Darrningar...
Vad jag har försått så kan illrarna darra och skaka en del när de precis vaknar. Varför gör de detta? Är det något som vilda illrar också gör? Eller är det en "biverkning" av hård avel? Vissa hundar säger man ju darrar pga av att de är hårt avlade. Darrar alla ilrrar? Finns det någon som har iller som inte gör det?
Jag har aldrig upplevt att lillen darrar.
Men däremot min smulan gör de.
Har även sett luna göra de.
Men inte så ofta som smulan.
Ingen aning om varför de är så. tyvärr
Jag har upplevt att illrar darrar.. Jag frågade nån och fick då tillsvar att det kunde bero på att illern var lite rädd/nervös eller om det var efter dom sovit att dom gjorde det för att få upp värmen igen.
Rätta mig gärna om jag har fel för som sagt detta är bara vad jag hört på omvägar..
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Det kan även vara tecken på begynnande insulinom, tyvärr.. Jag misstänker att woodoo har detta, ska utreda detta. Han darrar när han är nyvaken, han kan även stanna upp o bara stirra, som han försvinner ett tag. Även lite ostadig på bakbenen ibland, även det ett tecken. Något fel måste det ju va på honom :P … han är ju 12 år…
Darrar gör de även när de är nyvakna så att säga..illern sänker kroppstemperaturen när de sover, och när de då vaknar "darrar" musklerna för att få upp temperaturen igen…det är i alla fall vad jag fått lära mig ;)
Tja, jag vet inte varför, som flera redan sagt: mina skakar när de vaknat eller när när man tex går ut med dem. Så jag har antagit att det är för att de är nyvakna, lite rädda eller nervösa.
Men det skulle vara intressant att veta exakt vad i dem som gör att de skakar. Efter att de sovit så låter det ju logiskt som sarae skriver, att de skakar för att höja kroppstemperaturen. Men varför skakar de när de är rädda/nervösa?
#5…ja det gör ju de flesta djur…faktiskt även männsikor när vi är rädda….det har väl att göra med nervsystemet som får musklerna att dras samman antar jag…kroppens naturliga försvars mekanismer…
Läste just att en iller inte darrar när den är rädd, utan när den är upphetsad/nyfiken/ exalterad….Och det kan ju också stämma…vilken iller är inte nyfiken när den kommer till ett nytt ställe?
Musklerna växlar från att vara spända till avslappnade flera gånger per sekund, det är detta vi uppfattar som darrningar, när musklerna arbeter så mycket så värms det samtidigt upp, och till följd stiger kroppstemperaturen…
Ja, troligtvis har woodoo inte insulinom. Han har alltid varit sådär skakig, när han blir upphetsad, när han myser. Men han skakar faktiskt även när han blir rädd som t ex efter man dammsugit…
jag har aldrig sett Dior darra när han är nyvaken 

Sara har förklarat väldigt bra om illrarnas darningar tycker jag. Så jag låter bli att lägga mig i här ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#9 nämen Åsa…det var ju ovanligt hihihihi 

#10: *Asg* visst var det. Både att jag inte lägger mig i och att jag säger att du har sååå rätt :-)
Audiatur et altera pars
# hmmm vänta nu….när du säger "du har såååå rätt" blir jag lite orolig…har du börjat en kampanj för att få mig sluta skriva? hihihihi

#12: haha, oups fel ordval. Självklart vill jag inte att du slutar skriva. Vem ska jag då jäklas med? Kan ju inte jäklas med Nettan hela tiden då kanske hon blir ledsen på mig. ;-)
Audiatur et altera pars
#13: att jäklas med Nettan räknas bara som att ge igen
# 13 + 14…hehehe…men vad räknas att jäklas med mig som?…kan inte för mitt liv komma på något som Åsa skulle behöva ge igen för…jag som e så snäll 

#14: Okej, ja det låter ju bra ;-)
#15: Kan komma på massor. Alla öknamn du gett min bebis, allt rosa han får stå ut med. och ja listan kan göras såååå lång :-)
Audiatur et altera pars
#16 aj katten…trodde du hade glömt det…..klart att stitch var tvungen att skvallra på IT ..rackarns unge!

Jag vill bara poängtera att jag inte blir ledsen, jag blir kvitt (senare). Jag är inte den som är seg på att hämnas..hehe

Människokroppen!
Det är viktigt att den inre temperaturen hålls på en jämn nivå för att kroppen ska kunna fungera på ett normalt sätt.
Om reaktionerna som ingår i ämnesomsättningen går för snabbt blir kroppen för varm. Om de går för långsamt blir kroppen för kall.
Kroppstemperaturen styrs därför av temperaturcentrum i hjärnan, som fungerar ungefär som en termostat. För att ändra temperaturen kan kroppen påverka antingen värmeproduktionen eller värmeavgivningen. Om kroppstemperaturen är för låg måste värmeproduktionen öka. Detta sker framför allt genom att musklernas aktivitet ökar. Muskulaturen blir spänd och det uppstår ofrivilliga rörelser, man huttrar & skakar. Det ökar värmeproduktionen. Vid låg kroppstemperatur minskar blodcirkulationen i huden. Då avger kroppen mindre värme.
en igelkott sänker sin temperatur under vintersömn för att spara på energi, andra djur ligger gärna ihopklumpade för att spara på värme..
det är väl därför illrar inte skall hållas i för små burar oxå, bland annat p.g.a. att de skall kunna hålla en bra temperatur!?
Jag antar att illrar sänker temperaturen undre sömn för att spara energi och för att på så sätt spara på värme. När de sedan vaknar är temperaturen låg och illrarna måste få upp temperaturen för att hålla igång alla system och för att kroppen skall fungera normalt igen. Och om man sedan tar och går ut med sina små pälsar i kylan så borde de ju vara samma sak då. Att komma från ett hem med minst 20 grader varmt till kallare temperaturer kräver ju en viss termostatreglering.
så jag tror det beror på just detta som Sarae skrev….
Ok, det här med värmen har jag ju hört förr och det verkar ju rätt troligt. Men finns det någon som verkligen VET? Ingen som tror på det här med aveln? Finns det illrar som aldrig darrar? Är de illrarna isåfall generellt friskare än illrar som darrar? (darrar, hm, låter kanske knepigt uttryckt, men ni fattar ju vad jag menar
)
Personligen så tror jag inte det är några resultat av avel. Om det är så skulle det lika gärna kunna vara de illrarna som inte "skakar upp värmen" som felet låg hos.

illrarna darrade redan för 18 år sedan, så jag tror inte det har med aveln att göra faktiskt.
Audiatur et altera pars
#20 med aveln har det inte att göra….och den information jag skrev tidigare är inte teorier från min sida, utan det är vad som står i mina iller böcker etc ;)…och jag kan inte annat än hålla med 
Ok, men bra! Skönt att man får svar på det man frågar om