OT. Hjälp
Finns det någon här inne som har tips på hur man får ner en katt från ett hööögt träd.
Trädet är ett gammalt träd, med grenar som är halvryttna och sitter långt ifrån varandra. Detta gör att man inte kan klättra upp i trädet på grenarna. Så snälla har ni något tips?
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

locka med mat, favoritleksak ?
antagligen kommer katten ned själv senare. hur länge har den suttit där?

Vi har lockat med mat och skramlat med matburken och gjort allt i lockningsväg. Hon bara jamar och jamar.
Hur länge hon suttit där vet vi inte exakt. Men vi har hållt på i över två timmar för att få ner henne med olika metoder, och alklt har misslyckats.
Audiatur et altera pars

ok, jag tror hon kommer komma ned senare men det kan nog dröja ett tag :)
hade också en katt som gjorde så en gång, jag höll på i en dag, sedan lät jag honom vara och nästa morgon var han utanför dörren :)
finns det möjlighet att luta en stege mot trädet trots dess halvruttna grenar?
hon kanske känner sig tryggare om ni är närmare

Jadå det finns möjlighet till stege. Men hon sitter över 7 meter upp i trädet, så vi har inte så långa stegar.
Det är våran stallkatt vi pratar om och vi har inte stallet på gården, så därför vet jag inte riktigt hur länge hon varit uppe heller.
Usch, känns inte skojigt med henne där uppe.
Audiatur et altera pars

nej det förstår jag, hoppas det löser sig :)
och berätta hur det gick :)
ojoj det låter inte roligt! Håller tummarna att missen snart kommer ner….

Självklart kommer jag berätta hur det går.
Var din katt högt upp när den gick ner själv? Den här damen har fastnat i ett träd tidigare och då lyckades vi få ner henne, men det var ett träd med fler grenar i så vi kunde klättra, och det förenklar ju saken.
Men nu är det som sag var omöjligt att kjlättra efter henne. Får fundera mera hur vi skja gölra.,
Audiatur et altera pars

han klättrade upp i ett tio-meter högt träd mitt utför en slänt så vi hade ingen möjlighet till stege eller nåt

Okej, då hoppas jag min lilla misse kommer ner innan i morgon. Annars blir det brandkåren. eller kan man ringa dom i Sverige om en kjatt? I USA gör de ju det på alla filmer i alla fall ;-)
Audiatur et altera pars

ja det kan man, men jag vet inte om de alltid rycker ut, eller om det är polisen som ställer upp
prova kan man ju alltid göra :)
Det brukar vara så att de kommer ner tillslut. Om inte får man ringa efter brandkåren. Eller en riktigt lång stege.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

haha, har du telefonnummret till en riktigt lång stege Madde? 
Audiatur et altera pars
#12 hahaha den var bra!

#13: hihi, visst var den. Bara väntar på nummret nu också. hihi
Audiatur et altera pars
Läste nyligern om det här i någon tanttidning (hemmets journal el. dyl.) En veterinär sa att om sitter vääääldigt långe, typ flera dagar, då kan man få plocka ner dem med stege för då kanske de är för svaga för att kunna klättra ner. Men det brukar sällan gå så långt. Oftast kommer de ner av sig själva till slut. Jag tror inte du behöver oroa dig 

Okej, då gäller det bara att ha is i magen alltås. Hmm, svårt som sjutton när det gäller mina djur. *snyft* Hoppas hon är nere snart.
Audiatur et altera pars

Angående brandkåren, jag tror det är helt okej att ringa dom om det skulle behövas, men jag tror man får bekosta uttryckningen själv. Så är det här uppe iaf! Men det är nog värt det, om kissen inte kommer ner själv!

åsa, missen kommer ner själv, du behöver inte oroa dig..ställ lite mjöl och lite mat nedanför träddet så kommer han när han blir hungrig..vi hadde en katt som ääääälskade att klättra upp i träden under dagarna, sen kunde han sitta där o vägrade gå ner, men blev han bara hungrig så kom han ner =P
mmmmm, Mjöl! konstig katt som gillar mjöl.. 

#19 hahahha oj! sorry, menade ju mjölK..hihi glömde k där..lite trött så på morgonen =P =P

Måste bara berätta en rolig grej om en katt som hade klättrat upp i en tall. Det var dock inte i sverige så trädet var vääldigt högt. Så brankåren kom dit och efter några timmar fick de ner katten igen. När de hade släppt katten så kutade den upp igen. haha. ja su katter är som de är. Men jag hoppas att det gick bra för dig Åsa!!

Hur gick det?
Kom hon ned?

Min misse sitter kvar. Jag börjar få svårt med isen i magen. Men hon väsnas som sjutton när jag pratar med henne så det verkar inte vara så att hon är trött eller så.
Audiatur et altera pars

usch då, hoppas hon tar med till sig snart :)

Ja är hon inte nere till kvällen så får vi försöka med andra lösningar. Jag bör dock vänta på lite hjälp av gubben. Jag klättrade tre meter upp i går trotts höjdskräcken allt för att vara nära henne. Men sedan gick det bara inte.
Audiatur et altera pars
Håller tummarna att hon kommer ner så fort som möjligt, på ett säkert sätt.

**Uppdaterar med panik:
**Hon satt kvar när vi kom upp. Vi tog in hästarna, satte upp en yggstrålkastare i hagen riktad mot trädet hon satt i. Jag och ungarna var i stallet och kalle höll på och fixade med block och talja för att nu jäklar skulle vi ha ner henne. Så tanken var att hissa ett av barnen upp i trädet för att lägga henne i en ryggsäck och sedan sänka ner både barn och katt tryggt.
Men under tiden vi fixade med detta så försvinner hon.
Spårlöst borta är hon, och hon svarar inte när jag pratar med henne eller ropar på henne, Så nu är paniken ännu större. Min bebis är borta. Ska åka upp senare i natt för att se om hon kommit tillbaka till stallet. Bygglampan står fortfarande tänd utanför stallet, och nu vill jag ha in min tös och få undersöka henne.
Audiatur et altera pars

oj, hoppas inte hon föll så illa att hon har gömt sig nu :(
hoppas hon kommer tillrätta
Håller tummarna för att hon är hel och kommer fram!! 
Sara
jag hoppas på att hon har fått nog, å krypit ner å gått å lagt sig att sova någonstans där det är varmt å mysigt! håller tummarna

Audiatur et altera pars
Nej Åsa, det ska du inte göra! det är du absolut inte! Tänk istället att hon kankse är trött på att höra ditt tjat, du har ju stått å pratat bra mycket med henne när hon satt där uppe….katter har nio liv..de klarar sånt här!

Men hon är ju en omplaceringsmisse, vem vet hur många liv hon redan gjort av med. Sedan har hon bott hos tokiga mig så då bidde hon automatiskt av med ett par. ;-)
Usch, det här är hemskt. Hoppas du har rätt, att hon bara är skit less på att höra mig just nu.
Audiatur et altera pars
ja, hon kan ju inte logga ut från forumet som vi gör när vi blir less på dig ;) hon kommer ska du se..

haha, så så är du nästan aldrig less på mig med andra ord. För du är ju här mer än mig ju;-)
Audiatur et altera pars

**Uppdatering igen:
**Japp nu är hon inne i tryggheten i stallet. Min lilla Sockan är hemma ;-)
Audiatur et altera pars

Vad skönt både för dig och missen!!

Ja du kan inte ana vad skönt det är. Jag bara grinar av tacksamhet att hon kom tillbaka och konstigt nog så verkar hon ha klarat av allt riktigt bra. Otroligt hungrig var hon så klart, så vi gjorde en liten fest med burkmat mitt i natten. Har nu känt och klämt igenom hela katten. Känns så skönt.
Audiatur et altera pars
åååh va skönt att höra Åsa! Nu blir jag glad! Härligt att tösen e hemma å välbehållen!

Vad skönt att hon kom tillbaka välbehållen :)

Vad härligt att allt slutade lyckligt, Åsa :)
vad skönt att det hela slutade lyckligt. =))) Får vi se något kort på tösen?? =)

Ja jag fotade henne faktiskt när hon kastade sig över maten på natten. Men de korten ligger i kameran fortfarande. Ska lägga in dem i datorn och se om någon av dem är något att ha.
Audiatur et altera pars