Nässlor
Igår hjälpte lilla Irma mig att gräva upp ett av trädgårdslanden. Allt var frid och fröjd tills hon sniffade efter sniglar bland en massa decimeterhöga nässlor. Hade inte en chans att hindra henne och katastrofen var ett faktum. Hon pep till och sprang runt i gräset med nosen som en galning en lång stund efteråt. Det gjorde nog rejält ont. Vad kan man göra för att hjälpa sin lillplutt när olyckan är framme nästa gång? Någon som vet?
Ricky vet inte vad sniglar är
han trampade på 3 st igår (svarta skogssniglar)
finns det inte nån salva som lindrar ??
Att ta saliv på brukar hjälpa människor.
Jg brukar ge mina illrar en rejält blöt nospuss när de nosat i nässlor och då brukar de lugna ner sig

saliv som sarae säger är inte alls dumt. Det funkar på det mesta faktiskt.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Jag provade det. Hon tyckte inte att det hjälpte. Snurrsnurrsnurr grävgrävgräv…..

Aaaaaw… stackars lilla Irma.
Nässlor och brännmaneter har samma typ av gift och då hjälper att:
Kyla ner det genom att
* Duscha kallt.
* Kylbalsam
Eller
* Ta på en krossad huvudvärkstablett, innehåller något ämne som neutraliserar giftet och ger lindring.
* Vinäger.
* Antihistamin - bör dock ej ges till barn, vet inte om man kan ge det till djur. Finns att köpa receptfritt.
Jag brände mig duktigt en gång på en manet, fick den rakt i nyllet, tog med mig rakhyveln och rakade mig samtidigt som jag duschade.
Lite svårt att applicera på lilla Irma, tror jag.
Det bästa botemedlet är att använda sig av nässelsaften som finns inuti växten dock bör du testa det först på dig själv genom att bränna dig lätt på armen och ta en nässelväxt och klämma ut saften längst nedtill från stjälken och bre ut över "bränn märket". Om du hittar bästa saften som lindrar använd den på illerns nos.
Angående brännmaneter så är det bästa lindringen man kan få är att någon urinerar på brända området, räddat livet på många som brännt sig på farliga maneter.

Hur är det med aloe vera? Det lindrar sveda men jag kan aldrig komma ihåg om det är ok att använda på djur eller inte. Kanke inte en höjdare på nosen när jag tänker efter.. stor risk att det blir uppätet.
#5 och 6 Nu har jag kissat på Irma. Hon blev genast gladare… ÄÄÄh bara skojar!
Ska genast gå ut och leka fakir i trädgården och prova olika saker! ( utom kissandet…) Tack för svar!
Aloevera ska vara helt ok att ha till djur. Fick rådet av en veterinär att använda aloe i munnen på en iller som hade infekterat tandkött.
Sara

Stackars! Blev varse att illrar också kan bränna sig förra sommaren…stackarna :( Urin? Mjölk? Maskrosblomma? Groblad? Aloe vera? Ngt av det tror jag på! Det enda jag hade till hands när min ena brände sig var vetegroddsolja…det lindrade iaf lite "psykiskt" verkade det som. Det går över rätt snabbt iaf, tackolov.
# 10 Vetegroddsolja är en mirakelmedicin som fungerar mot det mesta. 

Sara
aloe vera ska vara helt ok, lyckats döda alla mina dock ;/