hur känns det?
gör det ont när illrar bitts? hur känns det? någon kanske har en bild? :P

va när jag hade katt så tyckte jag inte det gjorde ont när hon bet eller så.. hemsk bild btw :P

#2: Jag brukar jämföra en illervalps bett med en hundvalps bett. Det gör ont, men itne så ont att man inte står ut. Och så fostrar man dem rätt så slipper man de riktigt hårda betten när de är äldre. En katt kan bita till rejält, så klarar du det så klarar du en iller.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Det kan vara alltifrån nafs, när tänderna inte går igenom till att de rivs mer med dem. Med lilla Aviendha som har sylar till tänder känns det lite mer, men det gör inte så ont egentligen. Man hajjar mest till.
När de biter/hugger så känns det, det kan jag då lova. Det är lätt att man reagerar värre eftersom man kan bli så överaskad med. Jag har en iller som antagligen inte vet vilken styrka han har, och hans tänder går rakt in och blodet sprutar. Det värsta bett jag fått skadade senskidan rejält, men jag har nu fått upp full styrka och rörlighet i fingret igen, men det tog någon månad.
Med en ny iller får man nog vänta sig ett testbett iaf. Men man lär sig även att tolka deras kroppsspråk så man kan förebygga det genom att putta bort dem eller så, och så kan man ju träna dem. Alla bett är verkligen inte såhär illa, men med tanke på att en av mina gillar fötter så har jag i princip alltid en skråma på fötter/tår som läker ;) Han kan inte förstå varför det är en fot i strumpan han vill ha!
Paulina

haha ok, men har det kanske nått att göra med hur gammla dom är ? kan man vänja av dem när de är 7-8 månader?

Förhoppningsvis har uppfödaren till den valp man köper gjort förarbetet när det gäller att bitträna. Köper man en iller som inte varit hanterad någonting särskilt under sin uppväxt så är ju risken större att man blir biten. Jag själv har nio illrar men jag har aldrig blivit biten så det har gått hål. Däremot har jag blivit nafsad i hälarna utav min första iller, Grizzly som inte kan låta bli att jaga strumpor.

ok :D
Kanske, kanske inte. Avi var som värst när jag nyss fick henne. Iofs fick jag två rejäla bett av phoenix i början med, men sen var det lugnt, fram tills han vart brunstig ett tag och då blev väldigt stressad och nästan aggressiv, det var då jag fick bettet på bilden, då var han 12 månader.
Nu kommer jag inte ihåg exakt vad som står i lagen om hur gamla valparna får vara som yngst men de uppfödare jag vet om och har köpt av har låtit valparna gå vid 10-12 veckor. Vissa släpper dem redan vid 8 veckor så det är lite olika.
Vid 7-8 månader är de redan avvanda från sin mamma sedan länge ;)
Paulina
Jag har en massa kaniner. Några av dom är i 8kg klassen. Ett illerbett är ingenting mot ett kaninbett! Blev biten in till benet i tummen för några dagar sedan. Det var som om hon klippte mig med en vass sax, lilla Vallmo… AJAJAJ! Och allt för lite kloklippning. Nej, illerbett kommer inte i närheten av kaxkaniner!
Säger som dom ovanför det gör ont men det finns andra djur som bits och det väldigt mycket värre..

okej, då har jag en aning om vad jag kommer att ge mig in på :P tack!
#11 spelar ingen roll egentligen så länge du inte blir rädd för illern efteråt.. när jag blir riktigt biten och får panik när dom inte släpper så tänker jag bara på att "om detta vart en hund så skulle jag fått fara till sjukhuset".. då inser man att det inte är så farligt att ha en liten luden piraya i fingret/läppen.

haha i läppen xD ?!
#13 oja fått minst 5 hela gratis piercingar i läppen när jag haft en iller för "nära" ansiktet (sambons gullefjun som bits i ansiktet och när min favvo tycker att det är nog med pussar).
Jag har blivit rätt så oderntligt tuggad på, både utav mina egna samt utav andra illrar. men jag är fortfarande mer rädd för att bli biten utav en gnagare ;)
#15 jo jag med, hellre en iller, hund eller katt än en ganagare som tuggar på mig :S
Och när man blir biten, RYCK INTE! för då biter de hårdare eller så rispar tänderna…
Jag fick min ena tös i näsan precis som i inlägg #1 fast hon bet igenom på insidan i näsborrarna, med tänderna i underkäken. så såret var i näsan. Det gjorde ont och hon vägrade släppa.
Så jag gjorde som jag gjort när andra djur bitit fast. klämmer med pek och tumme på var sida om käkarna typ i höjd med leden, och det är obehagligt och då släpper de iaf smådjur. Mina råttor jag har haft har bitit värre än så…
Och förra sommaren hade jag en vildkattunge som jag fångade in, eller rättare sagt en förvildad kattunge. och den klapp ju mig rätt i tumvecket… har ingen bra bild men det blev 2 v sjukskrivning för att jag inte kunde använda handen och pga infektion… inte bra o jobba i vården när man har ett sår på handen som varar konstant…
Så hellre en illers små syltänder i näven än en katts, hunds eller gnagares.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Jo jag råkade rycka förstagången när illern hängde i läppen just för jag blev så överraskad :S gör jag ej om. kör jämt med käktricket.

Har tyvärr ingen bild men på långfredagen lekte jag och Birdie och sen ville jag ha en puss och det blev ett missförstånd mellan oss (hon trodde vi lekte medans jag ville ha puss) så hon bet mej i underläppen och jag råkade rycka till så det blev en glipa i skinnet på typ 5 mm långt och 2-3 mm djupt så jag fick åka in till vårdcentralen som hade jour och limma såret så jag kommer att få ett fint ärr där nu.
Men hon är ju id-märkt så varför ska inte matte vara det också.
#19 ja se hon tänkte bara hjälpa dig med ID handlingarna ifall du råkade springa bort. 
#21 de där ser infekterat ut :S

#20 Jo jag misstänker det. Finns det något liknade register som för djuren?
Jag kanske ska hjälpa henne lite med papprena i såfall.
Hon är ju lite dåligt på att skriva så jag måste hjälpa henne.

En gång i början när jag hade iller så hade jag läst att man absolut inte får sätta ner illern om den biter för då lär den sig att man ska bita för att komma ner, så när hon bet höll jag kvar och aj, aj, aj det skulle jag inte ha gjort hon fick panik och blev som en galen huggorm. Hade ett flertal sår över båda händerna som blödde ner mig och vardagsrumsgolvet och då släppte jag trots det jag läst ända ganska snabbt. Men nu är det aldrig några problem att lyfta upp henne, hon behövde bara en massa träning för att lita på människor efter att hon fått en dålig start i livet.
Som föregånede har skrivit man kan alltid tänka hade det varit en hund så hade man behövt åka in på sjukhus, illerns tänder är ju ganska små som tur är.
Be a rainbow in someones cloud
#24 ja det är svårt att inte få det likna belöning samtidigt som man försöker att inte få fler hugg.
Hmm tar tillbaka allt jag sagt om att illerbett inte gör så ont.. hade en mindre trevlig upplevelse i natt. Kom hem sent från jobbet, och hade panik för att jag skulle hinna sova innan jag skulle tillbaka till jobbet på morgonen. Lyckas tillslut somna, men vaknar av att det smäller till i min stortå. Skriker rätt ut av smärta, och famlar i mörkret efter Amor, som inte bara sitter fast i tån, utan håller på att tugga sig rätt igenom. Pratade lugnt med honom, klappade honom, tog i nacksinnet, försökte bända upp käkarna utan resultat. samtdigt som jag känner hur blodet rinner, och det gör såont att tårarna sprutar. Tillslut efter vad som kändes som en evighet fick jag loss honom, och lyckas tända lampan. Amor springer varv på varv runt sänget, ilsket poppandes. Han var vansinnig för att jag hade tagit hans "byte", för det var precis vad det kändes som. Han skulle ha min tå, inte bara bita, men även äta upp den. har fått många elaka illerbett under mina år som illerägare, men det här tog priset, inte bara smärtmässigt, men själva känslan av att han verkligen ville mig illa, har jag väldigt svårt att bekanta mig med. Och för första gången på många många år grät jag som en idiot av smärta. försov mig såklart till jobbet, då det tog en evighet att somna för det gjorde så ont, och haltar idag runt som en idiot, och önskar att jag fick vara barfota på jobbet, med min svullna tå. Han lyckades pricka in sig med båda hörntänderna precis i nagelbandet, och rakt igenom. Kommer att bli en fin infektion där!

#26: Usch vad hemskt. Förstår att det gör ont. Och tyvärr kommer det säkert göra ännu mer ont innan det blir bra. Speciellt nu när det börjar bli varmare. Var försiktig och noga med rengöringen.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#26 Han levde mao. INTE upp till sitt namn inatt ;) Kom på en sak. Koksaltlösning. Det desinficerar rätt bra och drar även ut skit om man blötläger med det. Många äldre gamar inom piercing rekomenderar det som bättre än alla andra lösningar och tvålar man kan köpa. Finns en artikel om hur man gör om du behöver. Rent salt och vatten. Koka upp, svalna till behaglig temp och tvätta/blötlägg. Skölj och klart.
Paulina
#26 Jag kan inte sätta mig in i situationen ens för det skulle jag även på panik av :S Hoppas du hinner få det läkt innan rötperioden för den kommer snabbt nu.
Det GÖR jävligt ont om dom små odjuren lyckas få in en fullträff, sen att man med åren oftast lyckas undvika dom värsta betten är en annan sak ;)
#28 jajamen.. koksalt lösning står på todo listan så snart jag vågar kika på det :P Nejdå.. ser inte så farligt ut, eftersom han lyckdes få ner tänderna precis mellan nagelbandet.. men värre blir det
#32 undrar vad han tyckte att du smakade, när du ser att salt och peppar karet ligger gömt under lakanet då ska du börja oroa dig.