Hona eller hane?
Sammanlagt har jag haft 3 illrar i mitt liv varav 2 är i livet. Alla de 3 har varit/ är hanar. Nu står jag i begrepp att köpa min första hona och min fråga till er; är det nån större skillnad mellan könen i temperament, lynne osv? Vad tycker ni?

enligt min erfarenhet så är honor mycket mer aktiva, men det beror självklart på individen.
sen måste man ju tänka på att honor är mindre, så man kanske måste iller-säkra ännu bättre än med bara hanar. då honorna kan klämma sej in på mindre ställen m.m.
temperament mässigt så spelar det nog ingen roll om det är hona/hane. det är väldigt individ mässigt.

Min erfarenhet är som mandariin skriver att honorna är mer aktiva.
Men sedan av alla mina illrar jag har/haft så har jag tyckt att hanarna är mer keliga och honorna kan vara mer bitchiga eller vad man ska kalla det. detta gäller ju inte alla illrar men det är vad jag har fått erfara=)

precis, honorna säger ifrån på ett mer bitskt sätt, och något oftare. hanarna säger oxå ifrån, men mer sällan. och när dom väl gör det så är dte ordentligt, och sen räcker det. honorna "eggar" mer.
honor= många små irriterande naffs
hanar= ett rejält hårt naffs
hehe, fin förklaring jag fick till. :P
Tja en lite mer aktiv iller här hemma skulle ju inte skada. Då kanske hon får fart på slöfockarna här hemma. Det skulle dem verkligen behöva!
#2 vad menas med "bitchiga"? Tjuriga eller bitiga eller vad?
tack för era svar.
Alea är bitchig, hon har mycekt ideer, attityd och humör. Men hon är ju inte dum. Medan Alma är mer easy going inte alls lika mycket attityd o humör så det är nog från hona till hona också.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Jag föredrar faktiskt honor, jag har troligen världens oaktivaste hane här men tjejerna är alltid på arlerten (förutom Sara som gillar att ligga och dra sig mer än länge)

#4 ja mandariin beskrev det lite bättre än mig=) men tänk dig hos oss människor. tjejer kan bråka och sura länge och använder ofta elaka ord med mera medans killar slår ett slag sedan är allt över.

Håller inte med om det bitchiga alls faktiskt. Jag har sex killar och tre tjejer. Två utav mina tjejer är det gosigaste som någonsin funnits. Molly tex sover under täcket med mig på nätterna och Nolita kan sitta i knät i timmar i sträck utan att röra sig.
Däremot är de mindre och avsevärt mycket snabbare än hanarna tycker jag. Och de är mer fulla i bus också, dessutom kan de ta sig överallt dit hanarna som är större inte kan. Och hoppa högre och längre och…..
Det är nästan som två olika djurslag och lika underbara vilket som.

#8 jo som vi sagt varierar det ju från individ till individ men dom har helt klart oftast mer energi och är smidigare =)