Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1318 ggr
JossanH
0

Fruktanværd lukt

Triton har under de senaste veckorna børjat utsøndra en fruktansværd lukt från "snoppen". Det ær inget varit utan ibland kommer det ut nån liten droppe klar vætska som luktar som løst kaninbajs ungefær (før er som vet hur det luktar). Han verkar inte ha ont, han går på lådan som vanligt vad vi har mærkt och ær pigg och glad precis som vanligt.
Får man lite vått på handen så luktar det så æckligt att man næstan vill krækas!
Detta gæller alltså inte analsæckarna och jag har heller aldrig kænt en iller i brunst som har luktat på detta viset.

Blir væl en svæng till veterinæren før att løsa det hær.

Några idéer om vad det kan vara?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Aviendha
0

Någon infektion av något slag?

Chade fick någon infektion och då luktade det annorlunda (dock tyckte inte jag att det luktade superilla) och då vi väl kunde ta oss till vet. så hade det börjat komma blod i urinen. Dock verkade han inte ha svårt eller ont och med lite antibiotika så gick det över.

Strumpan
0

Ngt strul med njurarna?

Mvh Jenny

sanna82
0

Luktar kisset anorlunda? tänkte att det kan vara urinvägsinfektion, då kan kisset lukta fruktansvärt illa.

Be a rainbow in someones cloud

ferretgirl
0

Tror som #1# att det kan vara någon infektion, antingen i urinröret (samma som hos en hanhund kan få), eller så sitter högre upp, kanske enda uppe i urinblåasan. I vilket fall som helst aå hade jag tagit honom till en veterinär, för det här med urinrör och urinblåse infektioner är inget man leker med. Då kan det som #2# säger gå hela vägen upp till njurarna, fråga mig som är njurtransplanterad sedan jag för snart 17 år sedan fick en sjukdom i njurarna som heter GLUMEFERIT. Härstamningen kan komma av att jag gick med urinvägsinfektioner som inte jag märkte av, och detta slog ut mina egna njurar. Vet inte om detta kan drabba även andra däggdjur eller inte, det är inget jag vet något om. Men även om denna sjukdom inte drabbar iller, så är endå det som har med urinledare och njurar något man ska ta lätt på.

JossanH
0

Ska prata med en veterinær idag.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

han undersøks i morgon.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Aviendha
0

Håller tummarna för att det går bra imorgon!

Goseiller
0

Håller tummar här också.

JossanH
0

Det var urinvägsinfektion! Så nu har jag hämtat ut medecin till killen. Och medans jag ändå var där så fick Skiten sövas och veterinären gjorde ett ultraljud över urinblåsan och tömde hans analsäckar. En veterinär i Bergen och detta kostade endast 650:-!! äntligen nåt som Norge är billigare än Sverige på :P

Sajtvärd på Iller.ifokus

Aviendha
0

Oj, det var då inte mycket! Hoppas han piggnar i fort nu då =)

Goseiller
0

Vad skönt att höra att allt gick bra. Men jisses vilka billiga priser ni hade då Skrattande

NinaogRaKKerUngene
0

Godt at dere fant ut av det, og at det ikke var noe værre.

God bedring til pjokken.

Nea
0

#9 Vad skönt att det inte var något värre. Hoppas han kryar på sig snabbt.

Säger som de andra, jisses vad billigt det var.

Strumpan
0

Skönt att det inte var värre än en infektion. Hoppas han blir frisk snart

Mvh Jenny

Norrskenets
0

Instämmer med alla ovan, och härligt att det blev så billigt för allt det=)

JossanH
0

Det går framåt. Killen är lätt att ge medecin när det mutas med groddolja och lukten har nästan försvunnit helt nu :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Strumpan
0

Härligt att det går åt rätt håll =)

Mvh Jenny

Stinko
0

Vilken tur att det går bra :) Men vilket pris! Nästan så det kanske skulle vara värt att åka till Norge för veterinärbesök (bor i Östersund). Har en massa grejer som måste göras på nästa besök :P