Baytril
När jag skulle vaccinera illrarna för lite sen så upptäckte veterinären att Melwin hade svullen urinblåsa, så han fick Baytril i tablettform. HELT OMÖJLIGT!!! Gick inte att få i honom varken hela, halva, mosade eller utblandade tabletter.
Övertalade veterinären att skriva ut ett recept på Amimox. Det är grejer det… gott som sjutton. Epona blev avundssjuk för Melwin fick så god medicin.
Men iallafall… i måndags var jag på återbesök, och det visade sig att Melwin fortfarande hade blod i urinen.
Amimox hjälpte alltså inte, så nu fick jag ett recept på FLYTANDE Baytril… Som om det är bättre?
Nu sitter jag här och har Baytril över hela mig… jisses vad han fnyser och klöks av det, och inget får han i sig. Vad ska jag göra? Blandade ut det med juice nu. Mamma köper jordgubbsyoggi/fil på hemvägen, så jag får väl testa en gång till.
Amimox smakar jordgubb/citron, och det var ju tydligen gott.
Jag smakade på Baytrilen förut… beskt och starkt.
golf.ifokus.se

Baytril är vidigt=) Jag undviker det om det är möjligt, vetrimoxin eller bactrim har funkat kanon på mina.
Annars är det väl att spruta i hnom lite, hålla huvudet uppåt, massera strupen neråt så han tvingas att svälja… har hemska minnen av min tiodagars kamp med elliott när han fick baytril
Har du provat att blanda i vetegroddsolja i spruta? Mina älskar att dricka i spruta
Mvh Jenny

Det funkar inte med jordgubbsfil heller… men det blev helt klar lite mer intressant.
Ni skulle se hur jäkla illa det ser ut… håller honom i nackskinnet, funkar inte, håller fast huvudet, funkar inte, klämmer fast honom på alla möjliga sätt upp och ner och bak och fram, funkar inte…
golf.ifokus.se
Vet att det finns ett bär liknande frukt som när man äter den tycker allt beskt och surt smakar sött, dock vet jag ej om man kan krångla ned det i en iller eller om det är farligt men vet att man kan köpa sånna tabletter på olika ställen.
"Miraculin är ett protein som framställs av den västafrikanska frukten "Miracle fruit" (Synsepalum dulcificum). Ämnet från frukten är i sig inte söt, men får oss att uppleva sura smaker som söta i upp till en timme."

Veterimox och amimox är samma typ av antibiotika det är amoxcillin i båda. Har aldrig testat Baytril. Däremot så har vi två gånger (till två olika illrar) fått utskrivet Ibaflin 3% gel, mot vaginitit eller förstadie till det. Dessutom testade vi en dos på Mushu när han var dålig i magen troligen orskat av någon bakterie, naturligtvi gjorde vi det på inrådan av vet. Den fungerade jättebra.
Blanda ut det med lever eller leverpastej…
Grädde?
Mvh Jenny
tror inte grädde funkar om de kört med smaksatt fil :/