Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 333 ggr
[Mova]
0

Litet bit problem kvar.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så, nu har jag och min Iller äntligen börjat komma överens, han bits inte längre i fingrarna, och man kan lyfta upp honom och gosa utan att han blir hysterisk. han och min katt kommer ochså bra överens nu, förutom om illern kommer till katten när hon sover, då tar hon gärna och höjr tassen. men annars är dom söta ihop. Men ett litet problem är kvar, han springer gärna efter en och biter en i fötterna, även om man har strumpor på sig, vad kan detta bero på? och har du nåt bra tips som kan få honom att sluta bitas i fötterna? Och har du ett tips på någon godis sort eller leksak som illrar gillar? :D

Bifogar även en liten bild där han nyss fått sin nya matskål som han uppskattade mycket, dock på fel sett. (katten fick den sedan) :D:D

sarae
0

ja du…det finns nog ingen iller som inte någon gång bitit i tår…det verkar vara en iller fettish! Och ett väldigt vanligt problem…Hemma hos mig har de lugnat ner sig på den fronten, men det kan bero på at jag alltid har tofflor på mig, å då e det inte lika intressant. För att få bort bitandet på annat sät rekomenderar jag att du gör på samma sätt du gjort för att få bort bitandet i fingrarna…biter han i tårna så blir han bestraffad…det är bara att vara konsekvent….däremot så verkar det vara svårare att träna bort fotbitandet….så det krävs mycket jobb, och inte ens då är det säker att det går bort helt…. men som sagt, det e bara att fortsätta kämpa ;) Vad du däremot inte ska göra när han biter i föterna är att putta bort honom med foten etc…då tolkar han det bara som en uppmaning till lek. De måste lära sig att koppla  samman bitande med obehag…då ger de snart upp…

[Mova]
0

Tack, ska fortsätta och fortsätta med att säga till han:D

Faxlin
0

haha, häftigt sätt att nyttja matskålen. Inte så ekonomiskt kanske men säkert kul. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

ViktorMarina
0

Aiia springer gärna framför fötterna och smånafsas eller bara "visar" att hon tänkt nafsa, när hon är busig och vill få igång oss.. hon vet själv att det är fel att göra så, för det har vi visat henne tidigare, så ibland tvärnafsar hon och kutar iväg så man ska jaga henne, haha.. och ibland stannar hon bara upp och ger små tecken på att hon tänkt nafsa, liksom lutar nosen mot tårna. Det jag brukar göra då (eftersom vi redan lärt henne att det är fel, och hon visar att hon vet det) är att antingen prata bort hennes "onda tankar" så hon lyssnar på rösten istället och sen börja busa med henne med nåt annat (det är det hon är ute efter), eller så stannar jag upp och ser arg ut, och säger nåt strängt typ "nääääeee aiia!" eller "hörredu, fyyyyy".. men det är klart, vad ska man göra när man är liten och inte kan prata, och vill få igång lata ägare? :P Man måste ju jäklas på nåt vis :D

Oj vad långt det blev, undrar om du orkar läsa :P