Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 947 ggr
EmmaSkoog
0

illern Sessan!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Fick hem min iller Sessan idag! :) Allt har gått jätte bra och nu skulle jag vilja ha hjälp med 3 frågor.

1. Finns det några som känner till henne? Hon kommer ifrån en kille i Borås. Hon är 11mån och fyller år den 14Maj. Hon har bott hos sin tidigare ägare i Bollnäs. Hon är en albino tjej.

2. Kan ni se om hon löper eller inte? Jag har kollat i min stora fakta bok flera ggr men vet inte..

3. Jag tycker hon verkar mindre typ som ca 6 månader.. Hon är så liten och väger typ som en kattunge. Kan man se åldern på en illervalp?

Skickar in två vanliga bilder och 1 bild som ni kan kolla om hon löper.

EmmaSkoog
0

Ett till självporträtt!

EmmaSkoog
0

Löper hon??

Aviendha
0

Grattis!

Känner inte till henne alls. Alltså, det är svårt att säga åler på en iller egentligen, men storleken behöver inte ha med ålder att göra. Jag har en pyttehona på 3 år.

Japp, hon löper. En hona som inte är i löp ser du knappt vulvan på. Du bör kontakta veterinär och kolla upp kastration på henne.

EmmaSkoog
0

Tack. okej men jag ska ta en kull på henne så ingen kastrering här heller! :) Jag vet lite om hennes bakrund och kan en del om avel så det kommer att gå bra!

UlrikaD
0

Hon är i brunst ja. Och jag skulle avråda att ta en kull på en hona du inte känner. Du har ingen möjlighet att veta hur hon beter sig om någonting eventuellt går snett. Du gör ju naturligtvis som du själv vill. Men hon bör ju paras ganska snart och du fick hem henne nu. Varför så bråttom? Varför inte lära känna ditt nya husdjur istället för att kasta sig in i aveln direkt?

Den enda illerkull jag känner till från Borås var ett gäng som låg ute på blocket förra året. Det var en kille som inte visste om någon bakgrund på de illrar han parat. Han råkade bara ha en hona och hane hemma. Jag pratade med honom via mail. Mötte även en kille som nog hade kullbrodern till din tjej. Han berättade samma sak. Den killen omplacerades några månader senare här på iFokus.

Men är det samma kull så finns det ingen bakgrund på illrarna längre än föräldrarna.

sanna82
0

Kan du inte ge henne p-spruta eller någon annan metod som avbryter brunsten? Då får du lite mer tid att lära känna henne, mer tid att forska om bakgrund samt att hennes hälsa inte är i fara längre, nu finns det ju tyvärr risk att hon blir mycket sjuk om hon inte bllir parad snart.

Be a rainbow in someones cloud

EmmaSkoog
0

#6 JÄTTE BRA IDE!!!

Vet du hur mkt det kostar!?

UlrikaD
0

P-piller finns det en del nackdelar med. En del sjukdomar är förknippade med det. Andra metoder är att ta henne ur löp med kastrerad eller vasektomerad hane. Nackdelen där är att hon kan bli skendräktig och det kan vara väldigt jobbigt för henne. Annat alternativ är att sätta in suprelorininplantat. Kostar ungefär lika mycket som en kastrering tror jag men du måste alltså göra om det om några år igen.

sanna82
0

#8 Vad kostar inplantatet? svårt att hitta fakta om det

UlrikaD
0

Har inte gjort det på någon utav mina, men några här inne har. Finns några trådar om det där några också har skrivit vad det kostar hos olika veterinärer. Runt 1500kr ungefär.

sanna82
0

Kollade upp det via fass.se

2 dos(er) kartong, receptbelagd, 964.50 kr
5 dos(er) kartong, receptbelagd, 2095 kr

UlrikaD
0

Priset på ett chip är väl antagligen alltid detsamma, slutpriset beror ju på vad veterinären tar för allting runtomkring.

Faxlin
0

#6: p-sprutor och p-piller orsakar fler besvär och sjukdommar än vad de hjälper emot tyvärr. Inget jag rekomenderar att man använder varken på iller eller andra djur faktiskt.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

sanna82
0

# 13 jag skrev p-spruta eller annan metod sedan letade jag upp info om superlion, jag förespråkar ingen metod, alla mina illrara är kastrerade. Tänkte bara att hon ska kolla igenom lite olika metoder och inte börja avla samma dag som hon fått hem sin hona.

EmmaSkoog
0

Vad gör ni med era iller tjejer när dom löper? för man kan liksom inte avla hela tiden när dom löper eller?

sarae
0

Men herrregud,…. nu får ni ursäkta mig, men för första gångn på länge kommer jag att säga vad jag verkligen tycker. *Redigerat av medarbetare* Du vet inte ens hur man ser om en iller hona är i brunst (och ja, på illrar är det INTE svårt) och du funderar ändå på att para henne? Vet du hur man märker av pyomtra? vet du hur man märker at vaginit? vet du hur du märker av mjölkstockning, mastit, havandeskapsförgifting och en rad andra problem som alla kan drabba din hona. Om du inte ens kan känna igen en högbrunstig iller hona så tror jag knappast det. om du ska ta en kull på henne iår, dessutom en nyinförskaffad hona, så är det sannerligen det abslout mest oansvariga jag någonsin har hört, har du ingen som helst känsla eller omtanke för ditt djur???

sarae
0
Faxlin
0

#14: Jag ville inte klaga på dig på något sätt. Bara befästa vikten av att inte ge dessa sätt som förslag.
Så inget personligt mot dig på något sätt.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

sanna82
0

#18 jag är bara så orolig för hennes lilla tös, jag skrev vad jag trodde kunde fungera och sedan kollade jag upp det. Är glad att mina är kastrerade då ingen av metoderna verkar speciellt roliga. Självklart vill jag inte ge dåliga råd så det var bra att du skrev :)

UlrikaD
0

Såg nu i mitt inlägg #8 att jag skrivit p-piller. Skrev lite fel i hastigheten tydligen. P-spruta menade jag ju såklart.Skäms

EmmaSkoog
0

Okej!

werner
0

Skulle rekomendera suprelorin, kostade 950 kr per hona har funkat fint, en blev skendräktig men de andra blev som vanligt, en är fortfarande lite slö.

Jag själv skulle aldrig avla avsiktligt på något djur överhuvudtaget om jag inte har kunskap inom området, är väldigt beläst och lite kännedom om hur man ser saker.. det jag hitills lärt mig på honor och deras könsliga är hur man ser till att se vaginit (fortfarande inte fått något fall), skendräktighet och brunst och tänker fortfarande inte avla men det är som sagt jag (dessutom har vi bara honor med avelsförbud på och jag och min sambo ej vill permanent kastrera förens dom är lite äldre)

emoflickan
0

Jag har en som fått avlias och antagligen snart 1 till illerkille som måste avlivas och som har fått cancer i hela kroppen pga av dålig avel, vill du verkligen utsätta nya illerägare för det??? Du vet ju inte ens vart hon kommer ifrån! Desssutom är hon albino och kan döja någon konstig teckning.

ÄRLIGT! Tänker du utsatta andra för det jag (och massor av andra på det här forumet måste gå igenom) för att du vill ha valpar på din hona? Så jävla själviskt av dig.

werner
0

Måste väll hålla med emoflickan här, trots hårda ord.

becka89
0

Håller faktist med både sarae och emoflickan,

Man ska verkligen inte avla på en iller som man inte haft länge och inte ens ser om den är i brunst

werner
0

Håller med sarae även jag för att tillägga ^^

Xannadu
0

Jag håller också med Sarae och även emoflickan..

[Cute]
0

Då undrar jag bara en sak angående dina tidigare inlägg..

Söker en kille till min fina albino tjej!

Söker en kille till min fina albino tjej som löper nu! Hon är 11mån och fyller 1år den 14maj. Jag har en stor vana av avel så det kan jag. Hör av dig snarast till på ett pm om du har en pojke!

Så om man har stor vana utav avel så borde man ju kunna se om en iller hona är i brunst lr vadå??

Och varför ska du avla på en hona som du inte har bakgrunden på & du har ju precis fått hem henne??

Ursäkta du verkar ju seriös.

Är det ingen annan som reagerar på detta???

Aviendha
0

#28 Läser du tråden så har det reagerats på alla de punkterna ;)

UlrikaD
0

Om ni läser andra inlägg på iFokus så får ni reda på att detta är samma troll som varit i farten tidigare. Alltså harbojosse, sammy09 och allt vad de heter.

[Cute]
0

#29 #30 Okej, ja detta börjar ju bli lite mycket & även löjligt.. Men hoppas inga djur kommer i kläm bara pga hennes okunskap & oseriösa uppförande.

emoflickan
0

Jag har även fått ett mail, till min personliga mail?! (alltså inte pm) där hon söker illerhane, det börjar verkligen bli jobbigt.

sarae
0

har också fått mail till min uppfödningsmail… suck

Inlägget är låst för nya kommentarer