Cerezas dräktighetstråd
Tänte att det var dags att hoppa iväg från tråden om "valp eller organ"
Idag är det tre veckor sedan Salami var här och körde "sin grej" det vill säga att att det nu är halvägs in i dräktigheten
Hon växer som tusan, känns som att hon blir större och större för varje dag som går =)
Här kommer iallfall en liten mysbild på den "lilla" tösen
Får vi väl hoppas att det går bättre den här gången med henne. Jag har också min tik Agnez som förhoppningsvis är dräktig, hon har nu ca 10-14 dagar kvar att gå. Skulle ha lagt in lägesrapport i onsdags här inne, men då jag inte är hemma just nu så kan jag inte ta foto på henne. Så det får bli på onsdag när hon går in i sin sista vecka. Hon har iallafall ökat i vikt som bara den, men ändå så börjar tvivlen nu att hon kanske inte är dräktig. Tvivel får jag alltid dom sista 2 veckorna, ena dagen är jag 110 på att där är valpar, och andra dagen så tror jag inte att där kan vara något. Blir glad när jag börjar se små rörelser i buken på tiken när hon har några dagar kvar att gå, eller att jag ser att slemproppen släpper upp till ett par dagar innan förlossningen. Då och först då tror jag 100 på att där är valpar.

Ha ha! Jag känner igen den där stilen =)) Alla fyra tassar i vädret och en blick som säger Gooooosa med mig nu då!!!!

Då håller vi tummarna nu Johan att det tog den här gången.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Det gör vi verkligen! Hoppas att det "har tagit" denna gången=)

Håller alla tummar och tår här 

Cereza låg här i knäet och myste hos mig precis (på rygg som alltid) när jag kliade henne på magen så buktade magen ut lite på två ställen, kan det vara så att ev valpar redan är så stora att de känns?

putt =)

De kan kännas när de gått halvvägs. Men det brukar inte vara så mycket att det putar ut något vid den åldern. Men det ska vara om de är otroligt många så de trycks ut mer än vanligt i sådana fall. Men det är inget jag varit med om i alla fall.
Audiatur et altera pars

Nu kan de kännas som en eller ett par klumpar. Det är väl små klasar av foster du känner, inte enskilda individer ;)
Det bådar gott, hur som helst =))

En liten bilduppdatering på tjockisen =)

Hon har nu börjat tappa päls runt "bopparna" och hon har börjat bli lite blå i ljumskarna =)

Nu du Johan!!!
Det blåa i ljumskarna är ett säkert tecken på att det verkligen bor småttingar därinne =))

oj oj oj! =) Har änsålänge känt två-tre stycken "klumpar" som garanterat INTE varit där innan!

Ååååh så spännande, massa bebisar här inne 
Spännande :) hoppas det går jätte bra nu :)

#11 hehe det var ju inte alls lite blått där =P

Det känns bra, som jag skrivit innan så känns det verkligen som att hon blir tyngre för varje dag som går =)

#17: Hon blir garanterat tyngre för varje dag med :-)
Audiatur et altera pars

Så var det bara 14 dagar kvar tills det är dags för valparna att ploppa ut=)
Cereza har tappat nästan all päls på tassarna, är det något som är vanligt vid dräktighet?

Japp, de blir nästan helt nakna om tassarna :)
Nu ska du se att det kommer småttingar i massor =))
Johan sätt in lite mer bilder ;P

Det kommer senare =) Så att hon tappar päls på tassarna är också ett bra tecken? ^^

Har precis varit ute med henne en runda på gården, eftersom att henne vanliga sele inte passar längre för att hon blivit för tjock, så fick det bli en klassisk 8:a =)
"Hmm…här luktar det spännande"
*Notera pälsen på svansen*

"Ta bort kameran, Annars….!"

"Husse..? Kan vi gå hem nu?"

"Javisst kan vi det, men det där är fel trappuppgång, Cereza"
"Jag VÄGRAR gå längre Husse!!"

Såhär trött blir man efter en stunds lekande utomhus =)

Naaaaw lilla tjockepian
Hon ser ganska nöjd ut i alla fall

Ja hon verkar ganska nöjd:) Ligger helt utslagen och myser nu

Passa på att njuta och mysa nu då 

åååh vad mys :D blir helt saligt med alla bäbisbilder sedan :D
uscha vad man längtar efter en egen liten klump :')

Idag tänkte jag göra mig till och ge henne en mus som jag köpte ner i djuraffären, men som ni ser så bara tittade och luktade lite på den och gick sedan därifrån utan att ens smaka på den…
Jag försökte göra mig till lite, men vad fick man för det?
#32 Ibland är dom bara så otacksamma, men inte tycker man illa om dem för det :-)
Testa att ge henne musen efter hon har fått valpar ;) många köttvägrande honor som börjat smaska kött efter de fått smått ;)

Tack för tipset!
Hur mycket kostade musen? 

Johan annars är det lätt att få valpisarna att äta möss. Så det är smart att börja med att ge dem som valpisar.
Audiatur et altera pars

#36 15:-
#37 Tack för tipset, ungefär vid vilken ålder kan man börja de dem det?
#38 tja här knaprade de möss vid 3,5 veckors ålde r;) Men eftersom de inte kan få i sig benen ordentligt vid den åldern bör de inte bli deras enda näringskälla, eftersom de missar viktigt kalcium och fosfor
Billigt ska nog handla lite musar sen ^^
#40 du som bor i örebro kan köpa dagsgammla kycklingar för 2 kr styck! har även sett annonser på riktigt billiga möss i ditt område. kolla www.repti.net Även för er i skåne! Finns mängder! (märks det att jag är liiite avis?)
#41 och DEN informationen har gått mig helt förbi näsan
galen jag blir, har ju fan letat som en galning efter dagsgamla kycklingar att ge dom, mindre ben och allt bara att smaska i sig (kanske lite styckning då.. Tack för tipset för det är ju makalöst att jag missat det suck, kan ju ta med några frysta kycklingar hem till dig om inte annat (dessvärre har jag ju inte körkort ^^)
VART INNE OCH KOLLAT PÅ HEMSIDAN OCH FASIKEN VILKA BILLIGA RÅTTOR DET FANNS DÄR!
#42 passa er så jag inte kombinerar kyckling hämtning med ett besök hos er :P Har inte träffat skitungen på över ett halvår ju :O!
#41: Det är synd att ens illrar inte äter kött när man bor i örebro och det är så pass billigt som 2kr för kycklingar.
Men det kanske inte är för sent att lära de.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

#44: Men är inte det hela kycklingar? Det är i alla fall inget bra foder till illrar. Åtminstone inte om man lyssnar på de som har hållit på att utfodra med det förrut och slutade på grund av att det visar sig vara dåligt för illrarna. Max 2 gånger per vecka om man nu ska ge sådana och det till vuxen iller. Valpar under 10 veckor ska inte äta dem alls.
Audiatur et altera pars
#45 det är dagsgamla kycklingar det rör sig om, och det är utmärkt som variation i kosten, men får självklart inte utgöra huvudelen utav kosten pga den låga Kalcium/fosor mängden, eftersom skeletet inte är fulltutvecklat precis som hos pinkisar.

#46: Därför jag undrade vad det var för kycklingar det rörde sig om. Det är inte ofta fakta om vad som är bra och dåligt kommer fram liksom. Mer att allt bara dras över en kam. Kyckling som kyckling, ben som ben. Så kan de som inte är så insatta lätt missa att det faktiskt skiljer sig en hel del.
Audiatur et altera pars

Cereza har alltid HATAT att ligga på rygg, men nu är hon så tjock att hon inte orkar vända sig, utan ligger hellre kvar på rygg =)
Någon som vet vart i skåne man kan köpa kycklingar?
#48 kika på www.repti.net under annonser… brukar finnas en drös

#49 Va jobbigt att man måste bli medlem..får bli medlem där sen=) såg att det fanns fem frysta kaninungar i sundsvall som jag funderar på att köpa=)
#50 du måste inte bli medlem ,) men vissa har inte mai leller tel. i annonsen, och då måste man skicka pm

Här kommer en liten uppdatering med 8 dagar kvar:
hon har tappat massa päls runt tuttarna (eller det kanske man inte vågar skriva, då det finns så pryda människor här?)
Här kommer en liten bild med =)

Naw! Gosetjockismage :)
Håller tummarna för att allt ska gå som smort nästa helg :)
Jag finns här om du behöver stöd eller bara undrar över något. Bara att ringa, när som ;)
Kram på er.

Även jag håller tummarna. Att hon tappat en massa päls runt tuttarna är bra. Så mycket lättare för bebisarna att snutta då :-)
Säger som Satmaran, finns här för dig om du behöver.
Audiatur et altera pars
Hur mycket väger hon nu och vad är hennes normalvikt?

Min våg har ballat ur, sist jag vägde henne så låg hon på 5,3 kg, känns lite sådär va?
Bara 5 dagar kvar nu! Och nu känns det att det rör på sig där inne! Känns som om det är ett helt fotbollslag =)
En liten bild på TjockisFia
#56 nejdå bara att le och vara stolt över att du har en sån stadig tös som väger som 9-10 illerbrudar ^^
Funderade just när jag såg Cerezas tråd hoppa upp om det blivigt några bebbar ännu, jag börjar inbilla mig att jag är otåligare än de som ska få vara förlossningsklinik och uppfostrings hem ^^

Åh så spännande. Det verkar ju iaf som att det finns några små valpisar där inne. Håller alla tummar och tassar vi har här =)

Va roligt att höra att du kan känna rörelser nu=) håller tummarna stenhårt att valpningen ska gå bra!=)

5,3 kilo låter mer som en grävling =))
Underbart att du kan känna valparna nu! Bara tre dagar kvar!!!
Puss på Cerezanosen och önska henne lycka till med valpningen.
Snart blir du morfar, Johan =))

Hmpf, det är FAKTIST 4 dagar kvar lillan =P
Ja det känns otroligt när de sparkar omkring där inne =)

Hrmpf! Enligt mina noteringar hämtade du Salami på torsdagen… alltså kommer valparna på torsdag ;) Idag är det måndag… torsdag inträffar om tre dagar… eller? Vi räknar tydligen inte på samma sätt. =))

Säker på att det var en torsdag?:S Var det inte en fredag?

Rusade genast ut igen för dubbelkoll av kalendern.
Torsdagen den 19:de mars. "Johan hämtar Salami" 
Du har valpar i huset innan torsdagen är till ända, ha ha, så det så!

Oj oj oj nu närmar sig dagarna då verkligen till Cerezas stora valpdag. Håller verkligen tummar för att allt ska gå bra.

Oj, nu ska jag inreda hennes lilla myskoja där hon ska valpa =)

Såhär mysigt kan man få ha det bredvid "pappas" säng när man ska valpa =)

Där får hon det bra! Vad i himmelens namn har du fodrat hagen med??? Välkommen till……???? Listigt, hur som helst, nu kan hon inte klättra ut i alla fall ;)
Håller tummarna för en otroligt välgående valpning nu :)

Ja oavsett om de kommer torsdag eller fredag så är det inte långt kvar nu och här hoppas vi givetvis på det bästa, dvs. många friska, och gulliga valpisar =)

Jodå, hon verkar trivas bra där.
Hon har redan gjort iordning och bäddat som hon vill ha det =)

Hon har växt som tusan inatt! Satt precis med henne i knäet för att ta lite bilder då det kom ut något snor- liknande från henne. Ringde Lillan direkt för att höra vad det kunde vara.
Slemproppen!
Så nu börjar det verkligen närma sig! =)

Hi hi, hon kanske bara lurar dig och har blivit förkyld i gumpen =))

Skulle vara det va? =P
Hon verkar väldigt "orolig" med, hon ligger inte stilla i många minuter utan vrider och vänder sig hela tiden, inte likt henne..

Valparna trycker nog på och hon är ju förstföderska, så hon vet inte riktigt vad som händer ;) Kan ju tillägga att vi har haft en födsel här dag 40. Det är inte omöjligt att de kommer tidigare än beräknat, så håll koll på henne.
Lycka till med allt!

Oj oj, där ser man =)
"Går vattnet" för illrar som för människor? När isåfall innan födseln inträffar detta?
åh johan va spännande! :) du får hojta till när valparna kommer! jag e såååå nyfiken! :)

Jag blev ju lite blöt strax innan den första Salsabebisen kom ut, he he.

Snabb uppdaterinh
nummer #! och #2 är ute!!
Va? OJj! det gick snabbt! Grattis!

Ja! Detta var inte väntat än! Jag satt vid datorn och hörde att det började pipa vid sängen. Sprang dit och såg en förskräckt Cereza springa omkring med en valp hängandes efter sig
#2 är helt ute snart. Uppdaterar efter hand

Oj va snabbt det gick, håller tummarna och stort grattis till dig och Cereza!
Be a rainbow in someones cloud
Håller tummarna och grattis till dig och illern!

Stort GRATTIS till Cereza!!!!
Ska bli kul att se hur många det blir :)
Stolt pappa Salami hälsar också och grattar.

2 stycken ute, hela och friska som det ser ut. nu börjar hon krysta igen, #3 på gång?
Å, vad spännande!
Sara

Snabb uppdatering # 3, 4 och 5 är ute!
Grattis till valparna! Vad spännande det ska bli att se hur många valpar det blir. 

nummer 6 och 7

Omg har hon ett helt fotbollslag? Jättegrattis till fina och friska bappisar. Hoppas att allt går jättebra.
Kram

Åhh, vad man missar saker när man är borta några timmar.
Grattis, massor med grattis till er båda.
Audiatur et altera pars

Slutresultatet verkar vara 7 stycken! Cereza verkar ganska nöjd, och det tycker ja att hon ska vara, med råge! Nu ska jag själv krypa ner och försöka sova lite. Kommer att uppdatera under morgondagen! Tack för all support såhär långt!

Super bra jobbat av Cereza tycker jag. Håller tummarna för att allt går bra nu. Och att du får sova i natt :-) Kan vara lite ovant med pipen i början :-)
Audiatur et altera pars
grattis cereza! och johan! :) massor me kramar från mig å illrarna :)

Här har man verkligen missat något hehe. Loggade ut strax före innan allt startade hehe
Grattis Cereza och Johan!

Stort grattis till er båda =)

8 stycken födde hon, dock var det en som inte orkade, utan gav upp under natten. Han var väldigt liten när han föddes och jag trodde föst att den var dödfödd men så andade han. så 7 st pigga ocg pipandes valpar blev det. Kommer uppdatera mer efter jobb idag!

Åh så spännande. Längtar tills du slutar jobbet hehe =)
Att någon valp dör verkar mer vara regel än undantag efter vad jag läst här inne om alla som får/fått valpar men önskar er all lycka med de 7 som lever och mår bra =)

Inte illa fixat av kullminstingen Cereza :)
Jag fick en bild på den lille som inte orkade med och den såg inte fullgången ut. Kanska den inte fått tillräckligt med näring där inne?
Sen att kullen är född 2 dygn för tidigt, gör ju inte saken bättre. Tycker att hon har gjort ett fantastiskt jobb så här långt och betvivlar inte en sekund att hon kommer att klara dessa 7 med glans :)
Efter de första 3 dygnen brukar jag andas ut och känna mig trygg att de kommer att klara sig.
Lycka till med alla bebbarna Johan!
Möjligt att den valpen blev till på en senare parning, eftersom kärleksparet ändå var ihop i flera dagar väl? Och då är det inte så konstigt att den inte klarade sig… den kan ju vara född nästan en hel vecka för tidigt.
Garttis än en gång till de 7 överlevarna, ska bli spännande att se dem växa upp!

yippie grattis på dig johan och såklart till sötaste cereza oxå =)
Grattis!
Amor vincit omnia

Ja, det har varit en pina rent ut sagt på jobbet idag =) Har bara längtat hem i massor=)
Jag kan lägga upp en bild på den lille som inte klarade sig om intresse för detta finns? I "utbildningssyfte" menar jag?
# 103 Jag skulle tycka det vore intressant att se.
Sara

Någon som har någon annan synpunkt?

Här kommer en bild på #3 som tyvärr inte klarade sig som sagt =(
lilla liten då :(
#106 jag tycker att den valpen ser missformad ut bakdelen av kroppen.
Grattis till Cereza och dig Johan för alla fina återstående valpar som ni har :)

Precis! Den såg inte helt utvecklad ut runt bakbenen..
Grattis=)
Grattis!
Sara
Ser ut som om den inte har hunnit md att färdig utveckla… vilket ju är helt möjligt. ponera att valpen blev till på en parning ett par dagar efter de andra valpisarna blev till, plus att de är födda 2 dagar för tidigt… i så fall är ju den valpen nästan född en hel vecka för tidigt. Och ja.. då hinnr mna ju inte bli klar.
Tack för att du delade med dig utav bilden
Hur går det med småttingarna?

Kolla under tråden Cerezas kryddor =) Kommer uppdatera där efterhand =)