Dead ferret sleep
Kommer inte på någon passande svensk benämning, men tänkte det kunde vara lite kul att dela med sig av detta sköna (fast ack så skrämmande) fenomen. Hurpass vanligt är det? Hur reagerade du första gången?
Så - har du stött på en död-sovande (låter lite skumt) iller?
_No way! Yes way!
Nähä. Det där misslyckades totalt. I.fokus hängde sig och vägrade skapa en undersökning för mig 
_No way! Yes way!
Jag var livrädd första gången. Stod och skakade min tjej men det hände ingen. Men när jag gjorde mun mot mun så bet hon mig i näsan. Något paff vart jag att hon extremt grinig går och letar upp en ny sovplats.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

finns någon film på you tube med en liten albino tjej som är totalt "död". orkar inet leta upp filmen, men det ska finnas någon länk här inne till den. så någon annan kanske orkar hitta den…?
Det där har Irma aldrig gjort. Hon light-sover alltid. Attack vid minsta ljud! Precis som kissarna…
Det har hänt mig ett fåtal gånger, alla med Chade. Första gången så trodde vi verkligen att han var död. Skakade honom och försökte lyssna/känna efter hjärtslag men i paniken så kännde jag inget och började gråta när han plötsligt sträcker på sig och gäspar.. Läskigt!
Paulina
nej har aldrig upplevt det själv, men det är läskigt, som mandariiin sa så finns det klipp på youtube. sitter på så dålig data så jag kan inte leta upp det på youtube :P

Det är ett ständigt återkommande fenomen här hemma för Noel. Han är den enda som inte hör varken pipljud, dammsugaren eller liknanade när han sover.

Min förra iller kingen var expert på det där. och han var min första iller så jag var säker på att han var dö. jag började grina och då titta han upp på mig den busen =P även miilo gör detta

Jodå det har hänt ofta. Kan säga att våran Doris skrämmnde rätt många besökare på husdjursmässan i Kista när hon var i det tillståndet.
Var flera som verkligen trodde jag hade tagit med mig en död iller och visade upp.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#3 Jag antar att du menar detta klipp?
Jag visste om att illrar kan sova riktigt djupt och hade bl.a. sett detta klipp innan jag skaffade Maja. Dock har hon varit en väldigt lättsovare, det krävs knappt mer att man kollar på henne så vaknar hon. Det var nog därför jag blev så rädd i förrgår. Tog ut henne från sin tunnel när det var medicindags och hon hängde helt lealös i handen. Jag blev så orolig att det var något med insulinomet som börjat spöka. Till slut började hon dock öppna ögonen, lapade i sig medicinen på ryggen, gäspade och hoppade ner till matskålen. Matte lättad, slutet gott.
_No way! Yes way!

Haha Nisse gor det ibland efter att han har fatt massage, da kan man gora precis vad som helst med honom :P
// Amanda
Oja, det har hänt många gånger. Senaste gången var för någon vecka sedan när Funny sov stenhårt.
Eftersom hon är min gamling på 6 år nu så blev jag livrädd att hon var i koma eller nått, så jag hade hjärtat i halsgropen när jag försökte väcka henne.
Sara

Jodå, Monty skrämde livet ur mig första kvällen med illrarna. Vi hade åkt hela vägen från Stockholm ner till Malmö. När vi kom hem så lekte vi lite och sen hittade jag Monty liggandes livlös på ett badlakan mitt på golvet. Fick full panik, skakade om honom och försökte höra om han andades när han till slut vaknade och undrade varför det var så mycket ståhej omkring honom. Boston kan sova tungt också, men inte lika tungt som Monty - Har dammsugat runt denna knasiga iller. Dock somnade Boston en gång och jag passade på och fota honom i olika ställningar och platser utan att han vaknade en enda gång.
23:e inlägget
http://iller.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=095656a9-6e1a-433d-a2eb-207f96f936de
Jag har haft såååå tur jag hade läst så mycket om dead ferret sleep så jag fick panik inombords började inte skaka eller något (det är för övrigt MissTake som alltid sover så djupt) jag kollade andning och hjärtslag och sen väckte henne försiktigt, hittar jag henne så idag så bär jag runt på henne försiktigt så inte nacken ska hamna i en konstig position.
Men besökare blir ju skärrade.
Exat som både Nanooq och Kahn gör, kan hålla på hur länge som helst med att få dom att vakna till liv. Första gången det hände hade jag deffenitivt panik, tror t.o.m att jag ringde någon av mina illervänner för att höra vad som pågick med dom. Första gången jag såg det var när Laban som då bara var ca 4 månader gammal sov så jag inte fick liv i honom.
Har opplevd det noen ganger her hjemme, og jeg blir like redd hver gang. Deretter blir jeg like glad når de små våkner, og så absolutt ikke er døde.

Mina har gjort det när dom var små men ju äldre dom blivit desto mindre har det blivit av illersömnen.

#10 ne, det var inte det klippet jag menade, men det där var oxå ganska härligt 
det jag har sett så är det en tjej som står och håller sin iller i famnen samtidigt som killen filmar.
#18 klippet med en tjej som står med en albino och vickar på den så huvudet flänger hittan och dittan?
När Athlaz sov så första natten hos mig sov han så. Jag satt och pratade med en kompis i telefonen och jag började klappa på honom för att sen ta upp honom i knät och han bara hänger "död" i handen så jag skrek rakt ut och började skaka i honom då började han efter en stund sträcka på sig och gäspa. Hjälp, vilken panik jag fick!
Det har hänt en gång sen Kentucky flyttat in. Vi skulle gå ut på en promenad, men eftersom hon sov så hårt fick hon stå över promenaden. Så när jag och Cato kom hem möttes vi av en extremt arg Kentucky som inte fick följa med. Så det var bara att sätta på sig skorna igen ^^
Videon på illern påminner tydligen på mig när jag sover, fast jag kan även sluta andas. När jag och min pojkvän träffades började han plödsligt skaka om mig mitt í natten tills jag vaknade. Nu är han så van så han skulle väl inte märka om jag verkligen var död ^^
Mvh Jenny
#20 Sådan herre, sådan hun…iller 
_No way! Yes way!

Salami sover ofta på detta komatösa vis. Men smyger jag ut i köket och öppnar kylskåpet, är han där på 2 röda sekunder =))
#20 Någonting sånt ja
Haha
Mvh Jenny

#19, precis!