Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 435 ggr
JossanH
0

Dåligt foder!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är skrämmande hur många som verkar kunna mycket om illrar och som verkar vara engagerade i sina djur som faktiskt ger sina illrar riktigt dåligt foder så som Friskies, Mjau, Whiskas och Pussie!

Oftast ser man ju på pälsen och på den fysiska konditonen att fodret dom får gör skada, men inte alltid! Man ser inte alltid på ytan hur insidan mår. Om man relaterar till människan så kan "snygga" och smala människor ha stora problem på insidan pga felaktig kost. Högt kolestorol tex syns inte på ytan! Vissa indiver blir akut sjuka av dålig kost medans andra har högre tolerans. Många verkar leva i den filosofin att så länge min iller ser frisk ut så är den det..

Man måste även reflektera över vad som sker i kroppen på ett djur som är skapt för att leva på animalisk kost men som i största del får nöja sig mig vegetabilier. för det första så går den mesta av "näringen" i ett dåligt foder förlorad i en illerkropp då illerns tarmar inte kan ta upp näring från växtriket (vilket är basen i ett sådant foder). så den mesta av maten går bara rakt igenom utan att egentligen ge illern något (prisvärt?). Och vad händer med ett djur när fodret bara glider rakt igenom? Jo, den måste gå på lådan ofta, och vad händer med kroppen då? Jo, den blir uttorkad!

Saken med ett dåligt foder är att det är baserat på spannmål och det är därför det är så billigt att köpa. Men en iller som får ett sådant foder kräver också mer foder för att försöka tillgodogöra sig det näringsbehovet som den kräver. Den äter alltså mer än den skulle behöva av ett bättre foder. Tänk er själva hur mycket skräpmat vi kan trycka i oss och hur snabbt magen kurrar igen då det inte finns tillräckligt med näring i den maten.

Att köpa ett dyrare och bättre foder är ingen fråga om kostnad- det är en fråga om hur väl man vill sitt djur!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Faxlin
0

Ja titta sedan på den skada det gör om en hona som har valpar och äter dylig mat. Det sätter sig på utvecklingen av valparna och gör att allehanda fel kan uppstå. Fel som man kanske tror är genetiskt fast det kan komma av felaktig kost.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

sarae
0

ja…jag flyger itaket så fort jag hör att någon människa ger sin iller sådant foder (även andra djur!) Det är direkt livsfarligt! Okunskap är en sak…men när man ser det svart på vitt, läser vad som har hänt andra illrar osv..att fortsätta ge sitt djur de fodret även efter det anser jag vara rent djurplågeri blandat med en stor portion egoism….är inte iller värd mer än 16.90? Det är vad en påse 400 g whiskas kostar på ICA. Då ska man banne mig inte skaffa ett djur! Kan man inte avara diverse olika nöjes varor till en summa av ca 198 kr (det är vad james wellbeloved kostar) varje månad, ja då bör man verkligen börja tänka igenom sina prioriteringar. Det man sparar in på att köpa billigt foder, de kommer man definitivt få lägga på veterinärs kostnader, när illern får njursvikt, blödande tarmar, inulinom samt en rad andra sjukdommar och åkommor som orsakas av dessa foder.  Alla vet att en människa som endast äter chips exempelvis inte lever särskilt länge…visst får man ångest när man vräkt i sig andra påsen chips på 4 dagar? Hur kan man då samtidigt stå och ger sin iller, ett strikt rovdjur,  ett foder som har ungefär likvärdig näringshalt som en estrella påse? Detta för mig är oförståeligt! Att skaffa djur är ett ansvar, djur kan inte prata för sig själva, de kan inte tala om hur de mår, dessutom så vet de oftast inte heller vad som är bäst för dem, i och med att de blivit domesticerade har de förlorat mycket självbevarelse drift vill jag påstå. Så klart att djuret kommer att äta det foder de får serverat, likaväl som att en 8 åring inte inser det farliga i att leva på chips och cola… Illern kommer inte att kunna tala om vad som försigår innuti kroppen, och som vi alla vet, så döljer de sina symptom väl…oftast märks det inte förrän det är försent…och då står man där…

Som sagt, okunskap finns det, inte mycket att göra åt,  sedan är vi i människo släktet oxå väldigt duktiga på att ljuga för oss själva för att rättfärdiga våra handlingar…man erkänner inte gärna att man inte vill lägga "så mycket" pengar på ett bra foder, när man kan få ett billigt foder illern ändå gillar, och ha pengar över till annat….illern äter och bajsar..alltså mår den bra…eller?

LeeLoo
0

Tack Sarae! Alltid intressant att läsa dina fodertrådar.

sarae
0

hahaha. …en himmla massa tjöt från en virrig tant utan bättre för sig;) Men kul att nån tycker att det är intressant ;)