Iller iFokus

Iller

Etikettberättelser
Läst 545 ggr
Aelsklinn
2009-04-22 13:39
0

Om Lucy.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hösten/vintern 2007 var en spännande tid för oss. Jag for ner till Malmö och hämtade vår omplacering Lucy. En otroligt näpen och söt liten albinohona.

Av akuthemmet hon bott i senaste tiden fick jag lite info: Man trodde att hon var ca 4 år gammal, att hon haft flera hem, varav i det senaste hade hon fått sitta mycket i bur och fick hundmat att äta.

Allt detta verkar mycket troligt då Lucy är en mycket blyg dam som inte tycker om främmande illrar. Första tiden hos oss var ganska svår, Lucy var rädd och Frenja var elak. Men så sakta började hon tina upp. Nu märker man att hon är blyg, men hon har kaxat upp sig rejält vad gäller andra illrar och kan nästan umgås normalt med några av dem hon träffat. Frenja och hon är mycket bra vänner.

Dock vill hon inte gärna gosa i famnen, och backar gärna undan om man kommer alltför snabbt emot henne. Hundar och dammsugaren är dock inget problem, bara kul! (De två saker som Frenja är livrädd för). Man undrar ju vad hon varit med om egentligen… Men jag hoppas att alla hennes osäkerheter ska förvinna för gott till slut.

Det hon ägnade största delen av sin tid till när hon kom till oss vara att äta: Hon åt mer än vad hon sov! Och tjock blev hon :) Inte så kontigt om hon tidigare fått hundmat och nu åt samma mängd av ett bedyligt kaloririkare illerfoder. Fortfarande är hon lite rultig och kan inte få nog av godsaker (människogodis och choklad hör till favoriterna, men det ger vi henne naturligtvis inte, till hennes stora besvikelse. Undrar just om det är detta hon fått i tidigare hem?).

Jag tror också att hennes ålder kan vara korrekt. Hennes tänder är i ganska dålig kondition (men det kan ju vara för att hon blivit misskött, och måste ju inte bero på ålder). Men en sak som gör mig tveksam är att hon var okastrerad då hon kom till oss. Kan en iller överleva 4 vårar i brunst utan att bli parad? Det kan ju visserligen vara så att hon fått flera vaplkullar, men detta är ingen info som jag fått ta del av.

Mycket om Lucys bakgrund är dold för oss. Det vore kul om någon av er andra illerkunniga i detta avlånga land hade något litet fragment att bidra med :)

Mvh/ Linn

HannaM
2009-04-22 13:57
0

Tabdstatus är ju ingen exakt måttstock för åldern även omden ofta fungerar rätt ok. Däremot är det väldigt olika från iller till iller. Jag fick hem Elliott, han var då tre och hade levt på friskies, han hade väldigt fina tänder, lite tansten längst in men absolut inte så mycket som han kunde ha haft. Valle som jag fick som valp hade när han var ungefär ett halvår gammal lika mycket tandsten som Elliott trots ett bättre foder. Hundmat och bur kan rätt fort förstöra tänderna även på en ung iller.

Men, jag har ingen aning om hur gammal hon kan vara=) Hon kan ju lika gärna vara fem som två egentligen. Hon kan ha fått valpar och hon kan ha blivit fyra utan att vara parad. Vet att Faxlinls honor har överlevt det=)

Aelsklinn
2009-04-22 14:09
0

Vad gäller hennes tänder så vet jag att det inte direkt är någon säker måttstock. Men en tand är av och är halvöd, en hel del tandsten finnes (ska vi ta bort snart) osv. Men det är även fler saker som får mig att ändå tro att hon är i övre medelåldern: tassarna är lite grövre och valkigare än t.ex. Frenjas. Hon snarkar ofta och ögonen rinner ibland lite som på en gammal människa. Hon är inte så smidig, och rätt dålig på att hoppa och klättra (kan ju ha att göra med hennes lilla och korpulenta format, dock). Småsaker liksom men som ända får mig att känna att hon är en äldre iller.

Ja, som sagt, det är mycket frågetecken. Och jag förväntar mig egentligen inga revolutionerande svar. Men det finns ju många kunniga här i Svergie som har koll på ett stort antal djur. Kanske, kanske att någon vet något om en pytteliten albinohona från Skåne :)

sanna82
2009-04-22 14:37
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oj va hon är lik Pärlan kunde varit tvillingar :) men hon är bara två år

Be a rainbow in someones cloud

HannaM
2009-04-22 14:40
0

En vild gissning om hon är fårn skåne är ju att hon kommer från sjöbo. Tycker mer eller mindre alla omplaceringar från skåne är därifrån. Sen finns det ju ett gäng andra jaktuppfödare som hon skulle kunna komma ifrån men som sagt, jag tycker dom flesta verkar komma från Sjöbo.

sanna82
2009-04-22 14:41
0

# Tror samma som du, så Lucy och Pärlan kan mycket väl vara nära släktingar

Aelsklinn
2009-04-22 19:33
0

#5 Jag tänkte faktiskt samma sak när jag såg en bild på Pärlan i en annan tråd. Vart kommer Pärlan ifrån?

#4 Är Sjöbo någon slags farm eller? Eller namnet på en uppfödare?

Aelsklinn
2009-04-22 19:34
0

Finns det fler här inne som har illrar från sjöbo?

sanna82
2009-04-22 19:38
0

# Det finns en tråd som heter Illrar från Sjöbo, läs den så får du nog svar på en del frågor, ska putta upp den åt dig :)

Faxlin
2009-04-22 20:50
0

Som HannaM säger i #1 så kan hon gott och väl vara äldre utan att ha fått valpar och utan att vara kastrerad. Mina damer lever och har hälsan och de går okastrerade i de fall det fungerar bra för dem. Vilket vill säga om man märker att de inte blir väldigt stressade av att vara okastrerade eller på annat sätt mår dåligt av det. Men det är ett himmla passande och en del turer till veterinären för extra kontroller så att de inte blir sjuka av det.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Illercafe
2009-04-22 21:07
0

#2.. Måste bara rätta dig, Akuthemmet var i Skåne men jag körde en bit upp o hämtade henne ;0)

Aelsklinn
2009-04-23 00:40
0

#10 Jag förstår inte alls vad du menar… Akuthemmet var i Skåne, och jag hämtade henne i skåne. Menar du att hon kommer någon annanstans ifrån?? Vart?

mandariiin
2009-04-23 00:45
0

#6 sjöbo är stället där en man bor som har en iller uppfödning som klassas som farm. men vi håller oss till reglerna här inne, där farmare inte ska namnges m.m. därför heter det numera sjöbo :)

sen finns det väldigt delade meningar om han har någon koll där alls på vilka illrar som är släkt med varandra. vissa säger att han har väldigt stor koll på det, och man kan få stamtavla om man ber om det. andra säger att han inte har någon koll alls. jag har svårt att tro att han har någon koll, då ag haft två omplacerings illrar där ifrån, och det har inte funnits någon som hellst info om deras ursprung/släkt. får hem min tredje omplacering där ifrån på tisdag, och det finns ingen stamtavla på henne heller….

så tyvärr, kommer hon där ifrån så tror jag inte att du kan få reda på så mycket om henne. men jag önskar dej lycka till :)

Aelsklinn
2009-04-24 13:10
0

pött

Aelsklinn
2009-04-25 00:56
0

Tydligen kommer hon från Falkenberg. Någon som känner till något om en albinohona därifrån som omplacerats?