Insamling Påsse!
Nu är veterinärstid till hittepojken Påsse beställd - Tisdag den 21:a april. Vi håller tummarna för att han ska vara frisk, men det kommer genomföras en nogrann undersökning för att se så att allt verkligen står rätt till, då det fortfarande finns en del frågetecken.
Vi har ingen aning om vad det kommer kosta utöver hälsoundersökningen (skabb, vaccinering osv) men då detta är en väldigt oförberedd utgift så uppskattas all möjlig hjälp.
Självklart kommer kostnaderna redovisas till 100% och möjligt överskott går oavkortat tillbaka till Ifokus's fond (om det finns någon sådan) eller till annan passande fond för liknande ändamål.
Varenda krona räknas och vi är som sagt väldigt tacksamma för all hjälp vi kan få.
Vi tar emot bidrag på:
Nordea kontonr:
1157 20 00449
Historiens början finns att läsa här:
Mvh Linus (Lsun), Sofie (Soffi) och Stina (Tjorv).

kan man skänka pengar privat till er?

1# jadå, det är bara att inte signera med något. klart, vi lär ju kunna se kontonr, men det är ju inget vi spinner vidare på.
Sätter in lite på ditt konto den 20:e när jag får min lön, hur mycket det blir vet jag inte än då jag först måste se vad jag får ut och hur mycket jag ska ut med i räkningar. Men nått blir det.

3# jätte snällt! =) allt är välkommet och precis lika uppskattat.

okej tänkte mer på att skänka och det inte går vidare till iFokus fonden
Jag hade gärna ställt upp om jag hade haft någon hundring mer än 71,68kr på kontot för tillfället. Hoppas det går bra med insamlingen och att allt står väl till med Påsse!
Paulina
Har ni försäkrat honom?? Bra om ni gör det NU innan han undersöks.. eftersom alla "fel" de hittar vid undersökningen i framtiden inte kommer att täckas av försäkringen.

#7 Jajjemen, han är försäkrad from igår/förrgår. :)
#8 suveränt :)
Kan försöka skicka över lite pengar:D Måste bara kolla hur mycket vi har kvar ocg så..

Hej nu har jag fört över en summa till Påsse via nätet, jag märkte betalningen "Till Påsse" och hoppas att det ska bidra lite.
Klappa den lilla hårbollen från mig :)
Be a rainbow in someones cloud

Jag undrar om evt. skador täcks av försäkringen eftersom att de troligtvis funnits där när försäkringen tecknades. Sedan kommer den ju inte hinna träda ikraft heller. Bara en väldigt negativ parantes :)
Carpe Diem

#12 nej, jag tror inte det. det är väl bara olycksfallsförsäkring under de första 20 dagarna, innan karenstiden är över?

Putt.

Om det går bra den 20:e april så kan jag skänka en liten summa som går direkt till påsse. Skicka mig ett pm är du snäll med uppgifter.
Kram

finns det något annat han behöver som sele med mera? för jag kanske inte hinner få pengar tills han ska till vetten man jag tror jag har en massa överflödiga iller saker här hemma.

Tyvärr ska jag själv till veterinären den 20:e med 3 illrar så jag har inte råd. Men lycka till.
golf.ifokus.se
Vad är det för undersökningar ni tänker göra?
Ultraljud och basblodprov kostar ca 3000:- på blå stjärnan om de inte har höjt.
Sara
Jeg har desverre ikke mulighet for å hjelpe til økonomisk.
Skal til dyrlegen nå på mandag med 3 ildere. Alle skal i narkose, 1 skal ta ultralyd, og 2 skal sannsynligvis opereres.
Ønsker dere lykke til med Påsse og dyrlegen.

#18 vi kommer börja med vanlig hälsoundersökning, men har reserverat för alla undersökningar som veterinären kan tänkas finna nödvändiga för att kunna konstatera att han mår som han ska. det är i slutändan vi tillsammans med veterinär som avgör vilka undersökningar han skall genongå och varför, men det är först under hälsoundersökningen. hoppas på att allt ska kunna ske den 21:a. =)

Håller tummarna för lurven! Berätta hur det gick sedan :)

uppdatering: har fått in 150:- än sålänge. dock är det ju bara överföring från Nordea (eftersom vi har det och sådana överföringar sker direkt) som hunnit registreras. Det är först på måndag, tror jag, som jag kommer kunna se hur det gått hittills. =) uppskattar alla bidrag och alla fina lyckoönskningar!=) om någon har en sele över eller en hängmatta eller liknande små illersaker så är det väldigt uppskattat. är det nära Göteborg så är det ännu bättre, så slipper allt gå via posten, med allt som det innebär, paketering, porto osv.
Skaraborgsillern har beslutat att ge ett bidrag till Påsse från vår fond. Vi kommer att betala ut pengarna så fort vi vet hur mycket som blir kvar när alla bidragit.
Sara

#23 Blir jätteglad av att läsa detta, ett underbart initiativ av Skaraborgsillern. Underbart att människor kan hjälpas åt när ett litet djur blivit illa behandlat, dagens ros till er!

imorgon kl. 15:30 är det dags. han har inte mått bra de senaste 2 dagarna så vi vet verkligen inte hur utsikterna är för imorgon. Vi håller tummarna för det lilla livet och avvaktar.

#25 Hur har han inte mått bra?
Hittade faktiskt en gammal mörkgrön hagen sele häromdagen, tror jag har nån filt liggandes kvar, men ej hängmatta, och kankse någon bajslåda. Säg till vart du befinner dig så kan jag nog komma förbi med det. ;))
Ni kan väl pma mig imorgon så för vi över pengar direkt.
Sara

Pengar är överförda så nu är de gamla insamlade pengarna som funnits i potten här hemma för illrar i behov av hjälp tömd.
Lovar dock att jag ska klura på något bra sätt att få in pengar till detta konto igen.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Ønsker dere lykke til hos dyrlegen.
Hold oss oppdatert.

Vi har nu kommit hem från veterinären. De regagerade på Påsses vikt och avmagring, och på att han har kräkts. Under de senaste 2 dagarna har han varit dålig på att äta och han vill inte gärna dricka om man inte hjälper till. Han har även en tendens att gömma sig i transportburen under en filt. Bakbenen visar tydliga tecken på svaghet och vinglighet. Insulinom var både min och veterinärens första tanke.
Hon klämde på buken och kunde känna att tarmarna var uppsvullna. Troligtvis uppretade då han har kräkts. Har vi tur är det bara en variant av magsjuka. Hon kände en knöl i buken också, men då den var rätt högt upp så trodde veterinären njuren hon kände, så den var hon inte så orolig över.
Det vi kände var viktigt nu var att få igång hans mage ordentligt igen och få i honom näring, då han börjat rasa i vikt. Vi hade lyckats få upp vikten från 500g - 840g, men då han inte ätit ordentligt de sista dagarna så är han nu nere på 740g, och det är ett steg i fel riktning. Så Påsse är kvar hos veterinären och ska få dropp, vi hämtar honom förmodligen imorgon och hoppas att han har piggnat på sig. De ska även ta ett blodprov på honom som förhoppningsvis kan ge oss något svar på vad/om något är fel.
De uppskattade hans ålder till 2-3 år.
Detta kalas landade på 3 200 kr, hittills har vi fått in 450:-. I bästa fall kommer han hem imorgon eftermiddag och mår bra, men det kan också visa sig att vi inte kan göra något för honom. Läget är fortfarande kritiskt. Men Påsse är värd en chans. Han är en helt underbar iller och vi vill göra vårt yttersta för att få honom att bli bra. Vi vill verkligen inte ge upp innan någon säger till oss att det är kört.

Ok, då var vetrinären betald. 3634:- slutade kalaset på. Trots att historien fick ett väldigt sorgligt slut så blev det en väldigt dyr resa och därför uppskattas fortfarande all hjälp som finns tillgänglig. 450:- har vi fått in hittils och vi har blivit lovade ett bidrag från Sara och Skaraborgsillern. Dock, med de bidragen inräknade så fattas ca 2000:-. Just nu ligger kvittot nere i bilen, men jag kommer redovisa alla kostnader imorgon, när dagens händelser hunnit lägga sig.
Det känns självklart dumt att be om hjälp för en kille som behövt avlivas, men det var fortfarande lika oväntade utgifter och det var trots allt utgifterna som gav honom ett någorlunda drägligt slut.
Skaraborgsiller för över 1000:- från fonden i morgon. Är det fortfarande Nordeakontot som gäller? I såfall har ni pengarna på fredag.
Sara

#33 Tack så jätte mycket! Jadå, alla de gamla uppgifterna stämmer. Det är mitt och Sofie's gemensamma konto så vi kan båda hålla koll.

Hej, jag har fört över en summa till er idag som kan hjälpa lite på vägen. Märkte betalningen "Till Påsse" den här gången också. Hoppas att fler följer mitt exempel då jag inte vill att ni ska stå med både sorg och en obelald räkning.
Håller tummarna att alla som fastnat för Påsses historia ska kunna bidra lite

putt

Snälla, finns det inte fler som kan hjälpa till så att kostnaderna för lilla Påsse täcks.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Liten summa redan på väg från Falun, få se om den hinner fram innan helgen.

Har bara pengar kontant just nu så jag kan inte skicka över några nu, men i morgon får jag nog in lite så då skickar ja lite…
"Chaos is a friend of mine."
Kollade nyss mitt konto, hade inte mycke där inte ;/ kunde ha skickat spargrisen med alla mynt i men tror att det kostar lika mycket att skicka som det finns mynt i den.

Här kommer redovisningen:
Insamlade pengar:
100+150+150+300+1000=1700
Kostnader:
Klinikavgift: 532:-
Grundavgift Provtagning: 277:-
Basblodprov: 845:-
Dygnsavgift Exo: 858:-
Dropp: 18+3
Avlivning: 374:-
Moms: 727:-
Totalt: 3634:-
3634 - 1700 = 1934:-
Vi tackar alla oändligt mycket för alla bidrag, det har varit ett enormt stöd! Dessvärre ligger vi fortfarande ungefär 2000:- back, så om någon skulle känna att dom fått en större lön än väntat eller att dom bara har lite pengar över så uppskattas allt fortfarande lika mycket!

Än en gång skulle jag vilja understryka att vi är oändligt tacksamma för alla bidrag, tips, stöd och all sympati vi har fått!
Ni är underbara människor allihop!