrar från den ena farmaren?

Pirjo
0

#40 Men t o m i trådar där man söker efter syskon osv så kommenteras det ibland friskt om just den uppfödarens avel osv, nästan som  "att utpeka någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämna uppgifter som är ägnade att utsätta denne för andras missaktning" utan att tråden egentligen "spårar ur"?

Åsa, inte meningen att orsaka dig något jättejobb med att nu redigera - för min del kan det ju stå kvar. Jag undrar bara lite om just var, hur och när det är OK att nämna namn eftersom jag själv i möjligaste mån hittills försökt att undvika att ange namn överhuvudtaget.

Pirjo
0

Märkte att jag uttryckte mig lite luddigt, alltså t o m i trådar där man söker efter syskon så kommenteras det friskt om den uppfödares avel vars valpar det gäller, dvs detta gäller både farmare och hemuppfödare.

Faxlin
0

Du har rätt Pirjo, även i trådar där man söker syskon förekommer det om den personens avel. Och det är då jag skulle se det och redigerat namnet i denna tråd. Speciellt nu efter noll tolleransen. Men jag missade det. Det är ingen giltig ursäkt jag vet det. Och i natt hann jag inte. Men jag sätter mig och redigerar i denna tråd nu. Alltså får namnet stå med i trådar där det bara söks efter släktingar. för självklart måste alla ha samma rätt att söka släktingar.

Om ni ser att jag missar, snälla hjälp mig med att berätta det för mig, ett pm från någon betyder mycket sådana gånger antingen till mig eller någon av medarbetarna.

Mvh Åsa Faxlin sajtvärd

Audiatur et altera pars