Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 654 ggr
missfoppa
2009-04-22 16:48
0

iller

Hejsan jag är sugen på att köpa en iller men har inte så mycket kunskap om dem.

Därför undrar jag om de finns någon här som har illrar och som kan hjälpa mig med lite åsikter om hur är är att ha en iller och hur de bor hos er ex. i bur eller lös som en hund.

Jag har även tre hundar och en katt, är det stresståliga djur?

Tanken är att ha en iller inne med bur och när jag e hemma så får den vara ute som den vill och när jag ska åka iväg eller jobba så bor den i sin bur. Hur låter det, med tanke på att jag inte vet hur de funkar som djur.

Tacksam för hjälp Sanna

[LiisaDagger]
2009-04-22 16:57
0

Problemet är att om du ska ha den i bur så kommer du få ha en sån stor bur att det är svårt att få plats med den, inte smidigt alls. Det är både lättare och roligare att inte ha någon alls eller att ha en lite mindre bur som du aldrig stänger.

Mitt tips är eftersom du inte vet så mycket om illrar: Läs på så mycket du bara kan om dem och ännu bättre, hälsa på människor som har illrar. Illerägare pratar både länge och mycket om sina små älsklingar och du kommer inte att ha några problem med att få hälsa på :)

LinaN
2009-04-22 17:49
0

och illrar bits ^^ och det känns, min gubbe har blåmärke på armen sedan vår ena fick knasrycket häromkvällen och bet honom för hon trodde han var en pipleksak…..

De bajsar utanför, de är otroligt enerverande (enligt andra illerägare, jag har inte märkt något nämnbart ännu) de trakasserar hunden genom o naffsa honom i tassarna eller svansen, katten trackar de genom att jaga honom och bita honom i hans fluffiga päls. Så nog går det men det beror ju helt o hållet på de adnra djurens sinnelag.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Aviendha
2009-04-22 18:13
0

5kvm ska buren minst vara. Kostaste sida: 1m, minsta höjd: 1m. Så där får du nog tänka om redan nu ;)

Stresståliga eller inte. Nja, en del är det uppenbart, vissa är det absolut inte, det är individuella skillnader som det verkar. Det jag kan tipsa dig till att göra är att leta upp någon illerägare som kan ta emot ett hembesök så du får se lite av hur de är och hur man håller dem normalt; dvs som katter, fritt i hemmet och med lådor som de förhoppningsvis går på ;) Många tar emot besök av illerintresserade och det är et gylende tillfälle om man går i illertankar.

sanna82
2009-04-22 18:14
0

Om du skiver var du bor kanske det finns någon person i närheten som har illrar som du kan hälsa på, det lär man sig mycket av.

Be a rainbow in someones cloud

missfoppa
2009-04-22 18:23
0

vad negativt det låter? eller har jag fel?

hmm smått förvirrad, men jag är tacksam för svar i vilket fall…

Jag ska leta efter mer information.

Och efter som det är månbga som tycker man ska träffa någon med iller, så har jag haft en kompis som hade iller inna och hon hade den i sitt stall i en bur… så trodde de va så de skulle va (i mitt försvar)

Aviendha
2009-04-22 18:42
0

Ja, det kanske låter negativt men tanken är god. Vi vill inte se en iller omplaceras för att de införskaffats av en impuls, och många står inte ut med lukten och deras beteende. De ger mycket, men man måste anpassa sitt liv efter dem på ett helt annat sätt än till en katt.

Jag förstår ditt tankesätt, det är lätt att anta att det "ska vara så" om en bekant som är den endra erfarenheten man har gjorde så ;) Om di inte sett det innan så finns det en kategori här som heter "artiklar" uppe under bilden. Där finns en del att börja med. Sen vill jag även slå ett slag för kategorin "kunnskapstrådar", spec de om lådträning och bitträning. Läs, läs och åter läs. Det lovat jag dig att du kommer ha nytta av. Att träffa en illerägare är inte bara för att se dem, utan för att få värdefulla tips och kunna ställa frågor om allt från pälsvård till den oundvikliga och livsviktiga illersäkringen. Inget illa menat, men din kompis verkar inte kunna tillföra mycket på den fronten och du vill knappast få hem en iller som först välter allt du äger, sen råkar de fastna eller äter något olämpligt för att du inte säkrat ditt hem och far illa. Det råds till av anledningen att det är så värdefullt ;) Bor du kring Skara är du varmt välkommen hem till mig, kan prata öronen av dig om allt om illrar ;)

sanna82
2009-04-22 18:48
0

Läste på din sida att du bor i Skåne och där har du tur, det finns flera seriösa uppfödare där nere. De svarar gärna på en massa frågor och man får hälsa på många gånger innan köp samt ha kontakt så länge illern lever om man har mer frågor och funderingar.

Be a rainbow in someones cloud

LinaN
2009-04-22 18:50
0

#5 så lät det när jag funderade på Att skaffa iller också, det är precis samma ljud i skällan då som nu, enda skillnaden är att jag kan sälla mig till de som skäller ;)

Om folk blir avskräckta pga detta så ska de nog inte ha illrar alls faktiskt… jag fick möjligheten att träffa ett par illrar ner ei skåne när jag var på besök, och blev bara säkrare i mitt beslut Att skaffa iller även om hanillern bet mig i näven så det började blöda.

Illrar är speciella, de är inte som katt och inte som hund, inte som gnagare och andra husdjur, de är som illrar.

Bor du i närheten av mig så är du välkommen att komma coh hälsa på mina två slöa och pälsbytande pälsklingar. vi finns i trollhättansområdet.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Satmaran
2009-04-22 19:57
0

missfoppa är så välkommen hem till oss! Om du klarar 13 valpar och 3 vuxna illrar på en gång ;)

Vi bor i Malmö. Skicka pm om du vill hälsa på :)

missfoppa
2009-04-22 20:28
0

jag vet inte hur man sickar ett pm - hjälp? Skrattande

Aviendha
2009-04-22 20:31
0

Du går in på den personens sida och längst upp så finns alternativet "kontakta" eller något i den stilen. Svaret hamnar sedan i din inkorg, bland "mina meddelanden" under stenen och fotot du har som Avatar uppe till höger. Lycka till!

missfoppa
2009-04-22 21:05
0

tack för det :D Nu finkar de bra…

UlrikaD
2009-04-24 16:56
0

Läste på din sida villka fler djur du har hemma. Illrar och hund kan gå jättebra ihop ibland. Och ibland går det inte alls. Det är större risk att det inte funkar om man har jakt-raser som typ jack russel. Även en lekfull hund kan göra skada på en iller och en lekfull iller kan göra skada på en hund. En hundtass rakt över en iller-rygg kan sluta illa. Och får hunden ett bett i nosen så kanske han biter tillbaka även ifall han aldrig i hela sitt liv bitit förut. En del illrar gillar att jag fötter och där kan även hundtassar komma in i bilden. Och där vi isåfall kan sätta på oss skor så kan ju inte hunden det och vassa illertänder i trampdynorna är nog inget roligt för hunden.

Sen får du aldrig låta din blivande iller komma i närheten av kaninerna. En kanin kan bli otroligt stressad av illerlukt och en iller klipper en kanin direkt de får se den. Illrar och smådjur går absolut inte ihop.

Katter och iller är också individuellt. Vissa funkar och vissa funkar inte. Jag har 4 katter och 9 illrar och av detta gänget är den en iller som inte gillar katterna. De andra funkar hur bra som helst ihop. Jag har även smådjur hemma, chinchillor och guldhamstrar. Dessa har jag helt utom räckhåll för illrarna. De får alltså inte ens komma i närheten eller vistas i samma rum som dem.

Angående bur så är ju illern inget burdjur över huvud taget. Om man känner att man inte kan ha illern helt lös i huset/lägenheten när man inte är hemma så bör man illersäkra ett rum istället och låta illern vistas där om man måste.