8-selen
Fungerar den på illrar?
Har för mig att det är några här inne som använder sig av dom, jag är dock en av dom som ej gör det.
Okej, vad är nackdelarna?
Här är bild på en sådan. lägger du ut den ser den ut som en 8 o "korset" sitter på ryggen och de 2 öglorna runt hals och bakom framben.
Paulina
Jo, vet hur de ser ut! Säljer nämligen sådana för råttor :) Funderade på att sälja till Illrar med men tydligen fungerar de inte på marsvin och kaniner så skulle bara kolla först :P

Tycker 8-selen funkar bra på små valpar. men när de blir större tycker jag det verkar som om de skär in bakom frambenen. Iallafall på mina stora klumpar. De kräver lite rejälare doningar.
Tror ni det skulle bli bättre om man ahde tjockare bomullssnören som är mjuka och bredare?
Nackdelarna för mina illrar är att dom är experter på att få loss ena benet eller huvudet och som jag förstår så spänner man bara en 8:an sele på ett ställe och sen fördelas snöret runt hela, altså om huvudet kom lös så sitter resten löst, som jag uppfattat det därav vill jag inte chansa.
Oj, läste frågan lite fel. Sorry.
Paulina

Min erfarenhet av dom åttaselar jag gjort är att små honor som är lite snipigare lättare tar sig ur än grövre hanar.
#9 ja det var väll främst MissTake jag tänkte på, utbrytar drottningen.

Jag gör egna 8-selar men jag har krysset mellan frambenen. Det gör att de sitter säkert som berget :) Dvs på mina illrar, he he. Svarar inte för Luddelumpar och hans utbrytaravkommor =))
Finns väl inget som den släkten inte klarar av! Det är väl bara en tidsfråga innan Kumlafångarna anlitar Luddelump som konsult för lyckade rymningsförsök ;)
#11 Det kan jag numer gå i god för! Hans "stealth-mode" var inte att leka med ;)
Paulina
#11 jag ska varna dem som jobbar inom Kumla och Hinsebergs fängelset här omkring för håriga små snabba snubbar (min mamma och hennes polare)
jag vill bara poängtera att jag inte tar något som helst ansvar för dem som lever och lär efter luddelump!

#14 bara lite för alinda? snääälla
#14 MissTake är faktiskt inte så farlig idag har hon bara brytigt sig in i köket som var under avspärrning, klättrat in i en resväska, tagigt en skosula, snott en äggkartong med 3 ägg i och brytigt sig ut ur buren när jag skulle använda vårat superduper starka medel mot bajsgömmor som hon skulle hålla sig ur vägen för (sist stängde jag in henne i badrummet och då bet hon sönder en golvmopp) så idag behöver du inte stå ansvarig för något ^^

Jag använder inte sådana selar om jag inte måste. Tre av mina illrar är tillräckligt stora för att kunna använda "vanlig" sele medan en är så liten att jag inte har något annat val än att använda en 8-sele. Den fungerar bra men spännena man drar åt med sitter lite löst så varje gång innan den ska på får jag spänna åt den. Men när selen väl är rätt inställd så fungerar den kanon för mig.