Iller iFokus

Iller

Etikettberättelser
Läst 519 ggr
mandariiin
2009-04-28 23:25
0

iller hämntning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon gång i början utav mars hittade jag en annons på blocket. Det var då en tjej i Halmstad som ville omplacera sina två små tjejer, en pastell och en albino. Jag som aldrig har varit mycket för albino djur blev direkt tokkär i denna vita lilla tjej på 1,5 år.

Jag mailade annonsören, för att se om illrarna redan fått nya hem, eller om dom fortfarand letade. Fick ett ganska snabbt svar om att pastellen var omplacerad, men albinon fanns kvar.

Jag mailade tillbaka och förklarade lite snabbt min situation med att jag precis hämtat hem min yngsta iller, och kunde absolut inte ta hem en till iller så tätt inpå, men var väldigt intresserad av hennes albino.

Vi hade då lite mail kontakt och kom fram till att det var nog bäst för lilla Pärlan att få flytta till något annat hem med tanke på att jag inte hade fått det stabilt mellan mina tjejer än, och jag bor i Stockholm, så det blir ganska lång resväg om jag skulle få hem Pärlan, för att sen "lämna tillbaka" henne om det inte skulle funka hemma hos mej.

Jag accepterade ägarens beslut om att leta efter annat hem, och övertalade mej själv att jag absolut inte behövde få hem yttligare en iller redan.

Dagarna gick…. och fortfarande efter ca tre veckor gick jag ständigt och tänkte på Pärlan, lilla albinon i Halmstad. Kunde inte glömma henne.

Drygt en månad efter jag hade hittat annonsen på blocket så mailade jag igen, men denna gång genom iller.ifokus, eftersom jag hittade en tråd ägaren hade lagt ut här om Pärlan.
Jag skrev då ett mail och förklarade lite försiktigt att jag fortfarande var intresserad utav illern. Och skickade även med en lång beskrivning på vem jag var, hur jag bor, vad jag jobbar med och självklart så berättade jag en del om mina illrar och min egna illervana.

Har för mej att det gick något dygn tills jag väl fick svar på detta mail. Jag satt ständigt och kikade om jag hade fått svar, och till slut som kom det.

Lyckligtvis så var det ett positivt svar jag fick denna gång. Pärlan hade ännu inte hittat ett nytt hem. Och enligt ägaren så lät det ändå inte så fel med att hon skulle få flytta till mej nu när Lyssa, Dealen och Nova kommer överens.

Vi hade mycket mail kontakt, där jag fick en hel del info om Pärlan, som är en albino tjej som föddes under juli 2007 hos en farmare i Skåne. (Sjöbo) Hon väger knappa 1 kg, kastrerad och vaccinerad. Hon är en väldigt bestämd liten dam som kan säga ifrån när det är något hon inte gillar. Så det är ingen första iller, utan det behövs lite vana för att hantera henne.

All denna info gjorde mej bara mer ivrig över att få hem henne.

I slutet av februari bokade jag tågresan mot Halmstad. Den 28/3 (drygt en månad senare) avgår tåget från Stockholm central kl 12:10.

väntan……….evig väntan……………….

28 Mars har det äntligen blivit! Kliver upp strax efter kl 10 på morgonen för att göra mej klar för resan. har redan plockat fram dator och allt jag ska ha med mej på tåget.

Hade en massa saker då jag lagt upp en tråd på djurtransport.ifokus. Så min egna ryggsäck var packad full med godis, dricka, dator och iller saker som en filt, mat, liten bajslåda + sand, koppel m.m. I högerhanden fick jag med mej min transport bur, med en kanin, och i vänster handen hade jag en pappkasse med fem boxar med sammanlagt sju hamstrar i. Alla dessa "extra djur" skulle med mej från Stockholm till Göteborg, då jag ändå hade tågbyte där.

Efter en massa släpande och ömmande axlar kliver jag till slut på tåget mot Göteborg kl 12:10. Jag brukar inte vara den som klagar på att åka kommunalt, men när jag har en tågresa på över tre timmar, då har jag all rätt att klaga över att eluttagen inte funkar på tåget, så första två timmarna kunde jag inte använda mej utav min dator. Aja, det var fint väder, så det var lite kul att se omgivningen. Alla djuren sov hela tågresan, och det gick väldigt bra.

Kl 15:17 kliver jag av tåget i Göteborg och möter upp fyra ivriga tjejer. Alla fick sina hamstrar/kanin och såg nöjda ut, och jag sprang vidare mot nästa tåg.

KL 16:35 rullar tåget in på perrongen i Halmstad. Här kommer stor-stads-tjejen som inte alls är van med denna lugna och mysiga atmosfär som det är i en mindre stad. Kände mej fascinerad utav det mesta, och allt såg så fint ut!

Sanna mötte upp mej vid tåget, och så åkte vi hem till henne och alla djuren. (Pärlan, två till illrar och en katt) Fick hälsa på alla, men Pärlan höll sej mest undan.

Vi bestämde oss sen för att gå ner till pizzerian så jag fick lite mat i magen innan jag skulle sätta mej på tåget hem igen. Och jag har konstaterat att jag utan problem kan flytta till Halmstad, så länge jag får äta pizza varje dag! Den var så himmelskt god!!! Haha.

Åt och båda hade massor att berätta om sina illrar och allmänna livet. Jätte kul att träffa någon med liknande intressen som en själv.

Det började sen dra ihop sej mot mitt tåg för hemfärd. Efter lite kryp på golvet så fick Sanna fram Pärlan från under soffan, och hon hamnade i transport buren. Och sen åkte vi ner till tåg stationen igen.

Tåget var något försenat, så vi hade yttligare lite tid att vara ute i värmen och fortsätta vårat snack om illrar och piercingar. KL 18:42 rullade mitt tåg in på stationen. Vi sa hej då, och jag klev på tåget med Pärlan, min första albino iller.

Just nu sitter jag fortfarande på tåget på väg hem, och har väl knappa tre timmar kvar innan jag är i Stockholm.

Pärlan har äntligen gått och lagt sej i transport buren. Och jag sitter här och skriver för att fördriva tiden.

Kommer bli spännande att se hur det går med alla illrar sen när jag kommer hem.

Jag håller er uppdaterade på det om jag orkar/kommer ihåg.

Vill säga tack till Sanna för mat, skjuts och alla trevliga mail innan jag kom ner och hälsade på. Du är väldigt välkommen till Stockholm för att se mitt zoo någon gång :)

Bilden blev tyvärr lite suddig då Pärlan inte ville sitta stilla, och tåget skakade massor.

Pärlan har nu blivit omdöpt till Aura, då det känns som det passar bättre.

sanna82
2009-04-28 23:31
0

Det var verkligen kul att träffa dig :) skönt att veta att Aura får en så bra och trevlig mamma. Vill väldigt gärna se ditt zoo, behåller nummer och mail så jag kan höra av mig om jag har vägarna förbi!

Stor kram till dig och en massa gos till Aura!

Be a rainbow in someones cloud

UlrikaD
2009-04-28 23:38
0

Grattis till nya illern. Lite nyfiken bara varför Pärlan omplacerades när tjejen hade fler illrar?

Aviendha
2009-04-28 23:41
0

Grattis till den nya illern, hoppas hon kommer trivas hemma hos dig och de andra pälsarna.

sanna82
2009-04-28 23:41
0

#2 det får du gärna fråga mig via pm, denna tråd handlar inte om mig

Be a rainbow in someones cloud

ferretgirl
2009-04-28 23:42
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vilken tur du har som har fått hem en albino tjej, själv älskar jag albinos så till den grad att jag skulle kunnat har fler (ett helt gäng) än jag har, om det inte hade varit så svårt att skilja dom åt. Just nu har jag bara Naooq kvar, han har just blivit 4 år. Sen hade jag lilla Bella Luna, eller Lina som hon kallades för till vardags. Lina var nästa 7 år när hon dog förra sommaren, var beredd på att behålla en Agnez valpar i år en albino tik som imorgon blir 1 vecka gammal. Både Lina och Nanooq har varit amassadörer för sin färg, många är dom som totalt har ändrat uppfattning om albinos när dom har fått hålla och klappa dessa båda illrar. Jag hoppas lilla Pärlan gör det samma, inte bara för dig, utan alla hon träffar som är enmot albinos. STORT LYCKA TILL med henne, och hoppas hon blir lycklig med dig och dina andra illrar.

Fotot är på Lina och hennes enda kull hon fick, en av dessa valpar har jag kvar här hemma idag, hans namn är Sheere Kahn och han är en brun iller som precis har blivt 5 år gammal för några dagar sedan.

UlrikaD
2009-04-28 23:45
0

#4 Förlåt, var inte meningen att trampa på några tår. Visste inte vem illern kom ifrån.

Faxlin
2009-04-29 01:13
0

Grattis till tillskottet, ser fram emot att få höra mer om hur det går hemma hos dig.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

hockne
2009-04-29 02:16
0

Så nu har Mandariiin kommit hem med en iller till,

förra gången kom hon ju hem med en utan att berätta för mig. men den här gången visste jag om attd en var på väg. :)

Just nu så funkar allt bra, mandariiin sitter med alla illar just nu och låter dom hälsa på varandra. :)

Hoppas på att det kommer funka och att det inte blir så mycket bråk.

Mvh/ Hockne

Faxlin
2009-04-29 12:17
0

#8: haha, förlåt om jag skrattar lite. Men det låter lite som mig när jag rog hem en av mina gamla illrar och inte berättade det för sambon.
Skönt att få uppdateringar om hur det går i alla fall. Det är alltid intressant när man tar in en ny flockmedlem.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

hockne
2009-04-30 10:28
0

#9 Just nu så funkar det bra. Men jag ska låta Mandariiin berätta mera sen. Jag ska inte ta över hennes tråd.