Iller iFokus

Iller

Etiketterfärgpälsteckning
Läst 586 ggr
Stj3rnfallet
0

Vilka färger?

Hej!

Är lite nyfiken bara =) Såg den här annonsen och jag undrar vilka färger de har.

http://www.blocket.se/vi/9778250.htm?ca=1_8_s

Vet att ena är viltfärgad, men de andra har jag ingen aning om :P Väldigt söta iaf =)

Borgarn
0

Dom två till höger är viltfärgade/bruna, och den längst till vänster är Albino =), den tredje illern från höger, ser ja inte riktigt, då ljuset lyser lite för starkt, antingen en ljus viltfärgad iller eller en pastell färgad iller =)

Theres
0

albino… konstigt ljus på de andra med de ser väldigt vitfärgade ut tycker jag :D har ingen aaaaning, är det en mörk pastell?

golf.ifokus.se

Faxlin
0

Hmm, nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra här. Det är enligt bestämmelserna på sajten förbjudet att lägga in dessa annonser från dessa farmade illrar.. Säg till mig när du tycker du fått tillfredsställande svar på dina frågor så plockar jag då bort denna tråd.
Ledsen men sant.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Stj3rnfallet
0

#3 Oj, det visste jag inte =/ Ursäkta då!

Faxlin
0

#4: det är ingen fara. Inte lätt för dig att veta då du är ny här. Därför jag lät den vara kvar tills du känner at du fått de svar du vill ha;-)
Inga sura miner härifrån. Bara ett litet påpekande. ;-)

Audiatur et altera pars

sarae
0

Hiihi det är inte lätt att veta ;) Jag tror nog Åsa har överseende med det en stund i alla fall ;) Om du vill se fler färger kan du titta under artiklar, där finns en srtikel om olika färger..annars kan du kolla denna franska sida, där finns de flesta iller färgerna som finns tror jag…men många av dessa färger finns dock inte i sverige…men kan vara kull att se ;)

http://passionfurets.free.fr/les_sortes_de_furets.htm

JossanH
0

helt klart 2 viltfärgade, en pastell och en albino.

#6 …men många av dessa färger finns dock inte i sverige… Och glada är vi för det!! Eller hur!

Sajtvärd på Iller.ifokus

sarae
0

ooh ja!!! det kan jag hålla med om….inga dalmatiner illrar här inte ;) Däremot finns det en helsvart där som jag spanat in…så den tycker jag i alla fall att jag kan få ;)

JossanH
0

#8 haha, ja dom helsvarta är fina! såg en på viking Ildern som hade en sån! Men vad jag minns från något jag läste för länge sedan så härstammar dom mörka illrarna från 2 olika led. Du har antingen framavlade mörka med vildillerhärstamning och dom ska vara mer "naturligt" mörka och ha väldigt fin päls. Sen så finns det dom här jättemörka illrarna som härstammar från "extremavel" och är därför inte bra dom heller, precis som dom hårt avlade tecknade illrarna.

Ska se om jag hittar vart jag läst detta…

Sajtvärd på Iller.ifokus

sarae
0

oooh….suck…hemskt vad vi människor gör egentligen! hade varit jätte intressant att läsa det om du hittar! Vill verkligen ha en extremt mörk iller men då ska det vara naturligt!

holtz
0

Åsa, klarlägg för mig lite nu ;) Så annonser från blocket med iller som inte är från farmar kan man lägga in, eller menar du inga annonser med iller från blocket överhuvudtaget? :S :P

Madde
0

Det är farmar illrar som åsa talar om. De vill vi inte ha här på iller.ifokus.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Theres
0

så om nån här skulle köpa en iller av "Lennart" så skulle inte ni vilja veta av den personen å den illern? :D

golf.ifokus.se

sarae
0

#13 jag har mina egna åsikter om lennart… å dem e det bäst att jag håller för mig själv men risk för fula ord och avstängning ;)

Att folk köper illrar av honom kan man inte bli arg på dem för ;) Okunskap är inte olagligt, och inte en anledning att bli arg på någon för ;) Men om man däremot åker tillbaka och köper fler så kan man inte förvänta sig några jubel eller ovationer från mitt håll…jag tycker helt enkelt att man skall bojkotta honom.

Theres
0

men där är väl ändå bättre att de illrarna får bra hem av illerkunniga än av folk som sätter de i bur och endast använder de för jakt?

menar om man bojkottar honom så KANSKE han slutar som uppfödare/farmare av illrar, men om han inte har några planer på att sluta som det även om ingen seriös köper illrar av honom så är det väl ändå bättre att ge dem bra hem? =)

golf.ifokus.se

Faxlin
0

#13: _så om nån här skulle köpa en iller av "Lennart" så skulle inte ni vilja veta av den personen å den illern? :D 

Självklart är den personen välkommen här och illern också. Lika välkommen som någon annan. Men vi vidarebefodrar inte hans annonser eller andra farmares annonser här inne. Eftersom jag inte vill uppmuntra någon att köpa iller där.

#11: _Åsa, klarlägg för mig lite nu ;) Så annonser från blocket med iller som inte är från farmar kan man lägga in, eller menar du inga annonser med iller från blocket överhuvudtaget? :S :P

_Japp nu klarlägger jag lite ;-)
Annonser från blocket får läggas in här så länge det inte är på farmade illrar. Alltså de som farmarna själv lägger ut, eller de lägger ut genom bulvaner.
Men om någon äger en farmad iller och sätter ut den på blocket får den hamna här.
Hoppas det är svar på dina funderingar.

Audiatur et altera pars

JossanH
0

#15 efterfrågan styr produktionen! köper ingen är det inte lönsamt. om alla tänker att man gör illern en tjänst o många köper så kommer farmarna föda upp fler illrar som kommer hamna både i bra och dåliga hem, och det kommer alltid tillkomma nya avelsdjur som får tillbringa hela stt liv i lilla buren. Om ingen köper därimot så finns det ingen anledning att föda upp så mycket illrar för farmarna…

Jag tror nog inte att folk som köper farmarillrar blir bannlysta här, men i.fokus vill inte hjälpa farmarna att få sålt på sina valpar för att efterfrågan ska minska så att produktionen ska minska!

Sajtvärd på Iller.ifokus

[tiiia]
0

är det inte så att problemet med att ha jakt illrar är att illrarna är framavlade att vara lite mer agressiva ? och det är nog kanske därför de inte rekommenderas som sällskapsillrar? är inte riktigt säker, skriver bara vad jag tror.

Eg är det väl kanske bättre att se till att alla som köper jakt illrar (och ska ha som sällskapsillrar) måste kastrera dem och inte avla på dem som sällskapsillrar? om ni förstår hur jag menar?

JossanH
0

åsa hann först… =)

Sajtvärd på Iller.ifokus

holtz
0

# 16 hihi ;) Okej, tack Åsa. Lika bra och fråga för mycket :P

Theres
0

Melwin är ingen farmar-iller, MEN han annonserades ut som jakt eller sällskapsiller. Han är okastrerad och lugn som en filbunke. Så jag tror inte jaktillrar är mer agressiva… Tror… Men han sa att Melwin och hans syskon tydligen var lite för stora för jakt, för då skulle man tydligen ha små illrar som kom in i alla hål och så…

Och nu menade jag OM det inte spelar nån roll ifall vi köpar av Lennart eller inte, menade OM han ändå föder upp ex andtal illrar per år för han alltid blir av med dem på nåt sätt… Då är det bättre att ge dem ett bra hem…kanske…

golf.ifokus.se

Faxlin
0

#21: Tyvärr ser många på det på det sättet. Att om dom nu ändå föder upp 50 valpar per år (är nog mer hos vissa) så är det bättre att jag räddar en liten valp så får den ju det bra. Men alla som tänker så gör att affärerna funkar. Ingen efterfrågan = ingen markand. Om ingen köper av dem har de ingen anledning att föda upp.
Så genom att strunta i att "rädda" en valp så kan man i långa loppet rädda hundratals. Därför uppmuntrar jag inte farmar köp.
Men i privatpersoners ägor är alla illrar välkomna här. Jag älskar alla illrar. Därför är alla välkomna. Jag vill av samma anledning inte se bur uppfödda illrar alls.

Audiatur et altera pars

JossanH
0

#21 att vara farmariller behöver inte betyda att dom är aggresiva på något vis. Det är bara det att dom sitter instängda i små burar och föds upp mer eller mindre för att tjäna pengar på..  Så han är uppfödd inne Melwin? Och den här uppfödaren använder iller till jakt som han håller inne? låter väldigt ovanligt!

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

Sorry thessan hann inte se att tiiia skrivit om aggresiviteten.. Nej, dom behöver inte vara mer aggresiva. många som använder vissa utav sina illrar till jakt föder upp illrar som fungerar utmärkt till sällskap och dom avlar likamycket på färg och trevligt temperament som "vanliga" tamilleruppfödare. men visst finns det jaktillrar som är betydligt vassare. Men det är ingen regel. det är ganska populärt nu för tiden att köpa jaktillrar…

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

och som en liten parentes till mitt förra inlägg så är illrarna snälla och samma "häftiga" färger som rena tamillrar MEN faktum kvarstår att föräldrarna till dessa illrar sitter hela sina liv i små, små burar och deras lycka är när dom, någon gång emellanåt, får följa med på jakt…

Sajtvärd på Iller.ifokus

Theres
0

Ja, Melwin är ingen farmariller.

Melwin är bara resultatet av en flickas 2 illrar =) (Hon var typ 15, tror inte hon tänker på att ha en iller-farm)

golf.ifokus.se

Stj3rnfallet
0

Haha, det gick då fort att få massor att skriva här :P Jag vill också ha en iller :) Synd bara att det inte går nu =/ Pastell är en väldigt fin färg tycker jag, men nog är vilt färgade också väldigt väldigt fina :)

sarae
0

har själv en förkälek för viltfärgade…de känns så naturliga ;) särskilt en riktigt mörk viltfärgad! (smyg dreglar lite här borta!)

emoflickan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#28,Sara, såhär? ;))

sarae
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

gaaaaah sluta!!! inte frodo bilder! jag dreglar ju ner hela tangent bordet här hemma! Han e ju så vacker! suck….vil ha halten är HÖÖÖÖG här hemma! Vill du byta?

jag kan erbjuda en sån här…..har för mig att du gillar stora killar?

emoflickan
0

hahaha. han e så lik Gimli på den bilden :) fast gimli ser ut sådär året om, PÄRON!! ;) just nu kan du få Frodo haha, han driver mig till vansinne varje dag :P nu e han iofs ganska ljud i ansiktet med sin vinterskrud, så snygg så :)

sarae
0

jamen va bra! jag tar honom gärna! hihihi…

ja, stitch ser mest ut som han svalt en rugby boll….tjock om magen men smal upptil…

emoflickan
0

haha det säger du nu ja, efter en vecka med frodo skulle du be o bööööna om att få lämna tebaks honom *le* han är minsann en liten jävel. men söt så jag förlåter det mesta hehe. det bästa är att han e så stor nu att han inte lika lätt tar sig upp ÖVERALLT som han gjorde förut och det är så skööönt :)

sarae
0

hahah! ja jag har en egen liten djävul här hemma….Buffy..liten å ettrig….vill du byta i en vecka? Vi kan ju se vem som ger upp först! hihi

Faxlin
0

VA?? Tänkte du byta bort Stitch?? Chockerad gammelmatte här lååångt ifrån dig (vilket du ska vara glad över nu) Skrikandes

Audiatur et altera pars

domiino
0

hey sara, ska du byta stich ska han hem till mig! jag lovade mamma att OM hon skulle gå bort innom de närmsta åren så MÅSTE jag ta upp kampen att göra stich till en MAN! och det tänker jag göra, militärcamp och känger med en flaska öl = en riktig man =P

Faxlin
0

Men Stitch är ju min bebis ju ;-)
Men okej kanske då domiino ;-)

Audiatur et altera pars