Iller iFokus

Iller

Etikettkunskaps-trådar
Läst 2348 ggr
nich
2009-04-23 17:35
0

luckar dom ???

hej hej jag undrar om illrar luktar,,, vad dom luckta,,och hurstarkt lucktar dom,,,jag har hart råttor förut men jag gav bort dom för att mamma o pappa klarade inte av doften.. men jag vet att alla djur lucktar,,jag har marsvin nu o dom lucktar lite grann men inte så mkt,, men nu vill jag oxå ha iller men vissa säger att de lucktar sjukt äkligt och sjukt starkt och vissa säger att dom lucktar ungerär lika svagt som marsvin gör och om jag köper iller så vill jag ju inte lämna tillbaka den när jag har kärat ner mig i den för att mamma o pappa klagar på luckten

jag vet att man kan vänja sig vid luckten men jag vill veta hur dom lucktar innan jag skaffar några om jag ska göra de

jag e jätte tacksam om du svarar…

Faxlin
2009-04-23 17:42
0

Det bästa du kan göra är att ta med mamma och pappa till någon som har iller. Då kan de i förhand ta beslut om vad de tycker om lukten.
Annars åste jag säga att jag inte tycker iller luktar speciellt mycket. Så länge man inte tänker på en brunstig hane. De luktar väldigt mycket och inte direkt hallon om jag säger så.
Kan hända att det är den lukten som de tänker på när de säger att en iller luktar sjukt mycket och äckligt. Inte ens jag som har flera stycken tycker att brunstiga hanar luktar gott. ;-) Fast jag vet att många tycker om deras doft med, men jag hör inte dit.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Bogey
2009-04-23 17:47
0

Illrar luktar lite , men inte värre än hund. Om man sen föredrar hunddoften eller illerdoften beror ju på.

En brunstig iller, och då framförallt hanar, kan lukta hemskt mycket däremot. Dessutom kan en brunstig iller vara extra bitig så därför kastrerar man oftast illrar som man inte ska avla på när de blir könsmogna. Nuförtiden kan man välja att kastrera med operation eller hormonchip (måste dock förnyas med jämna mellanrum)

Sen har ju illrar analkörtlar och kan skunkfjärta och det luktar INTE gott, men det händer som tur är inte alltför ofta och det går över ganska fort.

Edit: Som #1 säger så ett besök är aldrig fel. Om du talar om vilken del av landet du bor i så ska du se att det snart dyker upp erbjudanden om besök här i tråden

FerretCrow
2009-04-23 18:30
0

jag kan säga att hellre en brunstig hane som luktar än en blöt hund texempel =P

ferretgirl
2009-04-23 19:11
0

Kan väl säga så mycket då jag själv har haft råttor, att dom luktar förhållandevis lite om du jämnför med iller. Inte för att jag själv tycker att iller luktar speciellt starkt, men om jag ska jämnföra det med råttor så är dom luktlösa tycket jag. Men nu rensade och tömde jag deras burar 1gång/dag, och mina råttor gick på en toalåda med kattsand i vilket man kan träna dom att göra. Normalt har man råttor på spån, och det är spånen som drar åt sig kisset som sen i sin tur luktar. Och jag håller deffenitivt med #3# att jag har hellre en brunstig illerhane än en blöt hund som luktar skit illa.

Saga85
2009-04-26 20:55
0

Jag skulle också rekommendera ett besök. Som sagt så luktar ju alla djur mer eller mindre. Iller tycker jag iof inte luktar lika mycket som t.ex. hund eller bur med gnagare, men alla tycker vi olika.

Min syster tar gärna och borrar in näsan i illerpäls för att hon tycker det luktar mysigt. Min mor tycker inte det luktar särskilt gott med iller, men hon tänker inte på doften särskilt mycket förutom när hon håller illern i famnen eller om man skakar på någon av illerfiltarna.

Theres
2009-04-26 21:39
0

Min mamma och pappa klagar på hur JAG luktar t.o.m när jag har hållt i en iller…

golf.ifokus.se

nich
2009-05-08 22:50
0

okej tack till alla som skrivit men men lucktar dom värre en råttor????

LinaN
2009-05-08 22:58
0

#7 jag personligen tycker att själva djuret i sig luktar inte så mycket, men sovplatser och strö luktar.

Råttorna jag hade luktar mer än mina illrar.

Men sen är det ju kroppslukten också hos djuret. Där luktar väl illern mer men de luktar ju inte illa (om de inte brunstar) de har sin honungslukt medan råttor mest bara luktar råtta.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

nich
2009-05-09 14:22
0

okej okej <333 då vet jag    tackar

becka89
2009-05-09 14:37
0

Vi har både råttor och illrar, Våra illrar luktar mer men det mesta beror på våran brunstiga hane  då han luktar väldigt mycket, innan hade vi bara en hona och råttorna och då var det råttorna som lukta mest

nich
2009-05-09 14:39
0

okej för alla säger alltid att illrar lucktar värst

[LiisaDagger]
2009-05-09 14:39
0

Mina kastrerade honor luktar bara gott Glad

nich
2009-05-09 14:40
0

okej<333333